عصر بازار

کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

تهدیدات خروج نقدینگی از بورس برای بازارهای موازی

پول به بازار ارز برسد تورم بالا می‌رود

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: لازم است مسئولان به ثبات بازار سرمایه توجه داشته باشند و اقداماتی انجام دهند که مهاجرت نقدینگی از سهم‌های کوچک و بی‌بنیاد به سمت سهم‌های بزرگ و بنیاددار هدایت شود. در غیر این صورت متاسفانه باز هم شاهد بروز چرخه تورمی از طریق بازار ارز خواهیم بود.

تهدیدات خروج نقدینگی از بورس برای بازارهای موازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی سعدوندی درباره خطرات مهاجرت نقدینگی از بازار سرمایه به سایر بازارهای موازی اظهار داشت: واقعیت این است که اگر سال گذشته دچار مشکلات تورمی شدیدتر نشدیم به این علت بود که حجم بزرگی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شد. وقتی بازده انتظاری یکی از بازارها بالاتر از سایر بازارها باشد طبیعی است که نقدینگی به سمت آن بازار حرکت می‌کند اما اگر بازاری بازده انتظاری بالاتری نداشت به طور سنتی در ایران سرمایه داران به سمت بازار ارز و طلا حرکت می‌کنند.

    وی با بیان اینکه از آنجایی که ارز به عنوان لنگر اسمی تورم در اقتصاد ایران شناخته شده است و در صورت ورود نقدینگی به این بازار، اقتصاد وارد چرخه تورمی می‌شود، افزود: بارها این موضوع تکرار شده است اما امسال اتفاق خوبی که در اقتصاد رخ داد این بود که نقدینگی به سمت بورس هدایت شد. با وجود این متاسفانه سهام‌های کوچک و سهام‌هایی که از نظر بنیادی قوی نبودند، رشدهای نجومی داشتند که این تهدید بزرگی برای بازار و اقتصاد کلان محسوب می‌شود.

    این استاد اقتصاد تاکید کرد: لازم است که مسئولان به ثبات بازار سرمایه توجه داشته باشند و اقداماتی انجام دهند که مهاجرت نقدینگی از سهم‌های کوچک و بی‌بنیاد به سمت سهم‌های بزرگ و بنیاددار هدایت شود. در غیر این صورت متاسفانه باز هم شاهد بروز چرخه تورمی از طریق بازار ارز خواهیم بود.

    وی با اشاره به دلائل ریزش شاخص گفت: بخشی از سهام‌های بورسی در ایران سهام‌های وابسته به قیمت نفت هستند به عنوان مثال سهام‌های پتروشیمی و پالایشگاهی به طور مستقیم از نرخ نفت تاثیر می‌پذیرند و در شرایطی که قیمت نفت کاهش‌ می‌یابد، تشویش و اضطرابی در بازار ایجاد می‌شود و حتی بدون دلیل قیمت این سهام کاهش پیدا می‌کند.

    سعدوندی ادامه داد: توصیه‌ای که به سهام‌داران این شرکت‌ها می‌شود این است که وقتی این سهام‌ها زیر ارزش ذاتی خود قرار دارند فروش این سهام‌ها به نفع صاحبان این سهام نیست. کاهش قیمت کامودیتی‌ها (کالاهای پایه) محدود بوده‌ برخلاف بحران سال 2008 که پیش از آغار بحران قیمت کامودیتی‌ها افزایش شدیدی پیدا کرده بود.   

    وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که در تمام دنیا بازار بورس ریزش داشته ‌است و در ایران هم به همین دلایل بازار سرمایه مقداری منفی شد گفت: البته در ایران مشکلات داخلی هم در ایجاد این شرایط دخیل بود. ثبات مدیریت بازار سرمایه مورد تردید قرار گرفت و راهکارهایی معرفی شدند و در عمل به اجرا نرسیدند که البته در صورت اجرا کمکی به بهبود شرایط بازار نمی‌کردند و همین موضوع صلاحیت افراد را زیر سوال برد.

    این کارشناس اقتصادی افزود: در این شرایط شاهد عرضه‌های اولیه در بازار هستیم اما این عرضه‌ها اولیه باید در زمانی به اجرا می‌رسید که بازار مثبت بود.

    وی با اشاره به پذیره نویسی اولین اوراق مرابحه عام دولت در بازار تاکید کرد: روز گذشته یک عرضه بسیار بزرگ اوراق به ارزش 11 هزار میلیارد تومان در بازار صورت گرفت که البته این عرضه به نفع خریداران اوراق خواهد بود چراکه نرخ سود آن 23.5 درصد است که نرخ موثری محسوب می‌‌شود و تا چهار سال این نرخ سود قفل خواهد بود و سرمایه گذار می‌تواند به مدت 4 سال این نرخ را دریافت کند. اما چون عرضه این اوراق ناگهانی بوده طبیعی است بخشی از نقدینگی موسسات بورسی را جذب کند.

    سعدوندی با بیان اینکه موضوع کرونا در تمام دنیا و در ایران یک بدبینی نسبت به آینده اقتصاد ایجاد کرده‌است، گفت: معتقدم این بحران تا انتهای دو هفته تعطیلات نوروزی به پایان می‌رسد و بازار به تدریج به سمت مثبت شدن حرکت خواهد کرد. اما در میان مدت بازار نیاز به اصلاحات اساسی دارد تا رونق دو سال گذشته را تا دو سال دیگر ادامه دهد در غیر این صورت شاید در نیمه اول سال آینده بازار همچنان مثبت باشد اما این رونق بازار ادامه دار نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی