عصر بازار

شعب بانک مسکن اجازه دریافت ضمانت برای پرداخت وام ندارند

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه شعب بانک به هیچ عنوان اجازه مطالبه ضمانت از متقاضیان دریافت وام را ندارند، گفت: مردم در صورت مشاهده، موارد را به بانک مسکن گزارش کنند.

شعب بانک مسکن اجازه دریافت ضمانت برای پرداخت وام ندارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا همچنان برخی شعب بانک مسکن برای پرداخت وام خرید مسکن از متقاضیان ضمانت‌های مختلفی را مطالبه می‌کنند، اظهار کرد: در ضوابط و مقررات بانک مسکن چنین چیزی نیست و بخشنامه‌ای در این خصوص نداریم.

    وی ادامه داد: البته ممکن است در بحث توانایی بازپرداخت، شعب به متقاضیان اطمینان نداشته باشند که وام گیرنده باید اثبات کند اقساط وام را پرداخت می‌کند.

    وی با تاکید بر اینکه تکلیفی برای شعب جهت دریافت ضمانت نگذاشته‌ایم، افزود: اخیرا بخشنامه‌ای را به شعب ابلاغ و تاکید کرده‌ایم که اجازه طلب ضمانت از متقاضیان دریافت وام را ندارند.

    مدیرعامل بانک مسکن با اذعان به اینکه موارد معدودی از شعب این کار را انجام می‌دهند، گفت: چنانچه مشتریان و متقاضیان وام، موردی را در رابطه با مطالبه مشاهده کردند آن را به بانک مسکن گزارش دهند که در اسرع وقت به آن رسیدگی می‌شود.

    رحیمی‌انارکی تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم فشار مضاعفی را به مردم وارد کنیم.

    وی همچنین از پیگیری بزرگ‌ترین پرونده‌های مالی بانک مسکن خبر داد و گفت: ما 4 پرونده بزرگ مربوط به اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 داریم که یکی از آنها سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

    وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم درخصوص جزئیات این چهار پرونده و مبالغ مربوط به آنها افزود: یکی از این پرونده‌ها سرمایه‌گذاری حدود 109 میلیون دلار، یک پرونده مربوط به گروه عظام به مبلغ 470 میلیون درهم و یکی از پرونده‌ها نیز 280 میلیون درهم است.

    وی ادامه داد: این پرونده‌ها با همکاری دادستانی در حال رسیدگی است و جرایمی به این پرونده تعلق می‌گیرد که بدهکاران باید بر اساس نوع ارز آن را نیز پرداخت کنند.

    مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت تسهیلات 100و 75میلیون تومانی به واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن با سود 18درصد خبر داد.

    به گزارش پایگاه خبری نقدینه؛ ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در نشست خبری که روز شنبه برگزار شد درباره مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در رابطه با افزایش سقف وام خرید از محل اوراق حق تقدم گفت: تسهیلات جدید مسکن برای واحد‌های تا 25سال قدمت پرداخت می‌شود. برای واحد‌های 25تا 30سال یک سقف تسهیلات جداگانه در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: بر این اساس در تهران این سقف قبلا برای انفرادی 45میلیون تومان بود که به 80میلیون تومان و زوجین از 80به 160میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای 200هزار نفر از 40به 60میلیون تومان و برای زوجین از 70میلیون به 120میلیون تومان افزایش می‌یابد.

    وی بیان کرد: همچنین از محل اوراق حق تقدم تا 80درصد هزینه باقی‌مانده اجرای طرح را در مشارکت‌های مدنی تا سقف 300میلیون تومان مشروط بر این‌که 20درصد را سازنده تامین مالی انجام دهد، پرداخت می‌کنیم.

    انارکی گفت: در طرح ملی مسکن نیز بانک اعلام آمادگی کرده است که در مرحله اول تا 140هزار واحد را پوشش تسهیلات دهیم. از این تعداد تا به حال تفاهم‌نامه 25هزار واحد با ستاد اجرایی فرمان امام امضا شده و سهمیه 50هزار واحد بنیاد مستضعفان به ما ابلاغ شده است. مطابق تفاهم انجام شده برای واحد‌های ستاد اجرایی فرمان امام 100میلیون تومان و برای واحد‌های مربوط به بنیاد مسکن 75میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

    مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: 80درصد تسهیلات مسکن در حوزه سنتی‌سازی استفاده می‌شود و نرخ سود تسهیلات سنتی‌ساز 18درصد است که در صورت ساخت به شیوه صنعتی نرخ سود به یک درصد کاهش می‌یابد.

    وی بیان کرد: افزایش تسهیلات منجر به افزایش قیمت مسکن نمی‌شود، زیرا متغیر‌های کلان اقتصادی در بخش مسکن تاثیر‌گذار است.

    رئیس بانک مسکن با اشاره به اینکه این بانک طی 80سال اخیر اقدامات خوبی را برای تامین مالی خانوار‌های متوسط به پایین انجام داده است، گفت: طی 41سال اخیر 9میلیون واحد مسکونی توسط بانک مسکن تامین مالی شده است.

    وی ادامه داد: در مسکن روستایی به حدود 500هزار واحد تسهیلات پرداخت شده است.

    مدیرعامل بانک مسکن افزود: از ابتدای سال تا 14دی، کل تسهیلات پرداختی بانک 200هزار میلیارد ریال بوده است؛ این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته یک درصد افزایش یافته است. از این تسهیلات حدود 171هزار میلیارد ریال در حوزه مسکن پرداخت شده که به لحاظ مبلغی 4درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

    رحیمی‌انارکی با اشاره به کاهش دریافت تسهیلات مسکن تصریح کرد: این کاهش به دلیل رکود بازار مسکن روی داده است. از ابتدای سال تا 14دی،437هزار واحد از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه 8درصد کاهش یافته است.

    وی بیان کرد: در این مدت (ابتدای سال تا 14دی) تسهیلات خرید 58هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: از ابتدای سال تا 14دی، 115هزار فقره وام خرید پرداخت شده است که به لحاظ تعداد 37درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. همچنین درتسهیلات جعاله نیز 24هزار میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به سال گذشته 15درصد افزایش یافته است. وی درباره صندوق پس انداز یکم گفت: تاکنون 140هزار واحد به ارزش 109هزار میلیارد ریال وام از صندوق پس انداز یکم پرداخت شده است. وی بیان کرد: نرخ سود تسهیلات خرید از محل اوراق دربافت فرسوده 16درصد است.

    مدیرعامل بانک مسکن درباره آمار مربوط به مسکن مهر گفت: تعداد واحد‌های این طرح تا امروز بیش از 2میلیون و 380هزار واحد است که از این تعداد یک میلیون و 926هزار فروش اقساطی شده است. همچنین 89هزار واحد مسکن مهر تعیین تکلیف شده است و در مجموع حدود 378هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده است. از این تعداد حدود 328هزار واحد شهری و بیش از 35هزار واحد روستایی است که باید تعیین تکلیف شود. وی ادامه داد: اقساط وصول شده از مسکن مهر 259هزارمیلیارد‌ریال است که از این میزان 120هزار میلیارد ریال آن سود است و قرار است 105هزار میلیارد ریال بابت تکمیل باقی مانده مسکن مهر مورد استفاده قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو