عصر بازار

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی پاکستان را منفی ۱.۵ درصد پیش‌بینی کرد

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان چشم‌انداز معیشت جهانی در سال ۲۰۲۰، رشد اقتصادی پاکستان را در سال جاری منفی ۱.۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی پاکستان را منفی ۱.۵ درصد پیش‌بینی کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه به نقل از گزارش اخیر صندوق بین المللی پول اعلام کردند که برعکس گزارش ماه ژانویه این سازمان جهانی، سطح فعلی رشد اقتصادی پاکستان با کاهش 4 درصدی همراه خواهد شد. 
    در این گزارش آمده است: میزان رشد جهانی، منفی 3 و در پاکستان منفی 1.5 درصد خواهد بود، با این حال، پاکستان تا سال آینده میلادی با دو درصد جبران، قادر به مدیریت بحران است. 
    رشد اقتصادی پاکستان در حالی منفی پیش بینی می‌شود که این کشور در سال 2018 و 2019 رشد 3.3 درصدی را تجربه کرده بود. 
    بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، انتظار می‌رود که معیشت پاکستان در سال مالی 2021 با رشد مجدد 2 درصدی همراه شود؛ در عین حال بانک جهانی میزان رشد آتی اقتصاد پاکستان را 0.9 درصد برای سال 2020 و 2021 و تا سال 2022 به 2.3 درصد پیش بینی کرده است. 
    همچنین شاخص نرخ مصرف کننده پاکستان در سال جاری میلادی با افزایش 11.1 درصد پیش بینی شده و برای سال آینده نیز 8 درصد ثبت شده است. علاوه بر این، کسری بودجه حساب جاری نیز از 1.7 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2019 و 2020 به 2.4 درصد در سال مالی آتی پیش بینی می‌شود. 
    صندوق بین المللی پول، نرخ بیکاری در پاکستان را برای سال جاری 4.5 درصد پیش بینی کرده و این میزان تا سال آینده به 5.1 درصد افزایش خواهد یافت. 
    این سازمان بین المللی بر لزوم همکاری‌های چندجانبه‌ای برای غلبه بر پیامدهای بیماری همه گیر کرونا از جمله کمک به کشورهای ضعیف که با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شده‌اند و همچنین همیاری با کشورهایی که دارای نظام ضعیف بهداشتی و مراقبت هستند، تأکید کرده است. 
    رسانه‌های پاکستانی هفته گذشته به نقل از منابع رسمی این کشور اعلام کردند که انتظار می‌رود صندوق بین المللی پول با درخواست دولت اسلام آباد برای دریافت وام یک میلیارد و 400 میلیون دلاری مقابله با شیوع ویروس کرونا موافقت کند. 
    اواسط تیرماه سال گذشته صندوق بین المللی پول اعطای وام 6 میلیارد دلاری برای پاکستان را تصویب کرد و قرار شد این وام در چند مرحله تا 3 سال به اسلام‌آباد اعطا شود.
    پاکستان روزهای اخیر نیز کمک 52 میلیون دلاری از بانک توسعه آسیا و بسته مالی 200 میلیون دلاری بانک جهانی را برای مهار کرونا دریافت کرد. 
    پاکستان بشدت از شیوع گستره ویروس کرونا نگران است. شمار مبتلایان به ویروس کووید-19 در این کشور از پنج هزار و 800 نفر عبور کرده و تاکنون 107 پاکستانی نیز جان خود را از دست داده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو