عصر بازار

رشد اقتصادی همسایگان ایران کاهش می یابد

عصر اعتبار- بانک جهانی پیش بینی خود از رشد اقتصادی کشورهای قفقاز را کاهش داد.

رشد اقتصادی همسایگان ایران کاهش می یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک جهانی در گزارشی از کاهش رشد اقتصادی کشورهای حوزه قفقاز به دلیل شیوع کرونا خبر داد. این بانک پیش بینی خود از رشد اقتصادی گرجستان را در سال جاری به 0.1 درصد تقلیل داده است که قابل مقایسه به رشد پنج درصدی پیش بینی شده در گزارش قبلی نیست اما انتظار می رود با فروکش کردن کرونا، رشد اقتصادی این کشور در سال 2021 به چهار درصد خبر داد.

    بخش گردشگری که نقش مهمی در اقتصاد گرجستان دارد بیشترین زیان را از کرونا متحمل خواهد شد و احتمالا رشد آن در سراسر سال منفی باقی خواهد ماند. بانک جهانی با استقبال از بسته حمایتی دولت که معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است، خواهان افزایش اقدامات حمایتی دولت شده است. 

    این بانک هم چنین رشد اقتصادی ارمنستان و آذربایجان را در سال جاری به ترتیب 0.1 درصد و 0.2 درصد پیش بینی کرده که به ترتیب پنج درصد و 2.1 درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده در گزارش قبلی این نهاد است. با این حال رشد اقتصادی ارمنستان و آذربایجان در سال 2021 با شتاب بیشتری همراه خواهد شد و به ترتیب به 4.5 رصد و 2.2 درصد خواهد رسید.  

    بانک جهانی در گزارش جداگانه مشابه دیگری از کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی به دلیل شیوع کرونا خبر داده است. این بانک پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی کشورهای حوزه اتحادیه اروپا در سال جاری به منفی 2.8 درصد برسد که این رقم ممکن است در سناریو بدبینانه تا منفی 4.4 درصد نیز ثبت شود. 

    از سوی دیگر کاهش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی به دلیل افت شدید تقاضا، فشار زیادی را به اقتصاد کشورهای آسیای میانه که وابستگی زیادی به صدور مواد اولیه دارند وارد خواهد کرد. بانک جهانی هشدار داده است که رشد اقتصادی کشورهای منطقه آسیای مرکزی ممکن است تا شش درصد کاهش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی