عصر بازار

بیمه‌گذار، اشیای باستانی ایران و آلمان را بیمه نکرد!

عصر اعتبار- این روزها با افزایش تحریم‌ها، آثار آن در حوزه میراث‌فرهنگی هم مشهود است چنانکه بیمه‌گذار اشیای باستانی ایران برای حضور در آلمان و نیز بیمه آثار آلمانی در ایران را بیمه نکرد.

بیمه‌گذار، اشیای باستانی ایران و آلمان را بیمه نکرد!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، ایران برگزاری تعدادی از نمایشگاه‌های خود در خارج از کشور را لغو کرد و متعاقب آن برخی نمایشگاه‌های آثار موزه‌ای خارجی در ایران نیز لغو شد.

    در راستای برگزاری نمایشگاه‌های آثار تاریخی ایران در خارج از کشور قرار بود شاهد اجرای نمایشگاه‌های متقابل و به نمایش درآمدن آثار تاریخی ایران در سایر کشورها و به تبع آن نمایش آثار باستانی آن کشورها در ایران باشیم، برای این منظور دو موزه آلمانی برای میزبانی آثار باستانی و تاریخی ایران در فروردین و مهرماه سال 99 اعلام آمادگی کرده بودند اما از قرار معلوم برگزاری این نمایشگاه‌ها لغو شده است.

    «مرگ در نمک» نام نمایشگاهی بود که قرار بود در شهر فرانکفورت برگزار شود و نمایشگاه «پارسی‌ها» قرار بود در موزه «Baden State» در شهر کارلسروهه برگزار شود که در مقابل قرار بود نمایشگاهی متشکل از 150 اثر تاریخی یونانی، رومی و اتروسکی از این موزه‌ امانت گرفته شده و در موزه ملی به نمایش درآید اما این نمایشگاه‌ها به دلایلی که مدیران موزه‌ها از آن به عنوان تنش‌های سیاسی موجود یاد کرده‌اند، برگزار نمی‌شود.

    جبرئیل نوکنده (رییس کل موزه ملی ایران) در این خصوص گفت: باتوجه به آنکه تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته، شرکت‌های بیمه‌ که قرار بود اشیای تاریخی ایران و آلمان را بیمه کنند، اعلام کردند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

    او ادامه داد: با توجه به آنکه نمی‌توانیم اشیاء را بیمه کنیم از این رو برگزاری نمایشگاه‌ها لغو می‌شود. ما در شرایط سیاسی بحرانی به سر می‌بریم و خسارتی که ممکن است به میراث‌فرهنگی وارد می‌شود، اجتناب‌ناپذیر است.

    نوکنده با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌هایی که در گذشته در آلمان داشتیم‌، گفت: آخرین نمایشگاه آثار باستانی ما در آلمان حدود 3 سال پیش بود که به خوبی برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت اما شرایط کنونی سبب شد تا مدیران آلمانی نیز به کما بروند.

    رییس موزه ملی ایران در ادامه از بازگشت آثار تاریخی ایران از چین خبر داد و گفت: این روزها چین میزبان نمایشگاهی از آثار تاریخی و باستانی ایران است که تا اسفند ماه برقرار خواهد بود و بعد از اتمام آن شاهد بازگشت این آثار به ایران خواهیم بود.

    وی تاکید کرد که درخصوص این آثار هیچ نگرانی وجود ندارد و کارهای بیمه‌ای آن از قبل انجام شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی