عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی تهران:

رقابتی شدن فضا در کشورهای هدف صادراتی با افزایش نرخ ارز

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: افزایش قیمت ارز باعث شد که حداقل بسیاری از کالاهای وارداتی که با قیمت ارز ارزان به کشور وارد می شد متوقف شود و‌ فضا در بسیاری از کشورهای هدف صادراتی رقابتی شود.

رقابتی شدن فضا در کشورهای هدف صادراتی با افزایش نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، مسعود خوانساری امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: افزایش ناگهانی قیمت ارز در سال 97 یک ضربه اساسی به اقتصاد کشور وارد کرد زیرا جهش ناگهانی نرخ ارز معیشت مردم را دچار مشکل کرد.

    رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: اما علیرغم این مسایل افزایش نرخ ارز  و واقعی شدن نرخ ارز حداقل یک فایده داشت و تاثیر ان بر بهبود صادرات بود.

    خوانساری اظهار داشت: بنابراین این موضوع باعث شد که بدانیم که به جای اینکه سوبسید را به کالاهای خارجی بدهیم می توان آن را به کالاهای تولیدی کشور داد و روی کالاهای تولیدی کشور سرمایه گذاری کرد.

    رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: افزایش قیمت ارز باعث شد که حداقل بسیاری از کالاهای وارداتی که با قیمت ارز ارزان به کشور وارد می شد متوقف شود و‌ فضا در بسیاری از کشورهای هدف صادراتی رقابتی شود.

    وی افزود: الان وقت ان رسیده که موانع صادراتی بررسی شود تا بر روی تولیدات صادرات محور تکیه کرد.

    خوانساری بیان داشت: بسیاری از مسئولان حوزه مرتبط با صادرات به توسعه صادرات اعتقاددارند و نظرات موافقی با هم دارند اما علیرغم این اتفاق نظر نمی‌دانم چرا مشکلات حل نمی شود و بنظر می رسد که سیستم مشکل دارد.

    وی با اشاره به برخی تصمیمات که منجر به ضربه به صادرات می شود، گفت: در شهریور ما امسال به بهانه اینکه برخی محصولات جز مواد خام است مانند سنگ اهن و سنگ های تزیینی و نباید صادر شوند وزارت صمت تعرفه صادرات این کالاها را به 25 درصد افزایش داد.

    خوانساری اظهار داشت: با بررسی که سه ماه بعد از این تصمیم انجام شد مشخص شد که صادرات بسیاری از این کالاها که تعرفه وارداتی انها افزایش یافته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 90 درصد کاهش یافته است بنابراین در جلسه دیگر مقرر شد تا تعرفه صادرات برخی از این مالاه به 15 و برخی به 10 درصد کاهش یابد که در این خصوص سوالی ایجاد می شود که اگر تصمیم قبلی برای افزایش تعرفه کارشناسی بوده چرا این اتفاق افتاد و منجر به کاهش صادرات این کالاها شد و اگر کارشناسی نبوده پاسخ داده شود.

    رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: بازی کردن با تعرفه ها برای صادرکنندگان و صادرات کشور ریسک دارد و به دنبال ان هزاران مساله بوجود می اید و ممکن است علیرغم تلاش های صادرکنندگان بازارهایی صادراتی از دست برود.

    وی افزود: خواهش من این است که مجموعه حاکمیت جزیرهای عمل نکند و در این موارد با بخش خصوصی و سایر بخش های مربوطه از جمله توسعه تجارت مشورت کند زیرا حتی ترامپ هم در اعمال تخریم های خود به ما مهلت می دهد.

    وی گفت: اگر قرار است صادرات 2 برابر شود باید تمهیدات ان اندیشیده شود.

    خوانساری اظهار داشت: اگر مشکل تحریم حل نشود در سال 99 هم مشکلات زیادی رخ خواهد داد در حالی که یکی از راههای برون رفت از این وضعیت و دور زدن تحریم ها صادرات غیر نفتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو