عصر بازار

بانک‌های مرکزی نقش مهمی در آینده طلا خواهند داشت

ریسک بدهی‌ها، کاتالیزگر طلا

عصر اعتبار- طلا در روز دوشنبه با ۱۵/ ۰ درصد رشد به قیمت ۱۵۵۹ دلار رسید و هفته را با رشد قیمت آغاز کرد. همچنین شاخص دلار آمریکا با ۰۸/ ۰ درصد رشد، در برابر رقبای ارزی خود، به ۷۰/ ۹۷ واحد رسید. یکی از عواملی که در نظر کارشناسان می‌تواند به رشد قیمت طلا در سال‌جاری میلادی کمک کند، عامل بدهی‌ها است. توجه به اعمال تحریم‌های گسترده از سوی آمریکا علیه کشورهای مختلف، باعث شده این کشورها در راستای دلارزدایی اقدام به ذخیره طلای فیزیکی کنند.

ریسک بدهی‌ها، کاتالیزگر طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، سرمایه‌گذاران باید به بحران بدهی‌های جهان توجه خاصی داشته باشند. این یک عامل بزرگ برای تحت‌تاثیر قراردادن بازار جهانی طلا خواهد بود. احتمال دارد قیمت طلا در سال 2020 افزایش بیشتری داشته باشد، چرا‌که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی سراسر جهان به تزریق نقدینگی به بازارهای مالی ادامه می‌دهند. بدهی یک مساله مهم در سال 2020 و برای سرمایه‌گذاران خواهد بود. بحران بدهی جهان یک نگرانی بزرگ است. طلا نه‌تنها در شرایط رشد بدهی یک سرمایه‌گذاری امن و مطمئن است، بلکه یک ابزار مناسب برای پرداخت بدهی‌ها است. در چنین حالتی طلا می‌تواند تا سطح 1800 دلار در اونس افزایش یابد. سال گذشته بازار طلا سقف قیمتی 6 ساله خود را در تابستان شکست و آن در شرایطی بود که بانک‌های مرکزی جهان سیاست‌های انبساطی پولی را اتخاذ کرده بودند. رشد بدهی‌ها نرخ بهره اوراق قرضه را به 17 تریلیون دلار رسانده است. جهان سرانجام در سال 2019 میلادی تهدید ناشی از بحران بدهی‌ها را درک کرد، ولی هنوز هیچ اقدامی برای حل این معضل انجام نداده است. منفی بودن نرخ بهره اوراق قرضه نیز یک تهدید بزرگ برای سرمایه‌گذاران است. زمانی که سرمایه‌گذاران اعتماد کامل خود را به نظام مالی از دست می‌دهند این مساله به نفع سایر بازارها به‌خصوص بازار طلا خواهد بود.
    تداوم تقاضای خرید طلا در 2020

    شاید بانک‌های مرکزی درخصوص خرید طلا به رکورد سال قبل نرسند، ولی با این حال همچنان به این امر ادامه خواهند داد. براساس روند تاریخی، وقتی نرخ بهره‌های واقعی منفی باشند، بازدهی ماهانه طلا دوبرابر بیش از بازدهی بلند‌مدت آن است. به عقیده شورای جهانی طلا، وضعیت بلاتکلیف اقتصاد، نرخ‌های بهره پایین و رشد ضعیف اقتصاد جهانی دست در دست هم خواهند داد تا تقاضا برای خرید طلا در سال 2020 افزایش یابد. همچنین فاکتورهای اقتصاد خرد نیز عملکرد طلا در سال‌جاری را مثبت ارزیابی می‌کنند. شورای جهانی طلا در چشم‌انداز سال 2020 خود اعلام کرده: ما انتظار داریم که بسیاری از محرک‌هایی که طی چند سال گذشته رشد کرده و قوت گرفته‌اند، در سال 2020 باعث رشد طلا خواهند شد. به‌ویژه ترکیب وضعیت سرشار از عدم‌اطمینان اقتصادی به همراه نرخ پایین بهره، سرمایه‌گذاری در طلا را افزایش خواهد داد. در چشم‌انداز پیش‌رو، شورای جهانی طلا عقیده دارد که سرمایه‌گذاران از جمله بانک‌های مرکزی، با نگرانی‌های ژئوپلیتیک بسیاری رو‌به‌رو خواهند شد.
    تورم آمریکا به هدف خواهد خورد؟

    پس از انتشار داده‌های امیدوارکننده نرخ شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا و عبور از سطح 2 درصدی سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو نسبت به افزایش تورم پس از مدت‌ها تاخیر خوشبین شدند. نرخ تورم آمریکا با هدف 2 درصدی تنظیم شده است، البته این هدف بر اساس شاخص CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده) بنا نشده و از شاخص دیگری تحت عنوان PCE که به مصارف شخصی خانوار مرتبط است، استفاده می‌شود. با توجه به رشد شاخص CPI در آینده و با گزارش شاخص معیار فدرال‌رزرو مشخص می‌شود که نرخ تورم بعد از مدت‌ها بالاخره به سطح 2 درصدی هدف فدرال‌رزرو خواهد رسید یا خیر. در صورتی که هدف فدرال‌رزرو از معیار تورمی خود تحقق یابد آنگاه بخشی از ماجرای سیاست‌گذاری پولی برای آنها حل شده محسوب می‌شود چراکه در سال‌های گذشته آنها تلاش زیادی برای افزایش تورم با سیاست‌گذاری‌های خود داشتند. با حذف این گزینه تنها ابقای این هدف در مجموعه اهداف فدرال‌رزرو باقی می‌ماند و تغییرات سیاست پولی کمتر به این شاخص وابسته خواهد بود. البته از یکسو خطر افزایش بیش از اندازه تورم نیز وجود دارد چرا‌که طرح‌های انبساطی مالی که دولت فدرال ترامپ اجرا کرد، از جمله معافیت‌های مالیاتی شدید، کسری بودجه هنگفت و بودجه‌ریزی که دولت را تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ و حتی پس از آن حدود هزار میلیارد دلار با کسری بیشتری مواجه خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی