عصر بازار

سرمایه‌گذاران به انتظار جلسه پولی فدرال رزرو نشستند

سایه عامل چینی بر روند طلا

عصر اعتبار- تحلیلگران بین‌المللی معتقدند که تحولات نگران‌کننده درباره گسترش ویروس کرونا موجب افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در پناهگاه‌های امن ازجمله طلا خواهد شد و از همین رو فلز گرانبها در کوتا‌ه‌مدت با میل صعودی همراه است. براساس این گزارش بسیاری از اقتصاددانان نگران هستند که گسترش ویروس کرونا موجب کاهش رشد اقتصادی چین شود و این مساله تبعات زیادی برای اقتصاد جهانی به همراه داشته باشد.

سایه عامل چینی بر روند طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، طلا معمولا به خاطر ریسک‌های سیاسی و سایر ریسک‌های غیرقابل کنترل با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود. ویروس کرونا نیز می‌تواند عامل مهمی برای افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت باشد. در نظرسنجی اخیر کیتکو از تحلیلگران وال‌استریت و معامله‌گران خرد مین‌استریت، نظرخواهی شد. در این هفته 17 تحلیلگر اقتصادی وال‌استریت شرکت کردند که 10 نفر، معادل 59 درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا با افزایش روبه‌رو خواهد شد. دو نفر، معادل 12 درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و پنج نفر معادل 29 درصد نیز برای روند قیمت طلا تغییر چندانی قائل نشدند. در نظرسنجی آنلاین از خرده‌فروشان مین‌استریتی نیز 789 نفر شرکت کردند که 525 نفر، معادل 67 درصد اعلام کردند قیمت طلا با افزایش روبه‌رو می‌شود. 145 نفر، معادل 18 درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا کاهش خواهد یافت و 119 نفر، معادل 15 درصد نیز گفته‌اند قیمت تغییر خاصی نخواهد کرد.

    در نظرسنجی هفته گذشته اکثر تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت به افزایش قیمت طلا رای داده بودند. قیمت طلا تا لحظه انتشار این خبر به بیش از 1571 دلار رسیده که نشانگر رشد 7/ 0 درصدی در طول هفته‌ای که گذشت است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل موثر بر افزایش تقاضای طلا و تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید این فلز گرانبها، نگرانی‌های مربوط به ویروس کرونا است. عوامل زیادی می‌تواند موجب افزایش تقاضا و قیمت طلا در کوتا‌ه‌مدت شود. استیضاح ترامپ، بازار زیگزاگی سهام و سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی می‌تواند در نهایت به نفع طلا باشد. علاوه‌براین بعید به نظرمی‌رسد که فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته آینده خود بخواهد سیاست‌های پولی را تغییر دهد. فدرال رزرو سیاست‌های پولی را بدون تغییر حفظ خواهد کرد و این مساله فشار زیادی بر ارزش شاخص دلار در برابر سبد ارزهای معتبر دنیا وارد می‌کند. نرخ بهره فعلی می‌تواند در نهایت موجب افزایش بیشتر قیمت طلا شود. نرخ بهره اوراق 10 ساله خزانه‌داری آمریکا حرکت بعدی طلا را تا حدی مشخص خواهد کرد. نرخ بهره این اوراق به 69/ 1 درصد رسیده که پایین‌ترین رقم از اکتبر سال 2019 میلادی است. افزایش فشارهای تورمی نیز جذابیت طلا را برای سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد کرد.

     افزایش قیمت طلا با شیوع ویروس کرونا

    قیمت طلا در اواسط روز جمعه بالاتر از روزهای قبل بسته شد. در پی افزایش نگرانی‌ها درخصوص شیوع ویروس کرونا در چین و فراگیر شدن آن، میزان تقاضای طلا در بازار آمریکا افزایش یافت و قیمت این فلز گرانبها را بالا برد. آخرین بار هر اونس طلا با 11 دلار افزایش به 1572 دلار رسید.

    ویروس کرونا در چین جان ده‌ها نفر را گرفته است و مقامات این کشور میلیون‌ها نفر را در شهرهایی از جمله ووهان به حالت قرنطینه درآورده‌اند. سرایت این ویروس به برخی کشورها که عموما در آسیای شرقی و همسایگی چین قرار دارند، بازار سهام آسیا را چندین روز قرمزپوش کرد. روز پنجشنبه مقامات آمریکایی به شهروندانشان هشدار دادند تا از سفر به مناطق مشکوک به بیماری در چین اجتناب کنند. اکنون بازارها توجه بیشتری به این رویداد دارند؛ چراکه به نظر می‌رسد اوضاع رو به وخامت پیش می‌رود.

     افت سرمایه‌گذاری مستقیم در 2019

    سازمان ملل نیز اعلام کرد: کاهش سرمایه‌گذاری در هنگ‌کنگ و افت ورود سرمایه به بریتانیا به خاطر نگرانی و نااطمینانی درباره برگزیت تاثیر مهمی بر افت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2019 داشته است.

    سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) احتمالا در سال 2020 میلادی با افزایش روبه‌رو خواهد شد که علت اصلی آن می‌تواند کاهش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین باشد؛ اما وضعیت بحرانی چین و نگرانی بین‌المللی که درخصوص سرایت ویروس کرونا به سایر شهرهای چین و کشورهای دیگر وجود دارد و همچنین  نااطمینانی‌های ژئوپلیتیک و فشارهای ناشی از سیاست‌های حمایت‌گرایانه در عرصه تجارت جهانی نیز می‌تواند بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تاثیر منفی داشته باشد.  سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان در طول سال گذشته به 1390 میلیارد دلار رسیده که نسبت به 1410 میلیارد دلار سال 2018 با افت بیش از یک درصدی روبه‌رو شده است. میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هنگ‌کنگ مرکز مهم مالی شرق آسیا، به علت اعتراضات و ناآرامی‌های سیاسی حدود 50 درصد کاهش داشته و به 55 میلیارد دلار رسیده است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، رقابت از سوی شانگهای و شنژن در چین و همین‌طور سنگاپور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، فشار زیادی بر هنگ‌کنگ وارد کرده است. همچنین اعتراض‌های پایان سال 2019 نیز مزید بر علت شد. میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بریتانیا نیز ظرف سال گذشته با افت 6 درصدی روبه‌رو شده و به کمتر از 61 میلیارد دلار رسیده است. نگرانی‌ها و نااطمینانی‌های مربوط به خروج از اتحادیه اروپا، عامل اصلی کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بریتانیا بوده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اقتصادهای توسعه‌یافته نیز طی سال گذشته با 6 درصد کاهش به 643 میلیارد دلار رسید. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اتحادیه اروپا با 15 درصد کاهش به 305 میلیارد دلار رسید که از نوسان شدید سیاسی و اقتصادی در برخی کشورهای اروپایی حکایت داشت. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آمریکا نیز طی سال گذشته بدون تغییر چندانی نسبت به سال 2018 میلادی به 251 میلیارد دلار رسید. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز به 694 میلیارد دلار رسیده که چین با جذب 140 میلیارد دلار در صدر قرار دارد. نخست وزیر بریتانیا براى تسریع در دستیابى به توافق تجارى با اتحادیه اروپا نهایتا تا پایان سال جارى، احتمالا از اهرم تعرفه بر کالاهاى اروپایى استفاده خواهد کرد. برخى دیپلمات‌هاى اروپایى از همین حالا آمادگى خود را برای همکارى در دستیابى به توافق تجارى تا قبل از پایان سال جاری میلادی اعلام کرده‌اند!

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی