عصر بازار

سخنگوی دولت:

اشتغال‌های از بین رفته را احیا خواهیم کرد

عصر اعتبار- سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود به موضوعات مختلف کشور از جمله وضعیت کرونا پرداخت.

اشتغال‌های از بین رفته را احیا خواهیم کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه این هفته‌ها برای دولت و همه مردم روزها و هفته‌های طاقت فرسایی است، اظهار کرد: دولت هفته گذشته در بخش بین الملل، اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خود گذراند. در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا و تمرکز بر رسته‌های ‌آسیب دیده و کاهش تاثیرهای ثانویه بر سایر رسته‌ها و نیز حفظ تلاش و فعالیت در رسته‌هایی که کمتر از رسته‌های اول ‌آسیب دیدند از دستور کارهای دولت بوده است.

    وی با تاکید بر اینکه حفظ وضعیت اقتصادی در دوران کرونا حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران در کانون فعالیت دولت بوده ‌است، گفت: علاوه بر این برنامه ریزی تلاش برای جبران‌ آسیب‌های کرونا در روزهای پساکرونایی از دستورکارهای عمده ستاد ملی کرونا و ستادهای اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول و همچنین هیات وزیران بوده است.

    سخنگوی دولت ادامه داد: بی تردید کرونا هر زمانی که کاهش پیدا کند جامعه به حالت عادی بر می‌گردد امکان اینکه در دنیا هم شرایط یا نظم جدیدتری هم پیش بینی شود، وجود دارد.

    ربیعی با اشاره به آخرین اقدامات دولت در جلسات ستاد اقتصادی یادآور شد: باید به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ از این فرصت استفاده کنیم و آنچنان قطب‌های اقتصادی خودمان را بازسازی کنیم که در روزهای پساکرونا بتوانیم حتی بازارهای جدید صادراتی به دست بیاوریم. علاوه بر این جهت گیری‌های تولیدی داخلی‌مان را به سمتی ببریم که علاوه بر نیازمندی‌های داخلی بتواند رشد بیشتری را برای ما داشته باشد.

    وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی برنامه‌هایی جهت توفیق در تحقق شعار سال در دستور کار دارد، تاکید کرد: با تک تک دستگاه‌هایی که در زمینه رشد و جهش کشور به طور مستقیم تاثیر دارد فعالیت‌هایشان تفاهم نامه‌های جدا جدا امضا کردند که فکر می‌کنم در اواخر اردیبهشت از آنها رونمایی خواهد شد.

    ربیعی با اشاره به جزئیات این تفاهم نامه‌ها اظهار کرد: سهم بخش‌های خدمات، کشاورزی، صنعت، خدمات مولد و حتی گردشگری که آسیب جدی در دوران کرونا خورده برای فروکش کردن کرونا و جهش بخش گردشگری موضوعات مهمی هستند که در این موافقتنامه‌ها مورد مداقه و تصمیم گیری قرار گرفتند.

    وی اظهار کرد: حتی شهرداری‌ها هم در این زمینه مکلف شدند در بخش مسکن برنامه‌های خود را برای اینکه مسکن بتواند به رونق جدیدی برسد، ارائه کنند که شهردار محترم تهران برنامه و الگوی خود را به شورای شهر ارائه داد که به دولت خواهد آمد و این برای کلان شهرها یک الگو خواهد بود.

    سخنگوی دولت گفت: وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم در تداوم بخش مسکن خود برای جهش در بخش مسکن برنامه خواهد آورد. همچنین حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله موضوعاتی بود که برای ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفت.

    ربیعی با بیان اینکه به سمتی حرکت خواهیم کرد که در ماه‌های آتی بتوانیم بخشی از شغل‌های از بین رفته را احیا کنیم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم کسانی که در مشاغلی فعالیت می‌کنند که پیش بینی می‌کنیم این شغل‌ها به زودی دیگر احیا نشوند به کارهای جدید بروند و افراد بیکاری‌های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

    دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: هفته گذشته شیوه دادن وام‌ها به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد. بنابر گزارش همکاران ما در وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، استقبال بنگاه‌ها از این وام‌ها استقبال نسبتا قابل توجهی بوده و بعضا پیش بینی می‌شود که شاید دچار کمبود منابع هم در این زمینه شویم و این بر خلاف تصوراتی بود که از این وام‌ها استقبال نخواهد شد.

    سخنگوی دولت تاکید کرد: ترتیبی داده شده است که وام داده شده فقط معطوف دست‌مزد نشود و برای صاحبان کارگاه هم پولی در اختیارشان باشد که سرمایه در گردشی داشته باشند. مواد مورد نیاز خود را تامین کنند و خود بنگاه را سرپا نگه دارند. بنابراین 50 درصد وام در بخشی از بنگاه‌ها تعلق قرارمی گیرد و 30 درصد در جاهایی که ناگزیر تعطیل شدند سرمایه در گردش خواهد بود.

    وی اظهار کرد: یکی از موضوعات دیگری که در دولت بررسی شد بحث انبارها و پیش بینی برای ایام ماه رمضان در زمینه کالاها بود که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده دستور داده شد پیش بینی لازم را بکنند. برخی از اقلام در گمرک‌ها مانده بودند که در چند جلسه در هیات دولت بحث و در جلسه گذشته تاکید قطعی و نهایی شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی