عصر بازار

معاون فنی گمرک خبر داد؛

ترخیص کالا بدون دریافت حقوق ورودی برای اولین بار

عصر اعتبار- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از ترخیص ۸۰ درصد کالاهای اساسی بدون دریافت حقوق ورودی خبر داد و گفت: این کار برای اولین بار در کشور در حال انجام است.

ترخیص کالا بدون دریافت حقوق ورودی برای اولین بار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مهرداد جمال ارونقی، درخصوص ترخیص نسیه کالاهای اساسی از گمرک توضیح داد: 25 گروه کالاهای اساسی از جمله ذرت، جو، دانه های روغنی، شکر، گندم و ... مانند مابقی کالاها، طبق قانون ابتدا باید حقوق ورودی را که برای هر کشتی چندین میلیارد تومان می‌شود، بپردازند و بعد اجازه ترخیص کالا دارند اما با ارائه این تسهیلات، در حال حاضر گمرک این اجازه را می‌دهد که تا 70 الی 80 درصد کالاها ترخیص شود و 20 درصد باقی‌مانده در گمرک بماند تا کالاها در بازار توزیع شود و پس از فروش و متعاقب آن، پرداخت حقوق ورودی، 20درصد باقی‌مانده هم ترخیص می‌شود.

    ارونقی با اشاره به اینکه واردات کالاهای اساسی معمولاً شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند، اظهار کرد: در برخی موارد که واردکنندگان چند محموله در چند شناور، موجود دارند، گمرک کالای یک شناور را به عنوان وثیقه نگهداری و اجازه ترخیص کالاهای موجود در مابقی شناورها را صادر می‌کند که این هم روش دیگری در ارائه تسهیلات برای کالاهای اساسی است.

    معاون فنی گمرک از وجود حدود 4 میلیون تن کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری در بنادر کشور که اغلب این کالاها سرمایه‌ای یا ماشین آلات مورد استفاده در خط تولید هستند، خبر داد و گفت: تسهیلاتی برای ترخیص زودتر و راحت‌تر کالاهای مورد نیاز تولید و مواد اولیه تولیدی در نظر گرفته شده که متعاقباً اعلام می‌شود.

    رییس کمیته راهبری گمرک ایران درباره وضعیت موجودی کالاهای اساسی موجود در گمرک خاطر نشان کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی مراجع ذیربط، حدود 2 میلیون تن ذرت، 551 هزار تن جو، 407 هزار تن سویا و 205 هزار تن دانه‌های روغنی در  بنادر کشور موجود است که متعاقب اظهار صاحبان کالا نسبت به انجام تشریفات گمرکی این اقلام بصورت شبانه روزی یا حمل یکسره اقدام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی