عصر بازار

تصویب کمک معیشتی جدید ایتالیا شامل بُن خرید و بسته‌های مواد غذایی

عصر اعتبار- نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد دولت این کشور بسته جدیدی را برای کمک اقتصادی به آن دسته از افرادی که در بحران ویروس کرونا بیشترین لطمه را خورده‌ و برای خرید مایحتاج خود پول ندارند، تهیه کرده است.

تصویب کمک معیشتی جدید ایتالیا شامل بُن خرید و بسته‌های مواد غذایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، «جوزپه کونته» در نشستی مطبوعاتی گفت که مبلغ 4.3 میلیارد یورو (4.79 میلیارد دلار) بلافاصله در اختیار شهرداران قرار خواهد گرفت تا به نیازهای شهروندان خود رسیدگی کرده و علاوه بر این 400 میلیون یورو دیگر در قالب بودجه‌ای ویژه برای افرادی که برای خرید مایحتاج خود پول ندارند، فراهم خواهد شد.

    ایتالیا به عنوان کشوری که از حیث قربانیان ناشی از کووید-19 بیشترین تلفات را برجای گذاشته است، اوایل ماه جاری بسته محرک اقتصادی 25 میلیارد یورویی را تایید کرد و وعده بسته‌ای دست کم مشابه را در آوریل داد.

    «روبرتو گوالتیری» وزیر اقتصاد ایتالیا در همان نشست خبری از«اورسولا فون در لاین» رییس کمیسون اروپا که به نظر صدور مجوز برای استفاده از ابزار بدهی مشترک را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، غیرضروری خوانده است، انتقاد کرد.

    گوالتیری گفت: اظهارات رییس کمیسون اروپا اشتباه بود و متاسفم که او آنها را بر زبان آورد. اروپا برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد خود پس از تمام شدن بحران کرونا، به یک «طرح مارشال» نیاز دارد.

    طرح مارشال (Marshall Plan) معمولا به عنوان موفقیت آمیزترین پروژه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا پس از جنگ جهانی دوم یاد می شود، این طرح به بسیاری از کشورهای اروپای غربی کمک کرد تا اقتصاد خود را پس از جنگ بازسازی کنند.
    ایالات متحده و تیم سیاست خارجی جرج مارشال وزیر خارجه وقت آمریکا در مسیر خلق جهان پس از جنگ درصدد حذف عوامل بروز دو جنگ جهانی و معضلات اقتصادی ناشی از آن بودند، به عبارت دیگر آن‌ها معتقد بودند در همه جای دنیا، انسان مرفه، یا دست کم امیدوار به زندگی در رفاه، به سوی تمامیت خواهی جذب نمی‌شود.

    در عین حال این طرح یک برنامه ریزی بلند مدت برای خلق یک بازار توانمند برای خرید محصولات آمریکایی بود که عملاً از تسلط کمونیسم در اروپا جلوگیری می‌کرد. در مقابل این طرح در اروپای غربی اتحاد جماهیر شوروی که عملاً مانع بهره‌مندی بلوک شرق از این کمک‌ها شده بود دست به ابتکار عمل زد و در سال 1947 سازمانی بین‌المللی را تحت عنوان «کمکان» با هدف مبارزه با طرح مارشال تشکیل داد. اهمیت طرح مارشال بیشتر از آن جهت است که اجرای ماهرانه این طرح باعث شد تا «دلار آمریکا» پول اول جهان و آمریکا خود به عنوان بزرگ تر (رهبر) جهان غرب مطرح شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی