عصر بازار

اعلام هزینه سبد معیشت کارگران به زودی

عصر اعتبار- عناوین مهمترین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به نهایی شدن رقم سبد معیشت کارگران، انتقاد از دولتی ماندن سازمان تامین اجتماعی، اعلام بیمه ۱۰۰ هزار نفر از شاغلان روستایی تا پایان سال و افتتاح افتتاح همزمان ۳۲۲ پروژه تعاونی با اشتغالزایی ۱۲ هزار و ۷۷۷ نفری اختصاص داشت.

اعلام هزینه سبد معیشت کارگران به زودی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در هفته‌ای که گذشت معاون وزیر کار از نهایی شدن سبد هزینه معیشت کارگران طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: اگر چه امسال سال سختی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران داریم ولی تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن شرایط بنگاه‌های اقتصادی و هزینه‌های زندگی کارگران، دستمزدی شایسته و مناسب تعیین کنیم.

    شاکرمی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع روابط کار، نظارت بر اجرای صحیح کار را از رویکردهای این سامانه ذکر کرد و گفت: انتظار ما این است که خدماتی که از طریق سامانه جامع روابط کار ارائه می شود با کمترین اتلاف وقت و به دور از اعمال سلایق مختلف همراه باشد.

    به گفته وی با پیگیری‌های صورت گرفته کمیته‌ای به منظور بررسی و پیگیری اجرای این طرح تشکیل شده و ادارات کل کار آمادگی یافته‌اند که 22 خدمت از خدمات خود را به کارگران و کارفرمایان به صورت غیر حضوری ارائه کنند.

    معاون روابط کار وزیر کار از کارگران و کارفرمایان خواست تا برای احراز هویت و بهره‌مندی از مزایای سامانه جامع روابط کار به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و درباره مزایای سامانه گفت:اولین مزیت این سامانه، دسترسی آسان و سریع جامعه هدف ما به خدماتی است که ارائه می‌دهیم. خدمات ما در حوزه‌های مختلف اعم از روابط کار، بازرسی کار، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و طبقه‌بندی مشاغل به آسانی در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. 

    آنطور که شاکرمی گفته با راه‌اندازی این سامانه کارگران و کارفرمایان برای ارائه دادخواست خود نیازمند مراجعه حضوری نیستند و می‌توانند با رایانه شخصی،  تلفن همراه و مراجعه به کافی نت یا هرجای دیگری که امکان دسترسی به اینترنت باشد، دادخواست خود را به ثبت برسانند.

    وی همچنین با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی تعیین حداکثر مدت موقت در کارهای با ماهیت غیر مستمر، گفت: متاسفانه به دلایل متعددی در طول 28 سال اخیر این آیین نامه به تصویب نرسیده بود تا اینکه با شروع کار آقای شریعتمداری وزیر کار موضوع در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌های صورت گرفته آیین نامه به کمیسیون امور اجتماعی دولت رفت و در نهایت پس از شش جلسه به تصویب رسید.  با تصویب این آیین نامه در صورتی که فعالیت کارگاه یا پروژه بیش از 4 سال به طول انجامید از سال چهارم به بعد همه نیروهای به کار گرفته اعم از قدیم یا جدید تا پایان پروژه نیروی کار دائمی تلقی می‌شوند.

    این هفته نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با اشاره به مشکلاتی که در حوزه پرداخت‌های کارگری وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر صندوق بیمه بیکاری حدودا 2000 میلیارد تومان کسری بودجه دارد برای عبور از این فشارها نیاز به همکاری کارفرماها داریم تا جایی که ممکن است اخراج‌ها افزایش پیدا نکند.

    وی گفت: اگر مشکلاتی که امروز سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی دارند را هم در نظر بگیریم، نمی‌توان به بنگاه‌های اقتصادی فشاری وارد کرد چون اگر بنگاه اقتصادی نباشد دیگر نه کاری شکل می‌گیرد و نه کارگری مشغول به کار خواهد شد.

    رییس اتاق بازرگانی ایران از دولتی ماندن سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: این سازمان از نظر جایگاه رتبه بسیار بالایی دارد و با بخش قابل توجهی از جامعه ارتباط مستقیم می‌گیرد، اما وقتی مدیرعامل این سازمان مستقیما از خود دولت انتخاب می‌شود و نمایندگان کارگری و کارفرمایی در این سازمان در اقلیت هستند، نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات به راحتی برطرف شود.

    شافعی با ابراز نگرانی نسبت به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در کشور گفت: متاسفانه این صندوق‌ها نتوانستند مانند نمونه‌های موفق خارجی عمل کنند و در صورت ادامه‌ این مسیر افزایش بدهی و سوء‌استفاده از منابع کشور می‌تواند مشکلات جدیدی را در کنار دیگر دغدغه‌های موجود شکل دهند.

    این هفته معاون اشتغال وزیر کار از بیمه 100 هزار نفر از شاغلان مناطق روستایی تا پایان سال خبر داد و گفت: طی دو سال گذشته 197 هزار شغل جدید و خالص در راستای طرح اشتغال روستایی ایجاد شده است.

    آنطور که منصوری گفته از پایان سال 1396 تاکنون 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان اقتصادی مناطق روستایی و عشایری درنظر گرفته شده و 122 هزار واحد کسب و کار از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

    وی در عین حال با اشاره به ایجاد 428 هزار شغل در یکسال منتهی به پاییز 1398 گفت: بخش قابل توجهی از این مشاغل در بخش خدمات و بنگاههای خرد و کوچک بوده است.

    معاون وزیر کار با بیان اینکه بخش اعظمی از مشاغل ایجادی غیر رسمی هستند، گفت:‌تنها 38 درصد مشاغل ایجاد شده طی این مدت بیمه شده‌اند.

    ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار تا سقف 500 میلیون تومان از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون از ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار تا سقف 500 میلیون تومان با سفته خبر داد و گفت: میزان صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق در سال آینده 30 درصد بیشتر از سال 1398 خواهد بود.

    به گفته حسین نژاد، امسال در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون 500 میلیارد تومان صدور ضمانت‌نامه برای شرکتهای مختلف مصوب شده که 73 درصد آن تعاونی و 27 درصد غیر تعاونی است. و تاکنون نزدیک به 300 میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر شده و مابقی در حال صدور است.

    افتتاح همزمان 322 پروژه بخش تعاون در سراسر کشور رویداد دیگر این هفته بود که با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت.

    این 322 طرح تعاونی با مشارکت 19 هزار و 677 عضو و سرمایه گذاری بالغ بر 1507 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 12 هزار و 777 نفر به بهره برداری رسیده است.

    از مجموع 1507 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده در این 322 طرح، 299 میلیارد تومان در طرح‌های تعاونی‌های تولیدی، 58 میلیارد تومان در طرح های خدماتی و 1150میلیارد تومان در طرح های مسکن بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی