عصر بازار

بر اساس تازه ترین آمارها :

شکاف نرخ دلار بازار «نیما» و ارز «سنا» کاهش یافت

عصر اعتبار- بررسی نرخ دلار در سامانه نیما (بازار ثانویه) با نرخ این ارز در سامانه سنا حاکی از کاهش شکاف قیمت این ارز در فاصله یک ماهه ۲۱ آذرماه تا ۲۲ دی ماه است.

شکاف نرخ دلار بازار «نیما» و ارز «سنا» کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی نرخ دلار در سامانه نیما و سنا طی یک ماهه منتهی به 22 دی ماه پرداخته و نوشته است: در حالی که میانگین نرخ خرید دلار در بازار نیما (ثانویه) در روز 21 آذرماه 1398 برابر با 11هزار و 155 تومان بوده است، این نرخ یک ماه بعد و در روز 22 دی ماه 1398 به 11هزار و 689 تومان افزایش یافته است.

    این در حالی است که در مدت زمان مشابه، نرخ خرید هر دلار آمریکا در بازار سنا (اسکناس) برابر با 13هزار و 12 تومان بوده که به 12هزار و 968 تومان کاهش یافته است.

    براین اساس میانگین قیمت هر دلار آمریکا در بازار نیما (ثانویه) که در 21 آذرماه با نرخ سنا یک هزار و 857 تومان اختلاف داشته، در 22 دی ماه به یک هزار و 279 تومان کاهش یافته است.

    همچنین ارزش معاملات ارزی در یک ماهه منتهی به 22 دی ماه 1398 نیز حکایت از فروش 1.3 میلیارد یورو ارز در سامانه نیما دارد.

    از این رقم معادل 1.2 میلیارد یورو ارز برای واردات از طریق سامانه نیما خریداری شده است.

    با این حال بررسی آمار ارزش معاملات ارزی در بازار نیما حکایت از آن دارد که از اول فروردین 1398 تا پایان روز 22 دی ماه، معادل 13.3 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به فروش رفته است. همچنین در این مدت نیز معادل 11 میلیارد یورو در این سامانه برای واردات خریداری شده است. بنابراین مازاد ارز موجود در سامانه نیما، حدود 2.3 میلیارد یورو برآورد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی