عصر بازار

ارزهای مجازی ثبات پولی جهان را تهدید می‌کنند

عصر اعتبار- داچ بانک آلمان تاثیر ارزهای مجازی و بلاک چین را بر فضای اقتصاد کلان و ژئوپلتیک عمیق خواند و در مورد تهدید آن برای ثبات پولی جهان هشدار داد.

ارزهای مجازی ثبات پولی جهان را تهدید می‌کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، داچ بانک آلمان که یک موسسه سرمایه گذاری چند ملیتی است، در آخرین گزارش تحقیقات خود از ارزهای مجازی انتقاد کرد.

    این بانک تاثیر ارزهای مجازی و بلاک چین را بر فضای اقتصاد کلان و ژئوپلتیک عمیق خواند و در مورد تهدید آن برای ثبات پولی جهان هشدار داد.

    این گزارش به نقش فزاینده ساختار پرداخت دیجیتال در اقتصاد جهان می پردازد و چندین زمینه نگرانی را برای سیاست گذاران مالی مشخص می کند.

    این بانک با اشاره به اینکه عموم مردم اعتماد عمیقی به پول نقد دارند، ادعا می‌کند پرداخت دیجیتال به این زودی ها جای اسکناس را نخواهد گرفت.

    محققان به این نتیجه رسیده اند که وقتی صحبت از امنیت و حریم خصوصی می‌شود، پول نقد هنوز هم برتری دارد چون در برابر حمله های سایبری و ردیابی های آنلاین ایمن است.

    ولی این بانک به این نکته هم اشاره کرد که روند فزاینده ای به سمت پرداخت با ارز دیجیتال وجود دارد مخصوصاً از طرف تامین کنندگان خدمات اینترنتی مثل آژانس های مسافرتی و شرکت های مخابرات.

    در نتیجه، در این گزارش آمده است که پول نقد به تدریج جایگاه خود را به عنوان یک شیوه پرداخت از دست می دهد :« چندین کشور اخیراً اسکناس های بزرگ 100 دلاری یا بیشتر از آن را از دور خارج  و سیاست هایی برای جایگزینی شیوه های سنتی پرداخت با راه حل های دیجیتال اتخاذ کرده اند. در این بین، ارزهای مجازی غیر دولتی تهدیدی برای ثبات سیاسی و مالی هستند».

    این بانک همچنین به نقش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی مخصوصاً آنهایی که در کشورهای رو به رشد مثل هند و چین ساخته می شوند به عنوان خطری برای وضعیت فعلی اقتصاد اشاره کرد.

    در این گزارش آمده است طرح های بانک مرکزی چین برای ارز دیجیتال ارزش دلار آمریکا را کاهش می دهد: « چین بر روی یک ارز دیجیتال با پشتوانه بانک مرکزی کار می کند که می تواند به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار گیرد. در واقع اگر  شرکت هایی که در چین تجارت می کنند مجبور شوند از یک یوان دیجیتال استفاده کنند، مسلماً برتری دلار در بازار مالی جهان از بین میرود».

      بسیاری از دولت ها طرح های فیس بوک برای تغییر ساختار پرداخت جهان را تهدیدی مستقیم برای حاکمیت پول ملی می دانند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی