عصر بازار

نباید امکان خرید و فروش وام ایجاد شود

هشدار نسبت به سوءاستفاده احتمالی از وام ازدواج

عصر اعتبار- معاون امور جوانان وزارت ورزش در خصوص سوءاستفاده‌های احتمالی از وام ازدواج به دلیل سود کم آن هشدار داد.

هشدار نسبت به سوءاستفاده احتمالی از وام ازدواج
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، «محمد مهدی تندگویان» معاون امور جوانان وزارت ورزش در توضیحی درخصوص افزایش کودک همسری به دلیل افزایش وام ازدواج گفت: موضوع این است که در سال 98 که وام ازدواج به 30 میلیون تومان افزایش یافت، دریافت‌کنندگان وام ازدواج در سنین کمتر از 15 سال که فقط شامل دختران می‌شود، در حدود 3 تا 4 برابر افزایش یافت. ممکن است در سال گذشته هم همین تعداد ازدواج کرده باشند، اما وام ازدواج دریافت نکرده باشند.

    وی ادامه داد: وقتی که افراد در سنین زیر 18 سال امکان هیچ‌گونه عملیات مالی در کشور را ندارند، یعنی خودشان به تنهایی نمی‌توانند حساب افتتاح کرده و همچنین طبق قانون امکان اشتغال ندارند،  پس چگونه می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند؟!

    معاون امور جوانان وزارت ورزش با بیان اینکه مشخص است که این افراد به تنهایی برای درخواست وام اقدام نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: معتقدم قانون‌گذار باید به این موضوع توجه کند و محدودیت‌هایی را قائل شود، البته بحث محدودیت سنی نیز شامل دو بخش می‌شود، نخست بحث شرعی ازدواج است که من در این حوزه هیچ ورودی نمی‌کنم، اما موضوع دوم بحث حق و حقوق مالی افراد کمتر از 18 سال است؛ یعنی دختری که از سن 13 سالگی به بعد ازدواج می‌کند باید حق و حقوق مالی‌اش در موضوع وام ازدواج رعایت شود و من معتقدم حتی اگر فردی در این سنین ازدواج کرد، وام ازدواجش بعد از 18 سالگی به او داده شود تا بتواند مدیریت مالی آن را را برعهده بگیرد، چراکه در آن زمان خودِ آن فرد تصمیم‌گیرنده است که یا وام را در اختیار پدر و مادرش قرار دهد و یا در اختیار همسرش و یا اینکه جزیی از مطالبات خودش باشد. حتی اگر در زندگی مشترک وام را در اختیار همسرش قرار دهد، می‌تواند در مقابل مطالبه‌ای داشته باشد.

    وی خاطرنشان کرد: قانون‌گذار وقتی وام ازدواج را به عنوان تسهیلات برای ازدواج جوانان افزایش می‌دهد و با توجه به بهره کم آن در مقابل دیگر وام‌ها آن را تبدیل به یک وام ارزشمند می‌کند، باید مقرراتی را قرار دهد تا امکان سوءاستفاده‌ از آن گرفته شود، چراکه ممکن است قابل خرید و فروش شود، یا ممکن است یک خانواده فقیر برای دریافت این وام دخترشان را به عقد فردی درآورده و وام را بدون اینکه حق و حقوقی به دخترشان بدهند، دریافت کنند.

    معاون امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: ما هیچ‌گونه نظارتی بر وام ازدواج نداریم یعنی بانک‌ها صرفا برای پرداخت این وام یک عقد‌نامه دریافت می‌کنند که می‌توان آن را به قیمت بسیار پایینی تهیه کرد و هیچ نظارتی مبنی بر اینکه این وام برای چه چیزی هزینه می‌شود، وجود ندارد. معتقدم قانون‌گذار باید در تعیین قانون و افزایش وام ازدواج به همه موارد توجه کند.

    تندگویان تاکید کرد: ما مخالف افزایش وام ازدواج نیستیم، اما از آنجا که نظارت درستی بر این وام نیست، امکان سوءاستفاده از این وام بسیار زیاد است، بنابراین وقتی قانون‌گذار هر سال مبلغ وام ازدواج را افزایش می‌دهد، حتما باید مصوبات نظارتی، محدوده سنی و ... نیز رعایت شود، چراکه جامعه هدف ما برای ترویج ازدواج قطعا سنین زیر 15 سال یا بیش از 60 سال نیست و جوانانی است که برای ازدواج با مشکل مواجه هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی