عصر بازار

قابل توجه صاحبان مشاغل

قوانین مالیاتی را رعایت کنید، جایزه خوش‌حسابی بگیرید

عصر اعتبار- قانون‌گذار در قانون مالیات‌ها برای تشویق آن دسته از صاحبان مشاغل که با رعایت قوانین به تحقق درآمدهای مالیاتی کمک کنند، تسهیلات و امتیازاتی همچون معافیت‌های مالیاتی (در صورت تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر)، جایزه خوش‌حسابی معادل ۵ درصد اصل مالیات و جایزه یک درصدی به منظور پرداخت مالیات عملکرد درنظرگرفته است.

قوانین مالیاتی را رعایت کنید، جایزه خوش‌حسابی بگیرید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قانون‌گذار برای تشویق آن دسته از فعالان اقتصادی که با رعایت قوانین و مقررات به تحقق درآمدهای مالیاتی کمک کنند؛ تسهیلات و امتیازات خاصی را پیش‌بینی کرده که شامل میزان معافیت صاحبان مشاغل، جایزه خوش حسابی و جایزه یک درصدی می‌شود.

    گفتنی است که درآمد سالانه مشمول مالیات صاحبان مشاغل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات در موعد مقرر تسلیم کردند؛ تا میزان معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌ها از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ‌های مذکور در ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود.

    همچنین، شرط تسلیم اظهارنامه برای معافیت فوق نسبت به عملکرد سال 1382 به بعد است. ضمناً در مورد مشارکت‌های مدنی اعم از اختیاری و قهری حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلغ معافیت به طور مساوی بین آنان تقسیم و باقی‌مانده سهم هر یک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود.

    علاوه بر این، شرکت‌هایی که با هم رابطه زوجیت دارند فقط از یک معافیت برخوردار می‌شوند و در صورت فوت یکی از شرکا، وراث وی به عنوان قائم مقام قانونی مالیاتی سهم متوفی در مشارکت به شرح فوق استفاده کرده و این معافیت به طور مساوی بین آنان تقسیم و از درآمد سهم هر کدام کسر خواهد شد.

    مالیات اشخاص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی به چه صورت است؟

    لازم به ذکر است که زمانی که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد؛ مجموع درآمد واحدهای شغلی وی با کسر فقط یک معافیت، مشمول مالیات به نرخ‌های مذکور می‌شود.
    جایزه خوش حسابی مشمول صاحبان مشاغلی می‌شود که طی سه سال متوالی ترازنامه، حساب سود و زیان، دفاتر و مدارک آنان مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را در سال تسلیم اظهارنامه بدون مراجعه به هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند؛ معادل 5 درصد اصل مالیات مذکور علاوه بر مزایای مقرر در ماده 190 قانون مالیات‌ها به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولی‌های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد.

    علاوه بر این، علی‌الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از سررسید مقرر، در قانون مالیات‌های مستقیم برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه معادل یک درصد مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید تعیین شده خواهد بود که از مالیات متعلقه همان عملکرد کسر خواهد شد.

    مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مشاغل

    مدارکی همچون تصویر شناسنامه، کارت ملی و کد پستی محل، تصویر اسناد مالکیت، صلح سرقفلی و اجاره، تصویر مبایعه نامه یا قولنامه، تصویر پروانه کسب یا تولید و تصویر کارت بازرگانی یا کارت حق‌العمل‌کاری در مورد بازرگانان و حق‌العمل‌کاران از جمله مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مشاغل است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی