عصر بازار

پایان سرمایه‌داری؟

عصر اعتبار- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که بیشتر مردم جهان منتقد شکل فعلی نظام سرمایه داری هستند.

پایان سرمایه‌داری؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه " ادلمان تراست" نشان می دهد که احساس نابرابری اقتصادی در سال‌های اخیر در بین مردم جهان تشدید شده است و اکنون بخش زیادی از مردم نسبت به کارایی نظام کاپیتالیسم تردید دارند. در این نظرسنجی که با مشارکت 34 هزار نفر از 28 کشور جهان از فرانسه و انگلیس گرفته تا روسیه و چین و آمریکا صورت گرفته است، 56 درصد پاسخ دهندگان معتقد بوده‌اند که زیان نظام سرمایه داری به شکل فعلی به مراتب بیشتر از منافع آن بوده است.

    این نظرسنجی که از سال 2000 تاکنون به صورت سالانه برگزار می‌شود در تلاش است تا راهکارهایی را به سیاست گذاران کشورهایی که دارای نظام سرمایه‌داری هستند ارائه دهد. از زمان بحران مالی سال 2008، نظر مردم نسبت به نظام سرمایه داری تا حد زیادی تغییر کرده است. در بین کشورهای مختلف، بیشترین سطح نااطمینانی به کاپیتالیسم در تایلند با 75 درصد مشاهده شده و هند با 74 درصد و فرانسه با 69 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. تنها در استرالیا، امریکا، کانادا و کره جنوبی اکثریت پاسخ دهندگان معتقد به کارایی نظام سرمایه داری بوده اند.

    هم‌چنین نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که خوش بینی به شرایط اقتصادی در سال جاری میلادی در آسیا بیش از سایر مناطق جهان بوده است.

    ریچارد ادلمان، مدیر  این موسسه با تاکید بر روی ضرورت توجه بیشتر به مسائل اجتماعی و پرداختن به شکاف طبقاتی گفت: کسب و کارها باید از رویکرد فعلی خود فاصله بگیرند. ادامه رویه کنونی دیگر ممکن نیست و نباید تمرکز شرکت ها و دولت های بزرگ تنها معطوف به سهامداران و مالکان باشد.

    پیشتر بنیاد "آکسفام" با اشاره به توزیع ناعادلانه ثروت اعلام کرده بود در حال حاضر 2153 نفر با ثروت یک میلیارد دلار یا بیشتر در جهان وجود دارند که مجموع ثروت‌ آن‌ها معادل مجموع ثروت 4.6 میلیارد انسان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی