عصر بازار

استاندار مرکزی عنوان کرد:

کاهش نرخ بیکاری در گرو تامین زیرساخت‌ها

ورود سرمایه‌گذاری خارجی نویدبخش رشد اقتصادی

عصر اعتبار- استاندار مرکزی با اشاره به اینکه جبران عقب ماندگی زیرساختی استان مرکزی در حال انجام است، گفت: کاهش نرخ بیکاری در شهرهای استان در گرو تامین زیرساخت های مورد نیاز است.

کاهش نرخ بیکاری در گرو تامین زیرساخت‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سیدعلی آقازاده شامگاه پنجشنبه 17 بهمن ماه با حضور در برنامه در مسیر توسعه شبکه آفتاب استان مرکزی با موضوع توسعه اقتصادی استان  مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی در سال جاری میزبان پنج طرح سرمایه گذاری به ارزش 1.5 میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف اقتصادی بوده است، اظهار کرد: ورود 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به استان مرکزی نوید یک رشد اقتصادی قابل قبول را طی سال های آینده می دهد.

    وی در ادامه اجرای هرگونه طرح عمرانی و اقتصادی در استان را منوط به تخصیص اعتبارات دولتی و مشارکت بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: در حوزه دولتی به گونه ای هدفگذاری شده است که اعتبارات برای تامین زیرساخت های مورد نیاز اجرای هرگونه طرح عمرانی یا اقتصادی تامین و تخصیص داده شود تا سرمایه‌گذار بتواند با اطمینان خاطر اقدام به سرمایه گذاری کند.

    وی تامین برق مورد نیاز طرح های عمرانی و اقتصادی را یکی از زیرساخت های مهم دانست و افزود: در سال جاری آغاز عملیات اجرایی احداث پست 400 کیلووات شهرستان خمین با صرف هزینه ای بالغ بر 250 میلیارد تومان صورت گرفته است تا مسیر سرمایه گذاری و اجرای طرح های اشتغال زا در این شهرستان که از نرخ بیکاری بالایی در استان برخوردار است تسهیل شود و سرمایه گذاران بتوانند با رغبت بیشتری اقدام به تعریف و اجرای طرح های صنعتی با هدف کاهش نرخ بیکاری در این منطقه کنند.

    استاندار مرکزی تامین زیرساخت هایی نظیر آب، گاز، جاده و ... را از دیگر اولویت‌های دولت در تخصیص اعتبارات دولتی بیان کرد و افزود: اگر در یک روستا شاهد احداث فضای آموزشی، درمانگاه و تامین سایر زیرساخت‌ها باشیم قطعا از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری بعمل آمده و شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود و انگیزه سرمایه گذاران را در روستاها افزایش داده و اشتغال روستایی ایجاد خواهد کرد.

    وی در ادامه به اعتباراتی که توسط بخش خصوصی در طرحهای اقتصادی و عمرانی هزینه می‌شود اشاره کرد و افزود: مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی و عمرانی طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و یک روند منظمی را ایجاد کرده است. به گونه ای که روند سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی افزایشی، منظم و به تدریج شکل گرفته است.

    وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند با سیاست‌گذاری صحیح، زیرساخت های مورد نیاز اجرای طرح های اقتصادی و عمرانی را در نقاط مختلف شهری و روستایی فراهم کند وضعیت جذب سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی از یک نمودار تصاعدی برخوردار خواهد شد و خوشبختانه در سایه یک مدیریت و برنامه زمان بندی و سیاست‌گذاری صحیح این روند هم در کشور و هم در استان مرکزی به طرز قابل قبولی هدف گذاری و اجرا می شود.

    آقازاده با اشاره به برخی کمبودهای موجود در تامین زیرساخت های مورد نیاز در سطح استان افزود: اگر اعتبارات محدود دولتی  بصورت هدفمند و بهینه در نقاطی هزینه شود که ایجاد تحرک کند و یا منجر به تقویت سرمایه‌گذاری شود، کمک شایانی به حفظ سرمایه گذار بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران جدید خواهد کرد.

    وی در ادامه با اشاره به افتتاح طرح های اقتصادی عمرانی و خدماتی همزمان با دهه مبارک فجر در نقاط مختلف استان مرکزی گفت: شهرستان ساوه پس از اراک دومین شهرستان استان با اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد تومان را برای بهره‌برداری از طرح های اقتصادی و عمرانی به خود اختصاص داده است.

    استاندار مرکزی به استقبال خوب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در شهرستان های ساوه و زرندیه اشاره کرد و افزود: حجم بالای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این دو شهرستان موجب کاهش آمار بیکاران شده است و نرخ بیکاری در ساوه، زرندیه و دلیجان به میزان حدودا پنج درصد، در بین بسیاری از استانهای کشور منحصر بفرد است.

    وی افزود: بالا بودن آمار بیکاری در شهرهایی مثل خمین، شازند، اراک و برخی نقاط دیگر استان، دلیل بالا بودن متوسط نرخ بیکاری استان به میزان 8.5 درصد است.

    آقازاده بر لزوم هدایت تامین زیرساخت های مورد نیاز در نقاطی از استان که دارای میزان سرمایه گذاری کمتر و نرخ بیکاری بالاتری هستند تاکید کرد و افزود: احداث پست 400 کیلووات در خمین با صرف هزینه ای بالغ بر 250 میلیارد تومان از جمله اقدامات اثر گذار دولت برای جذب سرمایه گذار در این شهرستان به منظور ایجاد فرصت های شغلی و کاهش  بیکاری است که پیش‌بینی می‌شود ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد و  یکی از موانع رشد، پیشرفت و توسعه شهرستان خمین برطرف می‌شود و مسیر سرمایه گذاری هموارتر خواهد شد.

    وی بهره گیری از نظرات تخصصی مردم در نتیجه بازدیدهای میدانی از نقاط مختلف استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: همکاری بین بخشی و بهره گیری از رهنمودها و پیشنهادات نخبگان و آحاد مختلف مردم، راه را برای ارائه خدمات بیشتر هموار می‌کند.

    استاندار مرکزی ارتباط مستقیم مردم با مسئولان را یکی از برکات دهه مبارکه فجر عنوان کرد و افزود: یکی از برکات دهه فجر حضور مدیران و مسئولان در لایه‌های مختلف جامعه برای افتتاح پروژه ها و نیز احصای مشکلات و نیازهای مردم است.

    وی خواستار تبیین دستاوردهای نظام و خدمات انقلاب به مردم از سوی مسئولان و کارگزاران نظام شد و تصریح کرد: کارگزاران و مسئولان نظام مکلف هستند تا خدمات و دستاوردهای انقلاب را به خوبی در بین مردم تبیین کنند تا این ذهنیت در جامعه بوجود نیاید که کشور با بن بست مواجه شده است، بلکه انقلاب اسلامی با گذشته 41 سال از عمر با برکت خویش در اوج اقتدار و در عین پویایی و بالندگی قرار دارد.

    وی تاکید کرد: در شرایطی که دشمنان و معاندان نظام اسلامی با اعمال فشارها و تحریم های ظالمانه در صدد ایجاد بحران و چالش در کشور هستند، تبیین خدمات انقلاب و نظام به مردم و تلاش برای مقابله با فشارهای اقتصادی موجب خواهد شد تا مسیر ناهمواری که بدخواهان انقلاب برای ملت ایران ایجاد کردند، هموار شود.

    وی در ادامه به اظهارات مقام عالی وزارت نفت اشاره کرد و افزود: اخیرا وزیر نفت اعلام کرد که ایران در شرایط تحریمی و فشارهای اقتصادی بزرگترین صادر کننده فرآورده بنزین است در حالیکه سه سال پیش کشور ما بزرگ‌ترین واردکننده بنزین در خاورمیانه بود و این یک افتخار بزرگ برای نظام اسلامی است و  یک پیام روشن، واضح و نگران‌کننده برای همه کسانی است که با اعمال تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به دنبال انزوای انقلاب هستند.

    استاندار مرکزی هدفمند بودن سیاست های اقتصادی و انسجام مردم و مسئولان را راهکاری مناسب برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن دانست و افزود: با برخورداری از این روحیه ظرف دو سال آینده این شرایط ظالمانه تحریمی را پشت سر خواهیم گذاشت و به عبارتی تحریم‌ها را بطور کامل دور خواهیم زد.

    وی در ادامه گفت: در سال 98 تا به امروز 13 هزار شغل تعریف شده در سطح استان  ایجاد شده است که پیش بینی می شود تا پایان امسال این آمار تا نزدیک 20 هزار شغل برسد گرچه برای رسیدن به حد مطلوب و صفر شدن بیکاری باید 65 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

    آقازاده همچنین به برخی مشکلات موجود در بین تعدادی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان اشاره کرد و افزود: شرکت مقره سازی ساوه یکی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان است که به دلیل برخی مشکلات با ورشکستگی و چالش کارگری مواجه بود اما در سایه حمایت دولت و تلاش کارگران و تولیدکنندگان و مدیریت صحیح این کارخانه خوشبختانه از بحران و ورشکستگی خارج و علاوه بر به روز کردن مطالبات کارگری بالغ بر 30 فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

    وی با تاکید بر اینکه هنر تولیدکنندگان ما دور زدن تحریم هاست، تصریح کرد: تبدیل تحریم ها به فرصت نتیجه خودباوری و ایمان کارآفرینان و مجاهدان سنگر تولید است.

    استاندار مرکزی در ادامه به مصوبات و دستاوردهای سفر اخیر معاون اقتصادی رئیس جمهور به استان مرکزی اشاره کرد و افزود: علاوه بر افتتاح پنج طرح صنعتی و اقتصادی در شهر صنعتی کاوه در روز نخست سفر  معاون رئیس جمهور به استان مرکزی، چندین پروژه عمرانی و اقتصادی نیز در شهر اراک و در دومین روز این سفر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

    وی به برگزاری دو نشست مهم در اتاق بازرگانی اراک شامل شورای گفتگو بخش دولت و بخش خصوصی و نیز جلسه بازآفرینی شهری با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: تصمیمات بسیار خوبی برای حل مشکلات بخش خصوصی سرمایه گذاران در حوزه صنعت، کشاورزی، دام و طیور، گل و گیاه، معدن و گردشگری اتخاذ شد و مقرر شد بخشی دیگر از مشکلات که نیاز به طرح در سطح ملی و تصمیم گیری در جلسه سران قوا و اتخاذ سازوکار مناسب برای برطرف شدن آن است توسط معاون اقتصادی رییس جمهور در این نشست مطرح و تصمیم گیری شود.

    وی به تشکیل جلسه ستاد بازآفرینی شهری در اراک به عنوان یکی دیگر از برنامه های سفر معاون اقتصادی رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: مشکلات متعددی در این جلسه مطرح و  تصمیمات خوبی برای برون رفت از آن اتخاذ شد.

    استاندار مرکزی در ادامه  با بیان اینکه بیش از 20 هزار واحد مسکونی در قالب طرح  مسکن ملی در استان مرکزی احداث می‌شود، اظهار کرد:  با انجام توافقات لازم و تامین زمین مورد نیاز، این تعداد واحد مسکونی که احتمال افزایش آن نیز با تامین زیرساخت های لازم وجود دارد در شهرهای اراک ساوه، مهاجران، شهر جدید امیرکبیر، خمین، محلات و هر شهر دیگری که نیاز داشته باشد ظرف دو سال آینده احداث خواهد شد.

    وی به برگزاری نشستی با حضور معاون رییس جمهور برای بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو اشاره کرد و افزود:  شرایط کنونی شرکت نسبت به گذشته بهتر شده است اما همچنان موضوع پرداخت حقوق به عنوان یکی از مهمترین مشکلات این کارخانه است.

    وی واگذاری کارخانه هپکو به سازمان خصوصی سازی را یکی از دلایل بهبود وضعیت این واحد صنعتی و تولیدی دانست و افزود: قرار بر این است که بعد از طی یک پروسه، قراردادهای خوبی برای توسعه فعالیت این کارخانه منعقد شود و امیدواریم تا قبل از 22 بهمن دو ماه حقوق معوق کارگران این شرکت پرداخت شود.

    استاندار مرکزی در بخش دیگری از این گفتگو به انتخابات پیش روی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه سال جاری اشاره کرد و با تاکید بر حضور حداکثری مردم در این حماسه سیاسی، گفت: حضور پرشور و معنادار مردم هم در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن و هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به اتفاقات و وقایعی که در سال 98 در کشور ما به وقوع پیوست از اهمیت خاصی برخوردار است.

    وی افزود: حضور پرشور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن علاوه بر نمایش اقتدار نظام، پاسخ کوبنده ای به جنایت آمریکای جنایتکار در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نیز اعمال تحریم های ظالمانه استکبار جهانی علیه ملت ایران است.

    وی با تاکید بر اینکه مجلس خانه ملت و مهمترین کانون تصمیم گیری کشور است افزود: حضور معنادار مردم در پای صندوق های رای موجب تقویت اقتدار و قدرت نظام اسلامی در برابر بدخواهان و دشمنان خواهد شد.

    آقازاده با تاکید براینکه میزان مشارکت مردم استان مرکزی در انتخابات ادوار گذشته بسیار بالا بوده است، تصریح کرد: قطعا در این دوره از انتخابات میزان حضور مردم در این حماسه سیاسی بیشتر از دوره های گذشته خواهد بود.

    وی از مردم استان مرکزی خواست تا دوشادوش ملت ایران حماسه ماندگار، تاریخی و دشمن شکنی را در پای صندوقهای رای خلق کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو