عصر بازار

زنان در حوزه اقتصاد امسال چند درصد پیشرفت می‌کنند؟

عصر اعتبار- دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در گذشته نقش زنان در اقتصاد پنج تا ۱۰ درصد بود، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ میزان حضور زنان در بخش‌های اقتصادی به ۴۰ درصد خواهد رسید.

زنان در حوزه اقتصاد امسال چند درصد پیشرفت می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، فاطمه رستم‌خانی دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور و جهان هستند، گفت: با توجه به اینکه زن هم همسر و هم مادر است، در بسیاری از بخش‌های خانواده، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نافذ هستند.

    بنابر اظهارات وی، در گذشته نقش زنان در اقتصاد پنج تا 10 درصد بود، اما تحقیقات نشان می‌دهد تا سال 2020 میزان حضور زنان در بخش‌های اقتصادی به 40 درصد خواهد رسید. با توجه به ارتقاء مهارت‌ها و توجه به آموزش‌های علمی در جهان و فضایی که برای بانوان در دو دهه اخیر ایجاد شد، زنان توانستند در حوزه‌های مختلف توانمند شوند؛ به بیانی دیگر مشاغل از حوزه آموزش به ارائه خدمات فنی، پزشکی، مهندسی و تخصص‌های بی‌شمار گسترش پیدا کرد.

    رستم‌خانی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که نقش حاکمیت در گسترش تولید باکیفیت در داخل کشور چیست؟، گفت: اگر بخواهیم کالایی به صورت مستمر در بازار عرضه شود باید ارزش‌آفرینی بر روی آن کالا وجود داشته باشد تا بتواند با کالای مشابه خارجی رقابت کند. مصرف کالای ایرانی آرمان تک تک مادران است چرا که تولیدکنندگان کالای ایرانی فرزندان آنها هستند.

    دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای حفظ زیست بوم داخل باید کالای باکیفیت تولید کنیم و دائما بهینه شود. اینجاست که حاکمیت و سیاستگذار باید وارد عمل شود و با دادن مجوزها و امکانات ویژه مانند تسهیلات به مدد تولیدکنندگان بیاید تا هزینه‌های تولید کاهش یابد. همچنین باید کنتورهای قوی در کنار کسب و کارها قرار دهد تا مشخص شود با چه برنامه و چه اکوسیستمی باید پیش برویم تا تولید مقرون به صرفه و کیفی داشته باشیم.

    در ادامه فرحناز قندفروش- پژوهشگر و فعال حوزه زنان نیز با اشاره به اینکه در موضوع تولید نباید نقش بانوان را 50 درصد بدانیم، بلکه با دخالتی که زنان در مصرف دارند می‌توان نقش 80 درصدی برای آنها در نظر گرفت، تاکید کرد: در واقع مدیریت الگوی مصرف خانواده بر عهده بانوان است و آنها با در نظر گرفتن اولویت‌های خانواده، می‌توانند تولیدکننده را به سمت تولید کالایی سوق دهند که برای خانواده اهمیت دارد.

    به گفته وی، نقش مادران خانواده از مصرف و تدوین الگوی آن سرچشمه می‌گیرد. اگر مادران همت کنند تا تولید داخلی را اولویت مصرف خود قرار دهند، به طور قطع جهشی در این موضوع خواهیم داشت.

    مدیرعامل موسسه‌ای در زمینه توانمندسازی و اشتغال بانوان کارآفرین در پاسخ به این سوال که برای توانمندسازی بانوان در حوزه کارآفرینی چه باید کرد؟ گفت: روحیه کارآفرینی در جامعه گسترش یافته است و بسیاری از بانوان در این عرصه حضور دارند، اما متاسفانه بسیاری از تعاونی‌های بانوان پس از چند سال ورشکسته می‌شوند. زنان به دلیل جایگاهی که دارند دسترسی کمتری به امکانات مالی و ارتباطی دارند، این در حالیست که تولیدکننده باید بتواند به مجموعه بزرگتر و بازار وصل شود بنابراین باید حمایت‌های ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفت.

    وی افزود: معمولا بانوان به دلایل شخصیتی، روحیه بلندپروازی ندارند، گرچه این ویژگی در ابتدا بسیار خوب است، اما در ادامه روند کار مشکل ساز خواهد بود، از این رو باید روحیه بلند پروازی را در بانوان تقویت کنیم. در واقع در این حالت کسب و کار در مواجه با بازار شکست خواهد خورد.

    فاطمه کبیری‌فر- کارشناس مدیریت فرهنگی و مشاور اقتصادی در حوزه خانواده نیز در بخش دیگری از این برنامه اظهار کرد: انتخاب‌کننده اصلی در خریدهای خانواده و مرکز ثقل ایجاد الگوی مصرف در خانواده، مادر است. علاوه بر این ارزش‌آفرینی و بها دادن به کالاهایی که خریداری می‌شود از دیگر نقش‌های مادر است که اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اینکه کالای خارجی به عنوان کالایی لوکس تلقی شود، نتیجه رفتار مادر است.

    مشاور اقتصادی در حوزه خانواده بیان کرد: در محور دیگر زن‌ها به عنوان تولیدکننده نیز بسیار تاثیر گذار هستند اما مهمترین موضوع تربیت انسان با کیفیت است. زمانی که از برخی هموطنان سوال می‌کنیم دلیل تهیه نکردن کالای خارجی در خانواده شما چیست؟ به بی‌کیفیت بودن آن اشاره می‌کنند. البته در برخی از موارد نمی‌توان گفت آنها درست فکر نمی‌کنند چرا که در تولید کشور بحران بی‌دقتی، بی‌مسئولیتی‌ و ... وجود دارد که ریشه در خانواده و تربیت دارد. بنابراین اگر مادران حرکتی جهادی برای تربیت نیروهای با کیفیت داشته باشند به طور قطع شاهد تولید محصولات با کیفیت خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی