عصر بازار

تورم دی ماه ملاک تعیین هزینه سبد معیشت کارگران برای سال آینده است

عصر اعتبار- رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به اینکه شرایط مناسبی برای تعیین دستمزد صنفی و منطقه ای نیست گفت:مقرر شد در اولین دوشنبه نزدیک به ۱۰بهمن ماه کمیته دستمزد با توجه به تورم دی ماه عدد و رقم سبدمعیشت را تعیین کند.

تورم دی ماه ملاک تعیین هزینه سبد معیشت کارگران برای سال آینده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، فرامرز توفیقی،رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به اینکه ملاک تصمیم گیری برای تعیین سبد معیشت تورم اعلامی از سوی مراکز رسمی است گفت: اگر بخواهیم صبر کنیم تا تورم بهمن ماه اعلام شود، حدوداً 10 اسفند ماه می شود و زمان را از دست می دهیم. به همین دلیل با اتکا به تورم اعلامی در دی ماه تلاش داریم عدد و رقم سبد معیشت را به دست آوریم.

    وی ادامه داد:کمیته مزد در اولین دوشنبه نزدیک به 10بهمن ماه برای به دست آوردن سبد معیشت تشکیل می شود. بر همین اساس تورم اعلامی از سوی مرکز آمار برای دی ماه ملاک قرار می دهیم و با درنظرگرفتن اقلام مصرفی در سبد معیشت، عدد ورقم را به دست می آوریم.

    رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار بیان کرد: یکی دیگر از مباحث مطرح این است که کارفرمایان علاقه مند به تعیین مزد صنف می باشند. برای اینکه مزد صنف تعیین شود،نمایندگان دولت و نمایندگان کارگران اعلام کردند برای تعیین مزد صنف در حال حاضر زیرساخت فراهم نیست. چرا که نه اطلاعات لازم را داریم و نه داده های مشخصی در دسترس است.

    توفیقی بیان کرد:در شرکت های مختلف سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا متفاوت است. نمایندگان کارفرمایان اعتقاد دارند که مدلی دارند و برای تعیین دستمزد می خواهند ارائه دهند. قرارشد در این دوشنبه این مدل را بررسی کنیم. اما کمیته دستمزد به شورای عالی کار پیشنهاد داد ،یک مدل پژوهشی تحقیقاتی را در یک بازه زمانی حداکثر 2ساله درباره مزد صنف و منطقه ای بررسی کند و ببیندامکان ورود به  مزد صنف و منطقه ای شویم یا خیر؟

    وی با اشاره به بند دوم ماده 41 قانون کار گفت: در این ماده به این موضوع تأکید شده است که دستمزد فارغ از هر شغلی،هر سمتی،هرصنفی حقوق باید به گونه ای تعیین شود که حداقل های زندگی کارگران را فراهم کند. حتی قبل از انقلاب هم که مزد صنف اعلام می شد، قانوگذاربه صراحت اعلام کرده بود که مزد صنف باید بالاتر از مزد کشوری باشد. اگر قرار باشد،ما حداقل مزد کشوری را تعیین کنیم  و سپس یک مزد صنف تعیین کنیم بسیار خوشحال می شویم. اما مزد صنف به معنی این نیست که حداقل دستمزد کمتر از حداقل شورای عالی کار باشد.

    رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: طبق بررسی هایی که داشتیم تا پایان آذرماه حداقل دستمزد با کلیه موارد جانبی حدود 31.7 درصد سبد معیشت را پوشش می دهد. بیلانی که کارخانه ها و کارخانه جات اعلام می کنند خوشبختانه رونق تولید و اقتصاد داشته ایم. تا پایان سال دستمزد کارگران تعیین می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی