عصر بازار

ویروس کرونا با بیت‌کوین چه کرد؟

عصر اعتبار- گزارش‌ها نشان می‌دهد از ۲۳ ژانویه، پس از شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن، قیمت بیت‌کوین بیش از هفت درصد رشد کرده است.

ویروس کرونا با بیت‌کوین چه کرد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت نیوز، دو هفته از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و طی این مدت بیت‌کوین 7٫41 درصد رشد کرده است.

    گزارش‌ها نشان می‌دهد، تا پایان ماه ژانویه، این ارز دیجیتال موفق شد در اولین ماه از سال 2020 با جهشی تاریخی، رشد بیش از 30 درصد را به‌ثبت رسانده و بهترین ژانویه را طی هفت سال گذشته تجربه کند.

    هرچند با شروع سال نو در چین، بیت‌کوین الگوی گذشته یعنی افت قیمت را تکرار کرد، اما با شیوع ویروس کرونا این ارز دیجیتال بار دیگر در برابر عدم قطعیت نقش دارایی امن را ایفا کرد.

    شیوع این ویروس مرگبار از 23 ژانویه (سوم بهمن‌ماه) شروع شد. درحالی‌که قیمت هر بیت‌کوین در تاریخ 22 ژانویه با قیمت هشت هزار و 661 دلار معامله می‌شد، در معاملات امروز (تا لحظه تنظیم گزارش) به 9 هزار و 303 دلار افزایش یافت.

    نمودار زیر روند قیمت بیت‌کوین را طی دو هفته گذشته نشان می‌دهد:

    رشد 7٫41 درصدی بیت‌کوین پس از شیوع ویروس کرونا

    به‌عقیده تحلیلگران، افزایش نااطمینانی‌ها پس از شیوع این ویروس چینی رشد قیمت بیت‌کوین را در دو هفته اخیر به‌دنبال داشته است.

    نگرانی سرمایه‌گذاران از افت تولید و سایر بخش‌های اقتصادی در چین موجب شد، بسیاری به سوی دارایی‌های کم‌ریسک از جمله طلا و بیت‌کوین روی بیاورند.

    البته کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در هفته اول ژانویه، جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و هالوینگ در ماه می (نصف شدن پاداش استخراج) هم به‌عنوان عوامل تاثیرگذار بر بازار ارزهای رمزنگاری‌شده اشاره کرده‌اند.

    بر اساس پیش‌بینی‌های نایجل گرین، مدیرعامل گروه deVere، رشد قیمت بیت‌کوین احتمالا تا زمان مهار ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

    او گفته است: هرچه تعداد مبتلایان به این ویروس چینی بیشتر باشد، تاثیر آن بر بازارهای مالی سنتی افزایش خواهد یافت.

    به‌گفته یک گروه تحقیقاتی در هنگ‎‌کنگ، شیوع این ویروس احتمالا تا اواخر ماه آپریل یا اوایل ماه می ادامه دارد.

    گزارش‌ها نشان می‌دهد، پس از پایان تعطیلات سال نو در چین، تشدید نگرانی‌ها از شیوع این ویروس موجب شد بازار سهام این کشور بدترین عملکرد خود را از زمان وقوع بحران مالی سال 2007 به‌ثبت برساند.

    با این حال، روز سه‌شنبه با مداخله بانک مرکزی چین و تزریق 243 میلیارد دلار به بازار، بار دیگر تقاضا برای دارایی‌های پرریسک افزایش یافته است؛ تا جایی که قیمت جهانی طلا در معاملات روز پنج‌شنبه یک درصد افت کرد و شاخص دلار در برابر ین ژاپن به بالاترین سطح شش ماه گذشته رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی