عصر بازار

اقتصاد آمریکا در آستانه سقوط

عصر اعتبار- دفتر کنترل بودجه آمریکا نسبت به کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور ابراز نگرانی کرد.

اقتصاد آمریکا در آستانه سقوط
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دفتر کنترل بودجه آمریکا در کنگره با انتشار گزارشی تخمین زد که به دلیل شیوع گسترده کووید-19 نه تنها رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست امسال بلکه در سه ماهه دوم نیز با کاهشی محسوس مواجه شود به گونه‌ای که پیشبینی شده رشد بزرگترین اقتصاد جهان در سه ماهه دوم امسال به منفی هفت درصد برسد.

    این دفتر هم چنین هشدار داده است در صورت مهار نشدن کرونا در آمریکا و جهان تا پایان امسال، اقتصاد آمریکا ممکن است تا 28 درصد کوچکتر شود. ژانت یلن، رییس سابق فدرال رزرو نیز پیشتر نسبت به عواقب غیرقابل تصور کرونا بر روی اقتصاد آمریکا در نیم سال اول هشدار داده بود. یلن افزود: پیامدهای اقتصادی ناشی از کووید-19 خیلی سریع و گسترده در حال ظهور هستند.

    این دفتر همچنین نسبت به خطر افزایش نرخ بیکاری آمریکا تا 10 درصد هشدار داده است. اکنون شمار کسانی که در آمریکا خواهان دریافت مزایای بیکاری شدهاند، از 6.6 میلیون نفر عبور کرده که در طول تاریخ این کشور بیسابقه محسوب میشود.

    میشل هیکس، مدیر مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و تجاری در ایندیانا گفت: این احتمال وجود دارد که نرخ بیکاری تا پایان ماه می به 15 درصد افزایش یابد. ما با سرعت خیلی زیادی شاهد نابودی مشاغل هستیم و این تحولات خیلی سریع تر از آن اتفاق میافتد که قبلا انتظارش را داشتیم.

    در حال حاضر در سراسر آمریکا حالت فوقالعاده اعلام و 40 ایالت نیز اقدام به قرنطینه یا فاصلهگذاری اجتماعی کردهاند. وضعیت در نیویورک، نیو جرسی، میشیگان، کالیفرنیا و لوییزیانا از همه وخیمتر است. آمریکا اکنون پس از ایتالیا و اسپانیا، سومین کشور از نظر تعداد قربانیان کووید-19 در جهان است. 

    پیش از این نیز جیمز بولارد، مدیر دفتر منطقهای فدرال رزرو در آتلانتا در سخنانی عجیب از احتمال کاهش 50 درصدی حجم تولیدات ناخالص داخلی آمریکا و رسیدن نرخ بیکاری به 30 درصد تا پایان سه ماهه دوم امسال بر اثر شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور خبر داده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی