عصر بازار

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

اجرای قانون حمایت از معلولان نیازمند اعتبار ۱۵ هزار میلیاردی است

عصر اعتبار- رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اختصاص بودجه ۱۳۰۰ میلیاردی برای اجرای قانون حمایت از معلولان با وجود نیاز ۱۵ هزار میلیاردی بسیار ناچیز است، گفت: کمبود بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان در سال ۹۹ را با چالش جدی مواجه می‌کند.

اجرای قانون حمایت از معلولان نیازمند اعتبار ۱۵ هزار میلیاردی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمد قبادی دانا با اشاره به ضرورت اجرای قانون جامع حمایت از معلولان، گفت: برآورد ما برای اجرای قانون حمایت از معلولیت در سال 99 از محل انجام وظایف محوله قانون به سازمان بهزیستی 15 هزار میلیارد تومان بوده در حالی‌که در لایحه بودجه دولت تنها 1300 میلیارد تومان و 8.5 درصد میزان برآورد، پیش‌بینی شده است.

    کمبود بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان در سال 99 را با چالش جدی مواجه می‌کند

    قبادی دانا ادامه داد: با توجه به میزان بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای قانون حمایت از معلولان در سال 99 با چالش جدی مواجه خواهیم بود. بر همین اساس از نمایندگان مجلس درخواست دارم تا در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس در جهت افزایش بودجه قانون جامع حمایت از معلولان ما را یاری کنند تا بتوانیم بخش‌هایی از این قانون را در سال 99 اجرایی کنیم.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان از زمان تصویب تاکنون، اظهار کرد: بخش‌هایی از قانون که نیاز به تامین بودجه نداشته و یا با بودجه اندک قابل اجرا در مواد مختلف قانونی عملیاتی شده است.

    کمیته پیگیری  اجرای قانون حمایت از معلولان با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است

    وی، بخش‌هایی از قانون جامع حمایت از معلولان که مربوط به مطالبه‌گری از سازمان‌ها و دستگاه‌ها بوده انجام شده است، اظهار کرد: کمیته پیگیری و هماهنگی اجرای قانون با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و همچنین مطالبه سازمان بهزیستی برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان از وزارتخانه‌های مختلف انجام شده است، از طرفی کمیته مناسب‌سازی سازمان بهزیستی با حضور دستگاه‌های مختلف در حال انجام و برگزاری است.

    بیمه خدمات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت اجرایی می‌شود

    قبادی‌‎دانا، با بینا اینکه سازمان بهزیستی تلاش کرده تا ماده 6  قانون جامع حمایت از معلولان در خصوص بیمه خدمات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت اجرایی شود، تصریح کرد: اختصاص مبلغی برای بیمه خدمات توانبخشی افراد دارای معلولیت برای اولین بار با هدف بهوبد وضعیت جسمی معلولان توسط سازمان برنامه بودجه انجام شده که جای تشکر  و قدردانی دارد. در صورت تحقق این مبلغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به پوشش بیمه و ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت می‌شود.

    قبادی دانا با اشاره به چالش‌های اصلی اجرای قانون حمایت از معلولان، افزود: اجرای ماده 27 این قانون در رابطه با حق معیشت افراد دارای معلولیت در سال 99 به  9800میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، در حالی که اگر مبلغ بودجه‌ای که برای اجرای قانون حمایت از معلولان در بودجه امسال همان 1300میلیارد تومان باشد، برای اجرای ماده 27 تنها رقمی حدود 350 میلیارد تومان خواهیم داشت. اما علیرغم کمبود‌های اعتباری اجرای این ماده را شروع کردیم به نحوی که خانواده‌هایی که دارای فرد با معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و با توجه به آزمون وسع در دهک‌های 1،2،3 و پایین قرار دارند علاوه بر مستمری ماهانه، هر سه ماه بین 360 تا 480 هزار تومان پرداخت می‌شود.

    افزایش 2.5 برابر حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی

    رئیس سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اجرای ماده 7 قانون جامع حمایت از معلولان در رابطه با حق پرستاری از معلولان دارای ضایعه نخایی، خاطرنشان کرد: حق پرستاری از معلولان داری ضایعه نخایی که 27 هزار خانوار را شامل می‌شوند، درگذشته ماهانه 200 هزار تومان بوده که امروز با افزایش 2.5 برابری ماهانه 554 هزار تومان پرداخت می‌شود.

    وی، در رابطه با میزان یارانه پرداختی به مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی، گفت: مبلغ پرداختی یارانه‌ها به مراکز نگهداری شبانه‌روزی 640 هزار تومان بود با تامین اعتبار به 920 هزار تومان افزایش پیدا کرد و این مبلغ برای برای افراد مجهول الهویه و افراد فاقد سرپرست موثر به یک میلیون و 40هزار تومان بوده که پایان هر ماه به کارت مدیرعامل یا مسئول مرکز واریز می‌شود.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با شروع تخصیص بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گشایش‌هایی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: همواره تلاش می‌کنیم مبلغ‌های تخصیص یافته را با اولویت طبقات و افراد نیازمند‌تر آغاز کرده و سپس با افزایش تخصیص اعتبارات به سایر گروه‌هایی که در جامعه معلولان حضور داردن رسیدگی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو