عصر بازار

پرداخت ۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات طی ۹ ماه

بانک مسکن استان مرکزی ۱۰۹۰ میلیارد ریال معوقه دارد

عصر اعتبار- مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی گفت: از ابتدای سال ۹۸ تا پایان آذرماه ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک در استان پرداخت شده است.

بانک مسکن استان مرکزی ۱۰۹۰ میلیارد ریال معوقه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، احمد علی جعفری در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بانک مسکن بانک تخصصی و توسعه ای است که عمده فعالیت خود را به بخش مسکن و ساختمان و اجرای سیاست های کلان دولت معطوف کرده است، بیان کرد: 90 درصد تسهیلات بانک مسکن در بخش مسکن است. منابع این بانک از آغاز تاسیس تاکنون در شبکه بانکی استان بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال بوده است، اما تسهیلات پرداخت شده تاکنون برابر با 29 هزار و 500 میلیارد ریال بوده و در واقع دوبرابر منابع جذب شده تسهیلات پرداخت شده است.

    وی با اشاره به اینکه بانک مسکن 200 درصد منابع خود را در قالب تسهیلات پرداخت کرده است، افزود: در پروژه مسکن مهر استان مرکزی 50 هزار و 500 واحد با 8 هزار و 300 میلیارد ریال منابع احداث شده است. این پروژه تاکنون 95 درصد پیشرفت داشته و تنها هزار واحد باقی مانده است.

    جعفری با اشاره به تصمیمات جدید بانک مسکن در راستای افزایش اثربخش تسهیلات بخش مسکن نسبت به ارزش واحدهای مسکنونی و تسهیل در شرایط خانه دار شدن مردم بیان کرد: در این راستا تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم نسبت به گذشته افزایش یافته است به طوری که این تسهیلات برای زوجین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان افزایش یافته است.

    وی طول مدت بازپرداخت این تسهیلات را 12 ساله با اقساط ماهانه 3 میلیون و هفتصد هزار تومان برای اراک و ساوه عنوان کرد و افزود: این تسهیلات برای شهرهای دیگر استان از 80 میلیون تومان به 160 میلیون تومان افزایش یافت که میزان اقساط آن برای 12 سال سه میلیون تومان است.

    مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی این تسهیلات برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر در حالت انفرادی را در سال گذشته 70 میلیون تومان عنوان کرد که در سیاست‌های جدید بانک مسکن به 120 میلیون تومان با بازپرداخت 12ساله و اقساط ماهانه 2 میلیون و 350 هزار تومان رسیده و در سایر شهرها از 60 میلیون تومان به 100 میلیون تومان با اقساط ماهانه 2 میلیون تومان افزایش یافته است.

    وی با تاکید بر اینکه برای دریافت این تسهیلات الزامی به داشتن یا نداشتن سابقه مالکیت برای متقاضیان نیست، نرخ سود این تسهیلات بدون سپرده را 17.5 درصد بیان کرد و گفت: این تسهیلات ویژه ساختمان‌های با حداکثر قدمت 25 سال است، البته برای واحدهای 25 تا 30 سال نیز امکان دریافت این تسهیلات وجود دارد، مشروط بر اینکه از سقف تسهیلات ویژه زوجین 40 میلیون تومان و از سقف تسهیلات انفرادی 20 میلیون تومان(در اراک و ساوه) کسر می‌شود.

    جعفری با اشاره به حساب صندوق پس انداز مسکن جوانان، سقف این تسهیلات را برای زوجین پس از 5 سال 168 میلیون تومان، پس از 10 سال 268 میلیون تومان و پس از 15 سال 368 میلیون تومان دانست که دارندگان این حساب می توانند پس از گذشت بازه‌های زمانی مذکور این تسهیلات را با نرخ سود 9 درصد و بازپرداخت طی 20 سال دریافت کنند. این تسهیلات در قالب انفرادی پس از 5، 10 و 15 سال به ترتیب 84 میلیون تومان، 134 میلیون تومان و 184 میلیون تومان خواهد بود.

    وی با بیان اینکه از ابتدای سال 98 تا پایان آذرماه 4 هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات در قالب 9 هزار و 900 فقره تسهیلات توسط بانک مسکن در استان مرکزی پرداخت شده است، اظهار کرد: بانک مسکن محصولی به نام سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی 1 و 2 را در نظر گرفته است که براساس آن مشتریانی که این حساب را افتتاح کنند نسبت به مبلغ سپرده بانکی خود 2 درصد سود دریافت می کنند و بلافاصله مشتری می تواند بدون ضامن(سپرده وثیقه و ضامن به شمار می رود) تا 85 درصد سپرده را با نرخ سود یک درصد وام بگیرند.

    مدیر شعب بانک مسکن در استان مرکزی به پرداخت تسهیلات به سازندگان حرفه ای مسکن اشاره کرد و گفت: طی سیاست های جدید بانک سهم این تسهیلات به شدت افزایش یافته و تصمیم بر این است که تسهیلات انفرادی و غیر حرفه ای کاهش یافته و به سمت سازندگان حرفه ای سوق یابد.

    وی افزود: تسهیلات حرفه‌ای در حوزه ساخت در مراکز استان‌ها 60 میلیون تومان، سایر شهرها 50 میلیون تومان و در مناطق و شهرهای کمتر توسعه یافته 40 میلیون تومان است، اما تسهیلات به سازندگان حرفه ای در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر برای هر واحد به 130 میلیون تومان می‌رسد.

    جعفری اضافه کرد: تسهیلات ساخت برای سازندگان حرفه‌ای با تکنولوژی جدید برای هر واحد در مراکز استان‌ها 160 میلیون تومان و در سایر شهرها 130 میلیون تومان است، همچنین در حوزه تعاونی سازی برای هر واحد در مراکز استان‌ها 50 میلیون تومان، در صورت داشتن صلاحیت حرفه‌ای توسط سازنده 70 میلیون تومان و در استفاده از تکنولوژی نوین 90 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

    وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بازآفرینی شهری و ساخت در بافت فرسوده بیان کرد: در این راستا در مراکز استان‌ها 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود که در کنار آن برای ساخت به صورت انفرادی 20 میلیون تومان دیگر بدون سپرده، برای ساخت با داشتن صلاحیت حرفه‌ای 40 میلیون تومان و برای ساخت با تکنولوژی جدید 60 میلیون تومان پرداخت می شود.

    مدیر شعب بانک مسکن در استان مرکزی بیان کرد: در سال جاری تا پایان آذرماه 489 فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ 15 میلیارد تومان و 851 فقره تسهیلات اشتغالزایی ویژه نهادهای حمایتی به میزان 36 میلیارد تومان پرداخت شده است.

    وی حجم کل معوقات بانکی در استان مرکزی را 6 هزار میلیارد ریال دانست که این رقم برای بانک مسکن بالغ بر هزار و 90 میلیارد ریال معادل 3.5 درصد منابع بانکی است.

    جعفری بیان کرد: 375 شعبه بانک در استان مرکزی فعال است که از این تعداد 25 شعبه معادل 6.6 درصد، شعب بانک مسکن هستند، کل پرسنل بانکی استان 3 هزار و 471 نفر هستند که 237 نفر(6.83درصد) پرسنل بانک مسکن هستند، مجموع منابع بانکی استان(خصوصی و دولتی) 249 هزار میلیارد ریال است که 15 هزار میلیارد ریال برابر با 6.1 درصد منابع بانکی بانک مسکن است.

    مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی گفت: مجموعه تسهیلات اعطایی در استان مرکزی 164 هزار میلیارد ریال است که 29 هزار و 500 میلیارد تومان معادل 18.5 درصد، تسهیلات پرداختی بانک مسکن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو