عصر بازار

"اقتصاد ایران توانسته خود را بازیابی کند"

عصر اعتبار- سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصاد جهان، وضعیت اقتصاد ایران در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را نیز پیش‌بینی کرده است.

"اقتصاد ایران توانسته خود را بازیابی کند"
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، رشد اقتصادی جهان در سال 2019، 2.3 درصد براورد شده اما این عدد در سال 2020 به 2.5 درصد خواهد رسید. بعد از بحران اقتصادی سال‌های 2008 و 2009، رشد اقتصادی سال 2019، پایین‌ترین رشد در سال‌های گذشته بوده است.

    رشد تجارت جهانی در سال جاری میلادی افزایشی چشم‌گیر پیدا خواهد کرد و بر اساس براورد سازمان ملل، از حدود 0.3 درصد در سال 2019 به پنج درصد در سال 2020 می‌رسد.

    سازمان ملل در ادامه گزارش خود به وضعیت اقتصاد ایران نیز پرداخته است. این سازمان به تاثیر تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه اقتصاد ایران اشاره کرده و سهم مهمی از کاهش رشد اقتصادی کشور را به این تحریم‌ها داده است.

    با این وجود براوردهای سازمان ملل حاکی از آن است که اقتصاد ایران توانسته خود را بازیابی کند و هرچند برای بازگشت به جایگاه پیش از تحریم‌ها، به چند سال زمان نیاز خواهد بود اما در سال‌ 2020 و 2021 بهبودی نسبی حاصل می‌شود.

    سازمان ملل براورد کرده که رشد اقتصادی ایران (با احتساب نفت) در سال 2019، به منفی هفت درصد رسیده اما در سال 2020، این عدد به منفی 2.7 درصد کاهش خواهد یافت و در سال 2021 نیز رشد به منفی 1.2 درصد کاهش خواهد یافت. تحلیل‌های سازمان ملل می‌گوید که رشد اقتصادی ایران در سال 2016، بالاترین میزان رشد در 10 سال گذشته بوده است.

    تحلیل‌های بانک مرکزی و دیگر نهادهای بین المللی بر اساس کلیت اقتصاد ایران است و علت بخش عمده‌ای از این کاهش رشد به محدودیت‌های ایران در صادرات نفت خود باز می‌گردد. این در حالی است که بر اساس اعلام رییس کل بانک مرکزی، از ابتدای سال رشد بخش غیرنفتی اقتصاد ایران مثبت شده و رشد صادرات غیرنفتی کشور در 9 ماهه ابتدایی سال نیز این موضوع را تایید می‌کند.

    آخرین آمار ارائه شده از سوی دولت نشان می‌دهد که ایران در 9 ماهه ابتدایی سال جاری حدودا 32 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته و وزن صادرات کالاهای ایرانی حدودا 18 درصد رشد یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی