عصر بازار

سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای پاسارگاد به کار خود پایان داد

عصر اعتبار- اختتامیه سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد، همزمان با آغاز پانزدهمین سال فعالیت این بانک، با حضور مدیرعامل بانک، مدیرعامل خانه سینماوجمعی از هنرمندان درسالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای پاسارگاد به کار خود پایان داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سومین جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد با هدف شناسایی استعدادها در میان جوانان و علاقمندان و همچنین جلب افکار عمومی در چهار محور موضوعی برگزار شد. «مسئولیت‌های اجتماعی با موضوعات تکریم خانواده، حفظ منابع‌طبیعی و محیط‌زیست، اهدای عضو و همدلی و همبستگی ملی در مواجهه با بلایای طبیعی» و «حمایت از تولید ملی در بستر اقتصاد مقاومتی» محورهای این جشنواره بودند. در این جشنواره، یک بخش جنبی با محوریت ایده‌هایی که امکان ساخت نیافته‌اند نیز در نظر گرفته شد.

    طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره، در مجموع 650 فیلم و 270 ایده تولید فیلم به جشنواره ارسال شد که 250 فیلم و 170 ایده شایسته‌ی حضور در مرحله‌ی داوری این جشنواره شناخته شدند. در نهایت 67 اثر اعم از فیلم و ایده به عنوان راه‌یافتگان به بخش داوری نهایی اعلام شدند.

    هیأت داوران این جشنواره را علی‌اکبر امین‌تفرشی، حسن بلخاری، محمود دهقان طزرجانی، غلامرضا نامی، بهرام توکلی، نیما جاویدی و روح‌الله حجازی از هنرمندان، هنرشناسان و کارگردانان مطرح کشور تشکیل داده بودند.

    مدیرعامل بانک پاسارگاد: جنگ اقتصادی امروز کمتر از جنگ تحمیلی دیروز نیست

    دکتر مجید قاسمی، مدیرعامل بانک‌پاسارگاد ضمن خیر مقدم و اشاره به اینکه هنرمندان و هنرآفرینان، امانتداران تاریخ و فرهنگ سرزمین هستند، گفت: امروز روز تولد بانک‌پاسارگاد است و چهاردهمین سال فعالیت خود را با موفقیت به پایان می‌رساند. توفیقات بانک‌پاسارگاد بسیار زیاد است و ما هر روز در حال پیشرفت هستیم.

    وی ضمن ارائه‌ آمار و ارقامی از روند رو به رشد بانک‌پاسارگاد تصریح کرد: امسال سال رونق تولید است اما ما باید هر سال شاهد رونق تولید باشیم. برای بقای این تمدن بزرگ باید تولید کنیم و از تولید حمایت کنیم.

    وی همچنین با اشاره به پیشینه‌ی فرهنگی بانک، درباره‌ی انتخاب نام بانک پاسارگاد ادامه داد: ما قبل از شروع کار، تحقیقات زیادی را انجام دادیم. برای انتخاب نام بانک با فرهنگستان هنر و مرحوم دکتر حسن حبیبی مشورت کردیم و از میان 1194 نام توانستیم نام پاسارگاد را انتخاب کنیم. وی افزود: مرحوم حبیبی درباره نام «پاسارگاد» گفت ایران از ازل تاریخ توحیدی داشته‌است. ما نیز با ایمان و توسل به آقا امام‌رضا(ع) کار خود را آغاز کردیم.

    دکتر قاسمی افزود: ما در بانک پاسارگاد با سرمایه 5 میلیارد دلار در بخش معادن و صنایع کارهای بزرگی انجام داده‌ایم؛ به گونه‌ای که برخی از پروژه‌های ما از نظر کیفیت و سرعت در جهان نمونه است.

    مدیرعامل بانک‌پاسارگاد همچنین به سابقه‌ی فعالیت و روند رو به رشد فعالیت‌های گروه مالی بانک پاسارگاد اشاره کرد و گفت: در دورانی که تحریم بر ما مباح شد و حتی برای کشورهایی واجب تلقی شد، این ملت شگفتی‌ساز توانست در عرصه‌ی اقتصادی فعالیت‌های چشمگیری را به ثمر بنشاند. جنگ اقتصادی امروز کمتر از جنگ تحمیلی دیروز نیست. امروز ما باید در عرصه‌ی اقتصادی بجنگیم و از افتخارات خود حفاظت کنیم.

    دبیر جشنواره: هنرمندان می‌توانند اقتصاد ایران را با تأکید بر تولید ملی به نمایش بگذارند

    حسن بلخاری دبیر جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد ضمن خیرمقدم به هنرمندان و میهمانان گفت: کار هنر و ادبیات به ویژه در قلمرو تمثیل و تخیل، ترجمه‌ی امر معمول، امر مجرد و یک جمال زیبای مخصوص است؛ این کاری است که هنر و ادبیات می‌کند. کاری که به واسطه‌ی آن انسان به لذت و درک معرفت می‌پردازد و این فلسفه‌ی جذابیت سینما، ادبیات و جمیع هنرهاست.

    وی تأکید کرد: بدون هیچ‌گونه اغراقی، بانک‌پاسارگاد خارج از تمامی مسائلی که درگیر سازمان‌های دیگر است، همّ خود را، تعالی فرهنگ ما قرار داده‌است. هیچ‌گاه نمی‌شود در هیچ سازمانی، فرهنگ را پیوست کرد. فرهنگ باید در جان مدیران چنین سازمانی باشد. بانک‌پاسارگاد از آغاز حمایت از اولین فیلم ایرانی که جایزه اسکار را گرفت تا فیلم‌های ارزشمند دیگر، در کنار هنر ایران بوده‌است.

    وی ادامه داد: آثار بسیار ارزشمندی اعم از فیلم و ایده به این جشنواره ارسال شد که نشان از استقبال هنرمندان از این جشنواره بود. وی به کمیت فیلم‌های ارسالی اشاره و تصریح کرد: شاید در نگاه اول میزان آثار ارسالی در این جشنواره نسبت به دوره‌ی قبل کمتر باشد. این کاهش اعداد و ارقام به دلیل قوانین جشنواره بوده‌است، چراکه ما به دنبال آثاری بودیم که برای این جشنواره ساخته شده‌اند و برای بار اول در این جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    وی افزود: امسال موضوع جشنواره در چهار محور بود، اما فیلم‌هایی که در زمینه‌ی حمایت از تولید ملی بر بستر اقتصاد مقاومتی به دست ما رسید، بسیار اندک بود. وی تأکید کرد: به چند دلیل باید بر تولید فیلم‌های کوتاه با موضوع اقتصاد مقاومتی تمرکز کنیم: اولین دلیل تحریم‌هایی است که بر اقتصاد ما وارد شده‌است. دومین دلیل نیاز به همدلی و همبستگی ملی در شرایط کنونی است. ما باید در جهت همبستگی و تمرکز بر منافع ملی در شرایط کنونی فعالیت کنیم.

    دکتر بلخاری همچنین خاطرنشان کرد: زبان هنر تبدیل امر معنا به فرم است، بنابراین هنرمندان می‌توانند شرایط کنونی اقتصاد ایران را با تأکید بر تولید ملی به نمایش بگذارند.

    وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: ان‌شاءالله به زودی جشنواره‌ای در حمایت از آثار اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی می‌کنیم که در آنجا با تمرکز بیشتر بر تولید ملی و اقتصاد مقاومتی خواهیم پرداخت.

    مدیرعامل خانه سینما: تمدن به وجود نمی‌آید مگر با پیشرفت در زمینه‌های مختلف

    منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما ضمن اشاره به اهمیت تصویر در دنیای امروز گفت: هیچ تمدنی نمی‌تواند شکل بگیرد جز آنکه میانه‌ای درست و کامل با تصویر داشته‌باشد و هیچ تمدنی حاصل نمی‌شود جز آنکه در همه‌ی زمینه‌ها پیشرفت خلاقانه داشته باشد. وی ادامه داد: در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند بدون صدا و تصویر در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قدرتمند عمل کند. ملت بدون صدا و تصویر در جهان امروز وجود ندارد. شاهسواری افزود: ملتی که صدا و تصویر ندارد چیزی از جنس ندیدن، نشنیدن و نگفتن است و چقدر دردناک است که نشود دید، نشود شنید و نشود گفت. وی ضمن اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم 180 ثانیه‌ای بانک پاسارگاد تصریح کرد: جشنواره‌ای در این قالب بسیار قابل‌قبول وپذیرفتنی است. اما ابعاد آن در مصارف دیگر می‌تواند وسیع‌تر شود تا بتواند به یک سرمایه‌ی عظیم در فضای مجازی تبدیل شود و از این طریق بتوانیم با جهان سخن بگوییم. مدیرعامل خانه سینما در پایان سخنان خود گفت: این وطن فقط با بهره‌گیری از فعالیت‌های به‌ هم پیوسته، وطن است و وطن باقی می‌ماند. برای اینکه وطن بماند هیچ چیزی نداریم جز آنکه خلاقیت به خرج دهیم و کار کنیم.

    گفتنی است پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، کارگاه آموزشی با حضور راه‌یافتگان به مرحله نهایی داوری برگزار شد و در این کارگاه سید روح‌اله حجازی، کارگردان مطرح کشور از تجربه‌های فیلمسازی خود و نکات مهم در این مسیر گفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو