عصر بازار

دولت از کارگران غافل نشود

افزایش ۳۵درصدی حقوق کارگران؟

عصر اعتبار- یک کارشناس حوزه کار معتقد است وقوع مشکلات اخیر در کشور نباید باعث غفلت دولت از مسئله افزایش حقوق کارگران شود.

افزایش ۳۵درصدی حقوق کارگران؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، حمید حاج اسماعیلی  با اشاره به تعیین رقم 4میلیون و 970هزار تومان برای سبد معیشت کارگران گفت: چند سال است که رقم سبد معیشت کارگران تعیین می‌شود که البته تاثیر چندانی بر تعیین رقم دستمزد نداشته و کار موثری به نظر نمی‌آید.

    وی افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد با توجه به همان 15درصد افزایش حقوقی که برای کارمندان در نظر گرفته برای افزایش دستمزد کارگران هم تصمیم بگیرد، اما این درحالیست که حتی افزایش حقوق 30درصدی هم کفاف زندگی کارمندان را نمی‌دهد.

    این کارشناس حوزه کار ادامه داد: مسائلی مانند تبعات ناشی از افزایش قیمت بنزین و یا تورم به دلیل اقتصاد متلاطمی که کشور ما دچار آن است در سال آینده هم زندگی را برای کارگران سخت تر خواهد کرد و دولت باید فکری اساسی برای وضعیت کارگران بکند.

    حاج اسماعیلی ادامه داد: کمک‌های غیرنقدی دولت به کارگران مثل بن خواروبار و یا تسهیلات مسکن در قالب مبالغ 10، 20 و 50 میلیون تومانی با سررسیدهای بلندمت و سود کم امسال بیشتر از هر سال دیگری باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و تنها نباید به کمک‌های نقدی اکتفا کرد.

    وی با بیان اینکه بهتر است دولت انعطاف خود را در مقابل افزایش حقوق کارگران بیشتر کند، تاکید کرد: همچنین کارگران هم باید ابزار چانه‌زنی خود را افزایش دهند و بهتر است که به جای کارفرمایان طرف حسابشان خود دولت باشد زیرا در شرایط فعلی راضی کردن کارفرمایان کار بسیار سختی خواهد بود.

    این کارشناس حوزه کار در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط امروزه کشور و شیوع بیماری کرونا و بسیاری مشکلات دیگر به نظر می‎رسد دولت از مسئله حقوق کارگران غافل شده است و بهتر است که هرچه سریعتر تصمیم درستی در این رابطه اتخاذ کند؛ البته من فکر می‌کنم افزایش دستمزدی کمتر از 35درصد برای کارگران در نظر گرفته نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی