عصر بازار

بانکی‌ها جان برکفان عرصه خدمات

عصر اعتبار- این روزها انگشت اتهام همه گیری بیماری کرونا به سوی ارتباطات انسانی و وسایل ارتباطی، تجمعات همگانی نشانه رفته اما در این میان ارائه خدمات شرط جدایی ناپذیر برخی از مشاغل مانند شبکه بانکی است.

بانکی‌ها جان برکفان عرصه خدمات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، این روزها انگشت اتهام همه گیری بیماری کرونا به سوی ارتباطات انسانی و وسایل ارتباطی، تجمعات همگانی و مکان هایی است که حتی اگر ازدحامی نداشته باشد به دلیل حضور روزانه و پیوسته مردم در آن مکان ها ، کمینگاه انتقال بیماری هستند. ابزارها و وسایلی که جزو زندگی روزانه بوده و همه روزه و حتی بیش از آن در هر لحظه در تماس مستقیم افراد قرار دارند از جمله این کمینگاه ها هستند.

    در عین حال انجام کار و ارایه خدمت، پرهیز از مواجهه و رویارویی با مردم و مشتریان را امکانپذیر نمی‌سازد. چرخه زندگی عادی مردم مستلزم حضور افرادی در مشاغل گوناگون است و این حضور برای حفظ آرامش مردم ضرورتی بی چون و چرا است.

    شاید همین موضوع است که موجب می شود در هر شرایطی اعم از بحرانی و یا مناسبتی و غیر بحرانی ، بدون آنکه کسی متوجه باشد زندگی روزانه افراد در جریانست و امور با همان کیفیت و چگونگی همیشگی، صورت می گیرند. به عنوان نمونه حتی تصور رفتن به تعطیلات بدون پیش بینی های پولی و نیازهای اولیه درمانی غیر ممکن است . همچنین در هر شرایطی برقرار بودن برق و آب و دسترسی به اینترنت و سیستم حمل و نقل و دسترسی به خدمات بانکی و پزشکی آنچنان عادی است که از یاد می بریم این خدمات به خودی خود کار نکرده و در دسترس نیستند !

    پشت صحنه این عادی بودن اما دست اندرکاران بسیاری سرگرم انجام وظیفه هستند که شغل خود را خدمت به مردم برگزیده و خانواده های خود را نیز با خویش همراه کرده اند. در بین این مشاغل و خدمات ، شاغلین برخی از آنها به دلیل رویارویی مستقیم با ابزارهای آلوده کننده ، در معرض مخاطراتی  افزون بر ریسک های معمول شغل ، هستند که درگیر بودن با این خطرات در ذات شغل بوده و متوجه شاغلین آن می باشد . مانند مخاطرات محیطی و ابزارهای کاری برای کارکنان در کادرهای درمانی ، شهرداری ها ، آتش نشان ها و بانکی‌ها !

    انجام خدمات بانکی با هدف جاری بودن مبادلات مالی زندگی مردم چنان اهمیتی دارد که حتی در زمان های اضطرار مانند شرایط آب و هوایی ، همه گیری بیماری ها ، آلودگی های زیست محیطی و برقراری امنیت مالی مردم ( مانند انجام وظیفه خارج از ساعات کاری روزمره در هنگام ساماندهی موسسات غیر مجاز )... تاثیری در انجام وظیفه بانکداران نداشته و بانکها با اعمال تغییراتی در نوبت های کاری خود  شرایطی را فراهم کرده اند که مردم در هر ساعت از شبانه روز بدون نگرانی به امور مالی خود پرداخته ، خرید کرده اند ، به رستوران رفته و مناسبتهای خود را  بی دغدغه برگزار کرده اند.

    کارمندان بانکها تقریبا در تمام روزهای سال و در هر شرایطی حتی تعطیلات رسمی ،  با تقسیم بندی حضور در خط به خط خدمت ،در ارایه خدمت بانکی و یا مشاوره مرتبط ، به وظایف خود عمل کرده اند . بانکی ها همواره با یکی از خطرناک ترین ابزارهای تمدن (که حتی در شرایط عادی نیز خطرناک است) تماسی روزمره داشته و در همه حال حتی غیر از همه گیری های حاد در جامعه ، در معرض خطری خاموش قرار دارند و آن هم تماس مستقیم با اسکناس و اسناد مالی است . اسکناس که در صدر آلوده کنندگان با جنس کاغذ است به دلیل جذب آلوذگی های میکروبی و انگلی ، قابلیت بالایی در انتقال انواع آلودگی ها داشته و از آنجا که قابل شستشو و ضدعفونی کردن نیست و در عین حال گردش بالایی در دست اشخاص و مشاغل مختلف ( اعم از بهداشتی و غیر بهداشتی ) دارد ، رتبه کم مانندی در میان انتقال دهنده بیماریهای عفونی و انگلی دارد .

    افزون برآنکه پول و ابزارهای حمل و نقل آن مانند کیف پول آلودگی دارند ، دستهایی که با آن تماس دارند نیز آلوده اند !این دستها بر روی دستگاههای نوبت دهی ، خودپردازها ، دستگیره ها و ... خودکار و فرمهای بانکی کشیده شده و آلودگی را جابجا می کنند. به همین دلیل است که طی ده سال گذشته در میهن ما تلاشهای بی وقفه ای برای به کارگیری ابزارهای بانکداری الکترونیک و فرهنگسازی آن ، برقراری ارتباطات بین بانکی و آسان سازی مبادلات مالی صورت گرفته است.

    ابزارها و سامانه های گوناگون بانکی این روزها بیش از پیش ضرورت حضور و به کارگیری خود را اثبات کرده و نقش مهمی در کنترل انتقال بیماری دارند.  لذا آموزش به کارگیری آنها و مانوس شدن با این خدمات نه فقط تاثیرات مثبت همیشگی مانند کاهش حجم ترافیک و رفت و آمدهای غیرضروری را در پی دارد بلکه مانع از تماس بیشتر مردم با محیط شده و در این روزها که مراجع ذی صلاح مردم را تشویق به ماندن در خانه میکنند ، شرایط انجام امور مالی و رسیدگی به آنها را بی نگرانی فراهم آورده اند .برای آشنایی،  آموزش استفاده و بهره مندی از این سامانه ها نیز کارکنان مراکز تماس بانکها 24 ساعته و بدون تعطیلی در خدمت مردم هستند . این سامانه ها شبانه روزی در خدمت مردم بوده و این خدمت رسانی نیز در گروه حضور متخصصان و پشتیبان های فنی بانکها است .

    در همه حال و در مواجهه های حضوری و یا غیرحضوری ، بانکداران انجام وظیفه را با خوشرویی و شکیبایی انجام داده و نقش مشاور و خدمتگزار را به خوبی ادا کرده اند. همچنان که تمامی افراد شاغل در شغلهای یاد شده در سطور بالا ، خدمت به مردم را در هر پوششی و در هر شرایطی به جان خریده اند . قدردانی از این خدمتگزاران را که اسباب دسترسی آسان و امن ما به خدمات مورد نیازمان ، در تمام روزهای سال اعم از تعطیل و غیر و در هر ساعت از شبانه روز فراهم می آورند، از یاد نبریم .

    مریم وحیدنیا - مدیر روابط عمومی بانک پارسیان

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو