عصر بازار

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

صدور ضمانت نامه توسط بانکهای ایرانی برای صادرات خدمات فنی- مهندسی

عصر اعتبار- وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با برخی کشورهای همسایه برای دریافت ضمانت نامه بانکی ایرانی جهت پذیرش شرکت های مهندسی کشورمان خبر داد.

صدور ضمانت نامه توسط بانکهای ایرانی برای صادرات خدمات فنی- مهندسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد اسلامی امروز در دومین کنفرانس صنعت ساخت با بیان اینکه در درون بافت فرسوده همواره یک بافت همیشه زنده وجود دارد و آن مردم و ساکنان بافت هستند، گفت: احیای بافت‌های فرسوده در هر بافتی راه حل خود را دارد و نمی‌توان با یک شابلون واحد، همه بافت‌های فرسوده را نوسازی کرد.

    وی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر الزام به احیای دو هزار و 500 محله در طول اجرای برنامه ششم، افزود: تخمین این تعداد محله براساس برآورد جمعیتی بوده که اعلام شده است اما مهمترین موضوع در نوسازی بافت‌های فرسوده، کیفیت بخشی به زندگی ساکنان این محدوده است.

    وزیر راه و شهرسازی در خصوص حاشیه نشینی اظهار داشت: رفع معضل حاشیه نشینی دو راه حل قاطع دارد یکی آنکه اولاً نباید پس از برطرف کردن حاشیه نشینی، شاهد ظهور و بروز جدید این نوع سکونت گاه‌های غیر رسمی باشیم و ثانیاً در جهت سرمایه گذاری برای ایجاد استحداثات و زیرساخت‌های ارتقا دهنده کیفییت زندگی برای ساکنان این بافت‌ها باشد تا ساماندهی شوند. یعنی اعمال سیاست احیا این بافت‌ها همراه با طرح ریزی، برنامه ریزی و اقدام و عمل به صورت یکپارچه باشد.

    اسلامی یادآور شد: محور و مالک احیای بافت‌های فرسوده، مردم هستند. با این حال سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی، تجمیع ریزدانه‌ها و تبدیل آنها به پلاک‌های بزرگ‌تر است. ضمن اینکه ساخت سرانه‌ها و تأسیساتی که کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد نیز در دستور کار قرار دارد.

    وی ادامه داد: محله‌ها هویت دارند و فرهنگ محله در فرهنگ عمومی ما یک فرهنگ محترم و دارای ارزش است. بنابراین محلات نباید در هنگام نوسازی بافت‌های فرسوده آسیب ببینند و دچار تغییر و تحول فرهنگی شوند.

    وزیر راه و شهرسازی به ساختمان‌های واجد ارزش در بافت‌های فرسوده اشاره و تصریح کرد: شهرداری باید پس از شناسایی بافت‌های واجد ارزش و ایجاد حریم برای جلوگیری از نابودی و تخریب آنها، اقدام به نوسازی کند.

    اسلامی به برخی تسهیلات موجود در تبصره 18 قانون بودجه برای بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: براساس این تبصره، شهرداری موظف به اعطای مشوق‌هایی مانند صدور پروانه رایگان ساختمانی به متقاضیان بافت‌های فرسوده است و باید خروجی این تسهیلات، با زنده سازی محلات فرسوده باشد.

    وی به بحث بهره وری در ساختمان اشاره کرد و گفت: مصرف انرژی از مهمترین موضوعاتی است که باید در ساختمان‌های نوساز مدنظر قرار گیرد و مبحث 19 مقررات ملی ساختمان نیز بر رعایت مصرف انرژی در ساختمان‌ها تأکید دارد. صنعتی سازی می‌تواند مهمترین راهکار برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها باشد.

    وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به بحث صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره و تصریح کرد: باید با حضور کارشناسان و پیش قراولان صادرات خدمات فنی و مهندسی، این موضوع آسیب شناسی شود که ببینیم در چه کشورهایی فرصت صادرات خدمات فنی و مهندسی داشتیم و اکنون این فرصت از دست رفته است و همچنین بررسی کنیم چه مقاصد و کشورهای جدیدی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی آماده پذیرش کارشناسان ایرانی است.

    به گفته اسلامی، انجمن مربوطه نیز باید مراقبت کند تا فرصت‌هایی که در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی که اخیراً با چند کشور همسایه برگزار کرده و سند همکاری به امضا رسانده ایم، وجود دارد. ضمن اینکه شرکت‌هایی که برای ارائه این خدمات در این کشورها حاضر می‌شوند، با استفاده از رعایت توقعات و انتظارات کارفرمایان بتوانند اعتماد سازی کنند.

    وی ادامه داد: فرصت صدور خدمات فنی و مهندسی می‌تواند ظرفیت صادرات مصالح ساختمانی را نیز در پی داشته باشد. برخی کشورها آماده راه اندازی شرکت‌های مشترک برای تولید مشترک مصالح ساختمانی هستند. ما نیز فرصت ترانزیت و نقل و انتقال مصالح ساختمانی برای شرکت‌هایی که در این کشورها حاضر می‌شوند، را تسهیل می‌کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین از مذاکره با کشورهای هدف صادرات خدمات فنی و مهندسی برای استفاده از ضمانت نامه‌های بانکی ایرانی خبر داد و گفت: مذاکراتی داشته ایم تا شرکت‌های ایرانی بتوانند با استفاده از تضامین بانک‌هایی که ایران صادر می‌کند، هم برای حضور در مناقصه‌ها و هم آغاز فعالیت‌های خود از این ضمانت نامه‌ها استفاده کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی