عصر بازار

اولین جلسه دادگاه «سکه ثامن» با ۳۲۵۰ شاکی فردا برگزار می‌شود

عصر اعتبار- ​​​​​​​اولین جلسه رسیدگی به پرونده سکه ثامن فردا ۱۸ دی در شعبه ۱۰۶۴ دادگاه کیفری ۲ تهران با ۳۲۵۰ شاکی به ریاست قاضی قاسمی برگزار خواهد شد.

اولین جلسه دادگاه «سکه ثامن» با ۳۲۵۰ شاکی فردا برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، اولین جلسه رسیدگی به پرونده سکه ثامن در شعبه 1064 دادگاه کیفری تهران به ریاست قاضی قاسمی برگزار می‌شود.

    رسول کوهپایه زاده ویکل مالباختگان این پرونده به فارس گفت: فردا چهارشنبه 18 دی ماه اولین جلسه دادرسی به این پرونده به صورت علنی برگزار خواهد شد.

    غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه نیز در هفدهمین نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سکه ثامن گفت: این پرونده در دادگاه تعیین وقت شده است.

    وی افزود: طولانی شدن فرایند پرونده تا اینجای کار، اجتناب‌ناپذیر بوده زیرا تا الان سه هزار و 250 شاکی دارد و تحقیق از این افراد و ادعاهایشان زمان‌بر است و شکات ادعا دارند یک هزار و 812 میلیارد و 552 میلیون و 630 هزار و 441 ریال از آنها برده شده است.

    اسماعیلی تصریح کرد: تا الان 673 میلیارد و 756 میلیون ریال اموال از متهم شناسایی شده است.

    سخنگوی قوه قضائیه افزود: یکهزار و 613 نفر از شکات 100 درصد مطالبات خود را دریافت کردند و  دیگر شکات نیز 30 درصد از مطالبات خود را گرفته‌اند.

    به گزارش فارس، از حدود دو سال قبل فردی به نام زاهدی فرد، در یکی از شهرستان‌های کشور مجوز فعالیت خود برای خرید و فروش سکه را دریافت کرد، اما مدتی بعد فعالیت خود را به فضای مجازی و دیگر شهرهای کشور از جمله تهران گسترش داد تا جایی که بیش از 35 هزار نفر عضو این سایت بودند و حدود 6000 نفر هم در این سایت تراکنش مالی داشتند.

    کوهپایه زاده وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن در تشریح این پرونده به فارس گفته بود: بعد از اینکه متهم ردیف اول پرونده از کشور فرار کرد و با درایت نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی به کشور مسترد شد؛ پرونده در شعبه 5 بازپرسی دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای تهران مفتوح شد و تحت رسیدگی قرار گرفت و از آنجایی که تعداد کاربران این سایت چند ده هزار نفر بودند و تعداد شکات و مالباختگان بیش از چندین هزار نفر بودند، مقرر شد که پرونده‌ها از سراسر کشور  جهت تجمیع به  شعبه مذکور در تهران ارسال شود و  از تاریخ 24 .9 .97 به دستور بازپرس همه شکات در ساعات مشخص جهت ارایه توضیحات و  اسناد احضار شدند.

    در نتیجه شکایت موکلین تحت عنوان کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع و اخلال در نظام اقتصادی کشور مطرح و ثبت شد.

    به گفته وکیل پرونده، مبلغ وجوه توقیف شده 70 میلیارد تومان است و با احتساب اموال غیرمنقول، 100 میلیارد تومان می‌شود که بین مالباختگان توزیع خواهد شد.

    رسول کوهپایه‌زاده به فارس خبر داده بود که با تدبیر رئیس قوه قضائیه و دستور رهبری مقرر شده که در مرحله دادسرا رد مال اتفاق بیفتد و با اینکه حکمی هنوز صادر نشده اما این وجوه بین مالباختگان تقسیم شود.

    وی گفته بود: در حال حاضر وجه غالب بین موکلان تا امروز واریز شده و الباقی براساس شماره حساب شبا در حال واریز است.

    در نتیجه رد مال صورت گرفته در نوع خود بی‌نظیر شد؛ این درحالی اتفاق افتاد که این مالی که بین موکلان توزیع شد 30 درصد مطالبات را تشکیل می‌‌داده است.

    از سوی دیگر مالباختگان سکه ثامن پس از دریافت قسمتی از مطالبات خود براساس وعده‌ای که از روز اول داده بودند و قرار شده بود هر زمانی که به طلب خود برسند درصدی از حق‌ الوکاله  را به حساب موسسات خیریه از جمله محک، بهزیستی، کمیته امداد، سیل‌زدگان (هلال‌احمر) و برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از خانواده‌های آ‌نها واریز کنند.

    سرانجام پرونده به شعبه  1064 دادگاه کیفری دو تهران، به ریاست قاضی قاسمی ارسال شد و  قرار منع تعقیب صادره از سوی دادسرا  نسبت به همسر و خواهر متهم و طراحان سایت در این پرونده نقض و آنها متهم تشخیص داده شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی