عصر بازار

نبض بازار اوراق بدهی در اختیار بانک مرکزی

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه می‌گوید بانک مرکزی با اجرای عملیات بازار باز نبض بازار اوراق بدهی را در اختیار گرفته و برای رسیدن به نرخ سود هدف خود اقدام به خرید یا فروش اوراق خواهد کرد.

نبض بازار اوراق بدهی در اختیار بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سیدحسین سلیمی درباره تاثیر اجرای عملیات بازار باز بر کنترل تورم، نرخ تنزیل اوراق و نرخ سود بین بانکی اظهار داشت: به طور حتم اجرای عملیات بازار باز تاثیرات مثبتی بر روی کنترل سیستمی تورم در کشور خواهد داشت و هدف نهایی در اجرای این عملیات کنترل نرخ سود و همچنین تورم است.

    وی افزود: بانک مرکزی در عملیات بازار باز با خرید یا فروش اوراق اسناد خزانه اسلامی تلاش می‌کند تا حداکثر و حداقلی برای نرخ سود تعیین کرده و در جهت ثبات نرخ هدف مورد نظر خود گام بردارد.

    این کارشناس مسائل بانکی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عملیات بازار باز روی نرخ سود بین بانکی نیز موثر است و شاید بعد از چند هفته از آغاز اجرای این عملیات شاهد کاهش یک تا دو درصدی نرخ سود در این بازار نیز باشیم.

    سلیمی توضیح داد: با اجرای این عملیات بانک‌ها دیگر ناچار نیستند تا با هر نرخی نقدینگی مورد نیاز خود را در بازار بین بانکی تهیه کنند و از این بازار قرض کنند، بلکه هر روز و متناسب با نقدینگی مورد نیاز خود می‌توانند اوراقی را که در اختیار دارند، با نرخ سودی که در بازار کشف می‌شود بفروشند و این نقدینگی را به دست بیاورند.

    وی تصریح کرد: از سوی دیگر با اجرای عملیات بازار باز، بانک مرکزی به طور عملی به بزرگترین خریدار اوراق بدهی تبدیل می‌شود و هر زمان نیاز به خرید یا فروش اوراق برای رسیدن به نرخ هدف سود باشد، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. به نوعی نبض بازار اوراق از این پس در اختیار بانک مرکزی است.

    عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه تاکید کرد: با این حال هدف نهایی بازار باز کنترل تورم و ایجاد ثبات در نرخ سود است و امیدوار هستیم که بانک مرکزی با اجرای این عملیات بتواند تورم را کنترل کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی