عصر بازار

طلا در سال ۹۹ ارزان می‌شود؟

عصر اعتبار- بازارهای طلا در اولین هفته فروردین با کاهش قیمت شروع به‌ کار کرد و بازار سرمایه نیز افزایش شاخص بورس را تجربه کرد.

طلا در سال ۹۹ ارزان می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در اولین هفته سال 1399 به دلیل تعطیلات رسمی از یکم تا 4 فرودین تمام بازارهای مالی تعطیل بودند بازار ارز نیز در این هفته بعد از تعطیلات رسمی همچنان تعطیل بود، اما بازار بورس و طلا در روزهای 5 و 6 فروردین شروع به دادوستد کردند.

    بازار طلا و سکه در اولین هفته سال نو  روند نزولی را تجربه کرد

    بازار طلا و سکه بعد از تعطیلات فعالیت خود را را آغاز کردند به‌طوری که قیمت سکه در 5 فروردین 99  با مبلغ 6 میلیون 130 هزار تومان معامله شد و در روز بعد به نرخ 6 میلیون و 120 هزار تومان رسید و در نهایت در آخرین روز هفته با روند نزولی به 6 میلیون و 100 هزار تومان به کار خود پایان داد. نیم‌سکه و ربع‌سکه با تغییرات بسیار اندکی مواجه بودند که به ترتیب به مبلغ 3 میلیون و 100 هزار تومان و یک میلیون و 800 هزار تومان رسیدند.

    قیمت طلا و سکه به نرخ اونس جهانی و ارز بستگی دارد/ روند نرخ  بازار طلا و سکه را نمی توان پیش بینی کرد

    ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: هم اکنون نمی‌توان پیش بینی دقیقی در خصوص بازار طلا و سکه داشت.

    رئیس اتحادیه طلا و سکه ادامه داد: اگر بازار به همین منوال باشد، نمی‌توان انتطارات خوبی از بازار داشت.

    محمدولی ابراز امیدواری کرد که شیوع ویروس کرونا در کشور کنترل شود و با مدیریت صحیح این وضعیت  سر و سامان بگیرد تا بازار طلا و سکه هم بتواند به آرامش برسد.

    به گفته رئیس اتحادیه طلا و سکه؛ به طور کلی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از روند بازار طلا و سکه داشت، چرا که بازار بستگی به 2 عامل اونس جهانی و نرخ ارز دارد و به همین خاطر این امکان وجود ندارد که پیش بینی دقیقی برای سال 99 ارائه داد.

    شما می توانید روند قیمت سکه را در نمودار زیر مشاهده کنید :

    بازار‌های مالی در سال 99 به چه سمت و سویی می‌روند/بازار‌های سرمایه و طلا کار خودر را در سال جدید شروع کردند/ بازار ارز در سال جدید تعطیل بود/ جهش تولید در بازار بورس نیازمند برنامه ریزی دقیق است

    تعطیلی بازار ارز در هفته اول فروردین 99 /  صرافی ملی قیمت ارز را اعلام نکرد

    در ایام تعطیل عید نوروز  نرخ مصوبی برای ارز اعلام نشد و تا الآن مشخص نیست که قیمت دلار و یورو در سال جدید با چه مبلغی شروع به معامله می‌شود البته ناگفته نماند که با شیوع ویروس کرونا در کشور و به حداقل رسان رفت‌وآمدها در شهر در تعطیلی صرافی‌های غیرمجاز بی تأثیر نبود و  تصاویر زیر گویای خلوتی و بسته به ون صرافی‌ها  در فردوسی را نشان می‌دهد و  هیچ قیمتی از سوی صرافی ملی برای دلار، یورو و درهم اعلام‌نشده است.

    بازار‌های مالی در سال 99 به چه سمت و سویی می‌روند/بازار‌های سرمایه و طلا کار خودر را در سال جدید شروع کردند/ بازار ارز در سال جدید تعطیل بود

    بازار‌های مالی در سال 99 به چه سمت و سویی می‌روند/بازار‌های سرمایه و طلا کار خودر را در سال جدید شروع کردند/ بازار ارز در سال جدید تعطیل بود

    آیا  ارز در سال جدید گران می شود ؟

    علی اصغر سمیعی رییس اسبق کانون صرافان درباره وضعیت بازار ارز در سال 99 گفت: اگر بخواهیم اوضاع ارز در کشور را مورد بررسی قرار دهیم، دو پارامتر را می باید در نظر بگیریم؛ یکی وضعیت پول ملی است و قوت و ضعف آن و روند قوی شدن یا ضعیف شدن آن و دیگری اینکه ببینیم عرضه و تقاضای ارز در چه وضعیتی قرار دارد.

    سمیعی گفت :در ایران بالا و پایین رفتن نرخ تورم و به تبع آن نرخ بهره کاملا در اختیار دولت است، یعنی سیاست‌های بانک مرکزی است که تعیین می کند در سال چه مقدار اسکناس جدید باید چاپ شود، و حجم پول چه مقداری افزایش یابد،   و توسط بانک های کشور با دادن بهره‌های غیر متکی به تولید، چه مقدار خلق پول بدون پشتوانه صورت گیرد.

    رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: اینکه که امید چه نقشی در اقتصاد دارد، باید عرض کنم امیدواری به پویایی یک اقتصاد،  خودش می تواند باعث پویایی آن شود، مثلا اگر مردم به این باور و امید برسند که کارخانه داری و تولید در سال آینده سود آور خواهد بود، خود این به احداث کارخانه در کشور کمک می‌کند.به عبارتی، سرمایه‌ها از محل واسطه‌گری و دلالی به سمت تولید و کشاورزی کوچ می کند و خود این باعث ایجاد کار از یک طرف و بالا رفتن تولیدات از سوی دیگر می‌شود.

    برنامه‌ ریزی  دقیق برای تحقق جهش تولید در بازار بورس/ رشد بازار سرمایه در سال جدید با کنترل شیوع ویروس  کرونا دامه دارد

    حمید میرمعینی  کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت :پیش بینی  روند بازار بورس در سال جدید بسیار سخت  است  چراکه تعیین کردن مؤلفه های اثر گذار در این بازار متغیر است. در سال گذشته با توجه به رویدادهایی  که  اتفاق افتاد بازار سرمایه  روند رو به رشد خود را حفظ کرد.

    او افزود:  چهار عامل کلیدی در بازار سرمایه تأثیرگذار است  و  اولین آن را می‌توان به  رفتارهای سیاسی نسبت داد  که می‌توان به موضوع تحریم‌ها و FATF  اشاره کرد و اگر محدودیت ها درزمینه صادرات و  واردات کاهش یابد تأثیر به سزایی در بازار سرمایه و سهام شرکت‌های صادرات محور  است.

    برزنی اظهار کرد: دومین عامل تأثیر گذار در روند بورس، نرخ ارز و سیاست‌های پولی و مالی است  که دولت با تعیین نرخ ارز بر شاخص‌ها، رکود یا رونق  اقتصادی تأثیر گذار هستند  که شرکت‌های که در بورس هستند که عامل تأمین کننده‌ای  در تولید ناخالص ملی هستند  و نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر آن‌ها خواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تعیین نرخ بهره یکی از مهم‌ترین عامل در جهت‌گیری آینده اقتصادی است البته بازار بورس اخیراً مور توجه دولت قرارگرفته است و به این نتیجه رسیده اند که نقدینگی سرگردان در جامعه بهتر است در بازار بورس هدایت کند.

    او بیان کرد: سومین عامل تأثیر گذار در بازار سرمایه  ، اقتصاد جهانی و کلان است و در حال حاضر  به‌طور مستقیم تحت تأثیر ویروس کرونا قرارگرفته است که در پی آن آسیب‌هایی را به اقتصاد وارد کرده است اما زمانی این آسیب در اقتصاد  تشدید و واکنش منفی خواهد داشت که شیوع ویروس کرونا به  مدت‌زمان طولانی ادامه داشته باشد به‌طوری‌که اگر این رویداد  تا پایان اردیبهشت امسال ادامه داشته باشد اقتصاد دنیا دچار بحران و رکود شدیدی خواهد شد.

    برزنی گفت: چهارمین عامل مؤثر در بازار سرمایه رویکرد سازمان متولی  بازار سرمایه و نحوه عملکرد مدیریت  جریان نقدینگی در بازار است. در حال حاضر بخش بازار ثانویه  در بورس  از عرف و حالت معمول خود کمی خارج‌شده است و قیمت برخی از سهام‌ها بیشتر از ارزش ذاتی‌شان است که به حباب قیمتی نزدیک شده است. مدیریت  این بازار باید به‌گونه‌ای باشد که از حباب قیمتی جلوگیری کند و جذابیت بازار را حفظ کند.

    او اظهار کرد : افزایش سرمایه های جدیدو هدایت نقدینگی  در بازار سرمایه سبب  تامین مالی شرکت های تولیدی می شود و می تواند به جهش تولید کمک کند  برای تحقق این امر نیازمند برنامه ای مدون و دقیق در بازار سرمایه است که بتواند در بحران ها عملکرد مناسبی داشته باشد .

    شما می توانید روند بازار سرمایه را در اولین هفته سال نو در تصویر زیر مشاهده کنید

    بازار‌های مالی در سال 99 به چه سمت و سویی می‌روند/بازار‌های سرمایه و طلا کار خودر را در سال جدید شروع کردند/ بازار ارز در سال جدید تعطیل بود/ جهش تولید در بازار بورس نیازمند برنامه ریزی دقیق است

    خرید بیش از 37181 میلیارد ریال اوراق بهادار در اولین روز معاملات بورس تهران در سال 99

    شاخص کل با 12606 واحد افزایش روبرو شد و به رقم 521267 واحد رسید.

    شاخص کل هم وزن با 4828 واحد افزایش روبرو شد و به رقم 183478 واحد رسید.

    شاخص بازار اول با 7683 واحد افزایش به رقم 366903 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 32219 واحد افزایش رقم 1113599 واحد را تجربه کرد.

    بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، گروه مپنا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه گذاری غدیر، مخابرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران، ملی صنایع مس ایران، بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معادن و فلزات و دارو سازی زهراوی به نام خود اختصاص دادند.

    از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را بانک تجارت، بانک صادرات ایران، بانک ملت، سرمایه گذاری تاصیکو (تاصیکو 2)، بین المللی توسعه ساختمان،  فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پالایش نفت تهران به نام خود ثبت کردند.

    امسال  بازار های سرمایه  چگونه خواهند بود؟

    بسیاری از کارشناسان معتقدند با  طولانی شدن  شیوع ویروس کرونا  اقتصاد جهانی دچار افت می‌شود و بازارهای مالی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود حال باید دید در روزهای آینده شیوع ویروس کرونا به چه میزان خواهد بود و چه تأثیری بر  بازارهای مالی می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو