عصر بازار

چرا شرکت‌ها بیمه‌ای خودروهای با ریسک بالای تصادفات را بیمه می‌کنند؟

عصر اعتبار- مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، درخواست برگه معاینه فنی خودروها درهنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث را دارای توجیه منطقی و عقلانی دانست و گفت: سال‌ها پیگیر این موضوع بوده و رایزنی‌های بسیاری با بیمه مرکزی داشته‌ایم.

چرا شرکت‌ها بیمه‌ای خودروهای با ریسک بالای تصادفات را بیمه می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از چابک آنلاین، حسین مقدم یکی از رسالت‌های معاینه فنی خودرو را امنیت در تردد و کاهش ریسک تصادفات بر اثر نقص فنی خودرو عنوان کرد و افزود: به دنبال کاهش ریسک تصادفات خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای نیز کاهش می‌یابد.

    به اعتقاد وی، بهتر است که شرکت های بیمه ای برای خودروهایی که از برگه معاینه فنی برخوردار نیستند بیمه نامه شخص ثالث صادر نکنند زیرا این خودروها از حداقل ایمنی برخوردار نیستند و یا اینکه برای خودروهای دارای برگه معاینه فنی تشویق هایی همچون اقساط و یا نرخ پایین تر در نظر بگیرند، چرا که ریسک تصادفات این خودروها پایین تر است.

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اذعان داشت که سالها پیگیر موضوع بیمه نامه شخص ثالث بوده و از بیمه مرکزی درخواست کرده اند تا در قالب یک تفاهم بین سازمانی این مساله صورت بگیرد و در هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث ، برگه معاینه فنی خودروها بررسی شده و برای خودروهای فاقد برگه معاینه فنی بیمه نامه شخص ثالث صادر نکنند.

    مقدم گفت: در حال حاضر اسباب این همکاری سازمانی فراهم است اما متاسفانه به هر دلیلی شرکت های بیمه ای این درخواست را نپذیرفتند.

    وی، با اشاره به رایزنی های بسیاری که با بیمه مرکزی داشته اند، اذعان داشت که "کنترل برگه معاینه فنی توسط بیمه ها  نیازمند قانون بوده و مجلس شورای اسلامی باید آن را به صورت قانون مصوب کرده و به بیمه ها تکلیف کند."

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران،کنترل برگه معاینه فنی توسط بیمه ها را دارای  توجیه فنی و عقلانی دانست و توضیح داد: با در نظر گرفتن عدد پرداختی شرکت های بیمه ای در پرداخت خسارت های بخش ثالث، حتی اگر معاینه فنی یک درصد در کم کردن خسارت های ثالث صنعت بیمه تاثیر داشته باشد، عدد خیلی بزرگی است و شرکت های بیمه از آن عدد می توانند به خودروهای دارای برگه معاینه فنی تخفیف دهند.

    مقدم گفت که حدود 2 میلیون و 500هزار دستگاه خودرو در تهران مشمول معاینه فنی هستند که از این تعداد بیش از یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهرداری تهران مراجعه کرده وحدود 600 تا 700 هزار دستگاه خودرو نیز به مراکز شهرستان ها مراجعه کرده اند اما این مرکز دسترسی به اطلاعات شهرستان ها ندارد.

    وی در پاسخ به این نکته که "برخی از کارشناسان معتقدند که در خواست برگه معاینه فنی سبب می شود تا بعضی از خودروها برای دریافت بیمه نامه شخص ثالث مراجعه نکنند"، گفت: " شرکت های  بیمه ای با همین علت در خواست ما را نپذیرفتند و گفتند خودرویی که معیوب است به واسطه اینکه نمی تواند معاینه بگیرد بیمه نامه هم نمی گیرد و بعد دچار خسارت میشوند، درحالیکه بیمه نامه نیز ندارد، اما این یک توجیه است و چرا شرکت ها بیمه ای حاضرند خودرویی که ریسک تصادف آن بسیار بالاست بیمه کنند؟."

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، اظهار کرد: در خواستمان از دولت این است که این موضوع را حتی به صورت لایحه ببرند و بحث کارشناسی بر روی آن بشود.

    مقدم اذعان داشت که مراکز معاینه فنی خودروهای تهران تکلیف قانونی برای درخواست بیمه نامه شخص ثالث از خودروهای مراجعه کننده ندارند اما در صورتی که این اتفاق بیافتد مفید است و در صورت شکل گیری تفاهم دو طرفه مشکلی برای این موضوع وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی