عصر بازار

بانک مرکزی ترکیه کارمزد تراکنش‌های مالی را کاهش داد

عصر اعتبار- براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور دامنه تغییرات و مبالغی را بانک‌های این کشور به عنوان کمیسیون و کارمزد از مشتریان دریافت می‌کنند، کاهش داده است.

بانک مرکزی ترکیه کارمزد تراکنش‌های مالی را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، این اقدام هزینه های خدمات بانکی مختلف را برای مشتریان از سطح 20 به 16 خواهد رساند. «برات البیرق» وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه در توییتر نوشت: با هر گامی که بر می‌داریم، همچنان حفاظت از منافع شهروندانمان  و کاهش هزینه های آنان در اولویت قرار دارد.

    سازمان تنظیم مقررات و نظارت بر امور بانکی ترکیه (BDDK) در مقررات جدید خود که در نشریه دولتی این کشور منتشر می‌شود، کارمزد افتتاح حساب و عملیات بانکی حساب‌های موجود مشتریان تجاری را نیز حذف کرده است.

    کارمزد تراکش‌های الکترونیکی نیز کاهش پیدا کرد و بر این اساس، سقف کارمزد برای تراکنش های الکترونیکی (EFT) که پیش از این مابین 6 تا 850 لیر نوسان داشت، به یک تا 100 لیر کاهش خواهد یافت.

    سقف کارمزد دریافتی برای انجام چنین تراکنش‌هایی از طریق دستگاه های خودپرداز (ATM) که پیش تر 17 لیر تعیین شده بود به دو لیر کاهش یافت و این رقم برای تراکنش‌های الکترونیکی نیز از 67 به 5 لیر رسیده است.

    سقف کارمزد بر تراکنش های الکترونیکی از طریق تلفن همراه نیز برای تراکنش‌های زیر یک هزار لیر که پیش از این 6 لیر بود، به یک لیر کاهش یافت. بانک مرکزی ترکیه در خبری مجزا اعلام کرده که براساس مقررات جدیدی که به منظور شفافیت هر چه بیشتر کارمزدها صورت گرفته است، شمار مبالغی (کارمزدهایی) که بانک‌های این کشور می‌توانند بابت ارائه محصولات یا خدمات از مشتریان تجاری بگیرند به 51 مورد کاهش یافته است.

    این کارمزدها در چهار طبقه بندی شامل وام‌های تجاری، تجارت خارجی، مدیریت پول و نظام‌های پرداخت ارائه شده است. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده که مطابق مقررات کنونی (پیش از اعلام مقررات جدید)، کارمزدهایی که از سوی بانک‌ها دریافت می شود، موجب شده است که شکایت مشتریان به شکل چشمگیری افزایش یابد. مطابق ابلاغیه، این مقررات از اول مارس 2020 لازم الاجرا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو