عصر بازار

مشکل بیمه قالیبافان حل شد

عصر اعتبار- به دنبال دستور وزیر کار مشکل بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی سراسر کشور حل شد و سهمیه پذیرش متقاضیان از ۱۰ به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

مشکل بیمه قالیبافان حل شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ارتباط بیمه‌ای قالیبافان بیمه شده تا پیش از این در صورت عدم پرداخت حق بیمه به سرعت قطع می‌شد که با توجه به ضوابط و مقررات قبلی و عدم سهمیه مناسب واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی انعقاد قرارداد مجدد امکان‌پذیر نبود.

    به همین دلیل بسیاری از قالیبافان و خانوارهای تحت پوشش آن‌ها که عمدتا سرپرست خانوار و فاقد تمکن و وضعیت مناسب هستند از تعهدات بیمه‌ای بهره‌مند نمی‌شدند اما در نهایت طی نشست‌هایی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفت با اخذ دستور از سوی وزیر کار و همچنین دستور اداری معاون بیمه سازمان تأمین اجتماعی به مدیران کل این سازمان این مشکل در 11 اسفندماه 1398 برای تمام قالیبافان و شاغلان صنایع دستی سراسر کشور برطرف شد.

    به دنبال دستور وزیر کار سهمیه پذیرش متقاضیان از 10 درصد به 50 درصد افزایش یافته و مقرر شده است برای بیمه‌شدگانی که به دلایل مختلف مبلغ حق بیمه را خارج از مهلت مقرر پرداخت می‌کنند و از آخرین مهلت پرداخت حق بیمه آن‌ها بیش از سه ماه نگذشته باشد برای یک بار مجوز پذیرش درخواست و انعقاد قرارداد حق بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی صادر می‌شود تا مشکل بخش اعظمی از این قشر زحمت‌کش برطرف شود.

    در همین راستا، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سراسری فرش دستبافت در گفت‌وگو با ایسنا، از بیمه قالیبافان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات بافندگان فرش دستبافت نام برد و گفت: بیمه قالیبافان در سال 1388 به تصویب رسید و براساس قانون قرار بود ظرف 10 سال دو میلیون نفر از بافندگان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

    بهرامی افزود: اواخر سال 1392 حدود 450 هزار نفر بیمه شدند ولی از این سال به بعد به دلیل برخی مشکلات از جمله عدم پرداخت منابع مالی، سازمان تأمین اجتماعی افراد جدیدی را تحت پوشش قرار نداد. متأسفانه بیمه 230 هزار نفر از افرادی هم که بیمه شده بودند در این مدت به بهانه‌های مختلف و دلایل عجیب مثل عدم ارائه فیش واریز بیمه یا باز نکردن در هنگام مراجعه بازرس کار قطع شد و همین امر مشکلاتی را برای قالیبافان بوجود آورد.

    رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران با اشاره به ناتوانی بسیاری از بافندگان فرش در پرداخت اقساط حق بیمه اظهار کرد:‌ بافنده‌ای که نمی‌تواند ماهی 50 هزار تومان حق بیمه واریز کند چطور می‌تواند 300 هزار تومان بیمه‌پردازی داشته باشد؛ لذا وضعیت این بافندگان باید تعیین تکلیف شود و سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه آن‌ها برنامه داشته باشد.

    براساس آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار مصوب سال 1388 همه بافندگان کشور می‌توانند با دریافت گواهی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تأیید ادارات صنعت، معدن و تجارت از مزایای بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

    در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده توسعه و ایجاد خانه‌های فرش در بازارهای هدف، ارتقای کیفیت تولید و حمایت از ایجاد و توسعه و تجهیز کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش دستبافت روستایی و شهری را در دستور کار قرار بدهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی