عصر بازار

سبزه میدان نوسانی شد

عصر اعتبار- وضعیت بازار طلا و سکه یعنی همان سبزه میدان و بازار طلا فروش‌ها، در آستانه ورود به آخرین ماه سال چگونه است؟ این بازار چه رفتاری دارد، آیا خریداران وارد بازار شده‌اند یا سفته بازان و نوسان گیران حرفه‌ای در حال تاخت و تاز هستند.موتور نوسان قیمت‌ها چگونه روشن شده است و دنده یک این موتور چقدر سرعت می‌رود.

سبزه میدان نوسانی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران، بازار‌های سرمایه پذیر صنعتی کشور از دیروز شاهد ورود نیروهای جدید بود. به گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی در این روز، به سطح پنج میلیون و 185 هزار تومان و دلار به سطح 13 هزار و 900 تومان رسید. تغییر قیمت دلار باعث تحرک قیمت سکه در بازارهای محلی و ملی شد و دلار به سمت کانال 14 هزار حرکت کرد. سایر ارزها هم روند همگرا داشتند.

    کارشناسان بازار طلا، افزایش قیمت طلا و سکه را در روزهای اخیر تحت تأثیر رشد قیمت دلار و اونس، می‌دانند. قیمت جهانی طلا روندی افزایشی دارد، از طرف دیگر حجم معاملات بازار نیز بالا رفته است.

    سکه روز شنبه، پنج میلیون و 160 هزار تومان معامله می‌شد که در روز یکشنبه با 25 هزار تومان افزایش، به روند خودش ادامه داد.

    هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار آزاد تهران پنج میلیون و 170 هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه، دو میلیون و 720 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 650 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 940 هزار تومان داد و ستد شد. جدای از این، روز گذشته در بازار تهران هر گرم طلای 18 عیار 530 هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و 298 هزار تومان به فروش رسید. این درحالی بود که قیمت هر اونس در بازارهای جهانی 10 دلار افزایش یافت و به بهای یک هزار و 584 دلار معامله شد.

    برخی کارشناسان روند قیمت اونس را تحت تأثیر شرایط جهانی اقتصاد و کاهش ارزش بازارهای مالی دانسته و تغییرات نرخ ارز در رشد قیمت آن را بی‌تأثیر نمی‌دانند.

    علاوه بر سکه و طلا، نرخ ارز هم روندی افزایشی داشت. هر دلار در صرافی‌های بانکی روز یکشنبه با رشد 50 تومانی قیمت نسبت به روز شنبه با قیمت 13 هزار و 900 تومان به فروش رسید. بر این اساس، نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 550 تومان و فروش 13 هزار و 900 تومان بود.

    قیمت خرید هر یورو نیز 14 هزار و 900 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و200 تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز شنبه در سامانه سنا 15 هزار و 30 تومان و هر دلار 13 هزار و 755 تومان بود.

    همچنین در سامانه نیما در روز شنبه هر حواله یورو 13 هزار و 698 تومان فروخته شد، حواله دلار نیز 13 هزار و 274 تومان به فروش رسید.

    تأثیر لوایح بر قیمت‌ها

    تحلیلگرانی که رفتار بازار ارز را بررسی می‌کنند براین باورند که در کل بازار اسفند ماه به‌دلیل رشد عرضه پول نسبت به هر زمان دیگری در واکنش به ورود پارامترهای روانی و سیاسی از خود نوسان نشان می‌دهد. برخی معامله گران از سه روز گذشته، علت رشد جدید نرخ دلار در روزهای اخیر را نزدیک شدن به نشست FATF می‌دانند.

    قرار است نشست اصلی FATF در روزهای پایانی بهمن امسال برگزار شود که در آن موضوع تصمیم ایران به لوایح FATF بررسی می‌شود. شایعات در این باره در بازار زیاد است به‌گونه‌ای که سبب قربانی شدن و زیان بسیاری از دارندگان ارز و طلا می‌شود، در چنین شرایطی راهبرد نگهداری دارایی و پرهیز از ورود به بازار از سوی کارشناسان توصیه می‌شود چرا که سمت و سوی نوسانات از سوی دلالان هدایت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی