عصر بازار

طلا گزینه اول بعد از کرونا

عصر اعتبار- خبرگزاری رویترز درباره تحولات بازارهای جهانی در روز دوشنبه نوشت: بورس‌های جهانی و نفت در روز دوشنبه باز هم ارزش خود را از دست دادند، اما ارزش طلا و دیگر دارایی‌های مطمئن بالا رفت. این مسأله ناشی از تشدید شیوع ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین بویژه جهش شمار مبتلایان در کره جنوبی، ایتالیا و خاورمیانه است که نگرانی‌ها از تشدید موج سرایت کرونا را افزایش داده است.

طلا گزینه اول بعد از کرونا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران، کره جنوبی روز یکشنبه و بعد از گزارش 600 مورد ابتلا و 6 فوتی جدید بالاترین سطح هشدار را برای مقابله با ویروس کرونا صادر کرد. در واکنش به این اخبار، بازار بورس کره جنوبی از نظر سقوط ارزش خود رکورد زد و روز دوشنبه بدترین روز بورس کره جنوبی طی یک سال ونیم گذشته به ثبت رسید. براساس گزارش پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان، بورس KOSPI کره جنوبی روز دوشنبه با 3.9 درصد افت بسته شد، بدترین روز بورس در این کشور از اکتبر سال 2018.

    تحلیلگران همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش وون کره در برابر دلار امریکا به‌دلیل وضعیت بحرانی در کره جنوبی نیز سقوط کند. از ابتدای سال‌جاری تا امروز، ارزش وون در برابر دلار 4.5 درصد افت کرده است. خبرگزاری رویترز در ادامه افزود: به نشانه افزایش ترس و وحشت، بازار بورس اس‌اندپی 500 امریکا در معاملات آسیایی بیش از یک درصد و بازار بورس نیکی ژاپن نیز همین میزان سقوط کرد. شاخص بورس استرالیا 1.6 درصد، نیوزیلند حدود یک درصد و بورس MSCI در آسیا-پاسیفیک هفت صدم درصد افت کردند. رویترز درباره بازار جهانی نفت نیز گزارش داد، قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش تقاضا به‌دلیل ویروس کرونا و همچنین عدم تمایل تولیدکنندگان اصلی برای کاهش تولید کاهش یافته است.

    به گفته رویترز، قیمت نفت خام برنت با 2.8 درصد کاهش به بشکه‌ای 56.87 دلار رسید و قیمت نفت خام امریکا نیز با 2.6 درصد افت به 51.97 دلار در هر بشکه رسید. درمقابل قیمت طلای آتی در بازارهای امریکا با 1.2 درصد افزایش به 1668.6 دلار در هر انس رسید و قیمت شمش طلا به بالاترین قیمت خود در 7 سال گذشته رسید. براین اساس قیمت شمش به 1678.58 دلار در هر انس افزایش یافته است.

    نرخ سود اوراق قرضه امریکا در پایین‌ترین سطح

    همچنین شیوع سریع ویروس کرونا در خارج از چین نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی را افزایش داد و باعث شد سرمایه‌گذاران به خرید اوراق قرضه هجوم بیاورند.

    به این ترتیب نرخ سود اوراق قرضه 30 ساله امریکا (با جهش قیمت این اوراق) به پایین‌ترین سطح تاریخ سقوط کرد. سود اوراق قرضه 30 ساله امریکا 8 صدم درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین رکورد تاریخ خود یعنی 1.892 درصد رسید.

    سود اوراق 10 ساله امریکا هم 7 صدم درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از 4 سپتامبر تاکنون یعنی 1.453 درصد، رسید. سود اوراق قرضه امریکا امسال حدود 50 صدم درصد پایین آمده است. سرمایه‌گذاران هر روز در مورد تأثیرات مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، نگران‌تر می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی