عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی:

آیا خرید اوراق گواهی سپرده با سود ۱۸ درصد جذاب است؟

عصر اعتبار- عزتی می‌گوید: اوراق گواهی سپرده که منتشر می‌شود مزیت‌های زیادی دارد از جمله اینکه می‌تواند مورد معامله قرار بگیرد و حتی می‌تواند در شرایط خاص برای برخی از افرادی به‌‌عنوان وثیقه و مشابه آن مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا خرید اوراق گواهی سپرده با سود ۱۸ درصد جذاب است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت نیوز، اوراق گواهی سپرده که به منظور تامین مالی تامین منتشر می‌شود، هر ساله خریداران زیادی را به خود جذب می‌کند. این اوراق معمولا از سوی موسسات مالی مانند بانک‌ها منتشر می‌شود که متناسب با سررسیدهای متفاوت اوراق سود ثابت و تضمین شده پرداخت می‌کنند.

    این سند در قبال میزان معینی پول که نزد بانک نگه‌داری می‌شود، منتشر می‌شود. حداقل مبلغ لازم برای گواهی سپرده 100 هزار تومان و ضریبی از آن خواهد بود.

    اوراق گواهی سپرده در حال حاضر در تعداد زیادی از بانک‌های کشور به متقاضیان ارایه می‌شود. سود اوراق گواهی سپرده معمولا جذاب‌تر از سود بانکی است.

    در حال حاضر سود فعلی اوراق گواهی سپرده بانکی یک‌ساله معادل 18 درصد بوده که بیش از نرخ بهره سپرده‌های بانکی است.

    از ویژگی‌های جذاب این اوراق می‌توان به این اشاره کرد که این اوراق عمدتا بی‌نام بوده و در نتیجه قابلیت انتقال به غیر را دارند، یعنی بدون فسخ عقد وکالت و تحمل جریمه بتوانید آن را معامله کنید. به همین دلیل این گواهی‌ها از نقد شوندگی بالایی برخوردار هستند.

    مرتضی عزتی، اقتصاددان درباره انتشار این اوراق از سوی بانک‌ها می‌گوید: مزیت مهم‌ترین مزیت این اوراق می‌تواند قابل معامله بودن آن نسبت به سپرده‌های عادی باشد.

    وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که این روزها بورس فعال شده و عملکرد مطلوبی از خود به نمایش گذاشته و بازده خوبی را ثبت کرده، بسیاری از سپرده‌ها به سمت بورس هدایت می‌شوند. از سوی دیگر سود سپرده‌های بانکی نیز کاهش یافته و این باعث شده که بانک‌ها با مشکل تامین منابع مالی مواجه شوند، از این جهت بانک‌ها برای این‌که منابع تامین کنند به این سمت جهت گرفته‌اند.

    مرتضی عزتی: درحال حاضر نرخ سود بانکی حدود 15 تا 16 بوده، اما حتی اگر نرخ سود بانکی سپرده‌های بلندمدت به 18 درصد نیز برسد، بازهم اوراق گواهی سپرده جذابیت‌های ویژه‌ای را برای مشتریان خود دارد.

    عزتی می‌افزاید: این اوراق گواهی سپرده که منتشر می‌شود مزیت‌های زیادی دارد از جمله اینکه می‌تواند معامله شود و حتی می‌تواند در شرایط خاص برای برخی از افرادی به‌‌عنوان وثیقه و مشابه آن مورد استفاده قرار بگیرد. این‌ها مزایایی است که ممکن است عده‌ای را به سمت آن سوق دهد.

    این کارشناس با اشاره به افزایش انتشار این اوراق از سوی بانک‌ها طی روزهای اخیر می‌گوید: اگر این اوراق نتواند سپرده جدیدی را جذب کند اما حداقل می‌تواند افرادی را که به علت کاهش نرخ سود سپرده، قصد خروج سپرده دارند دوباره جذب کند. بانک‌ها می‌خواهند با این اوراق بخشی از خروج سپرده را جبران کنند.

    عزتی عنوان می‌کند: این اوراق گواهی سپرده، نرخ سود بالاتری نسبت به سپرده‌های عادی دارد و می‌تواند در هر زمان به دیگران و یا حتی به بانک واگذار شود. بنابراین این اوراق از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده که می‌کند عده‌ای از افراد را به این سمت هدایت کند. این اوراق حتی به‌‌عنوان یک سند مالی چه به صورت وثیقه یا مشابه آن قابل استفاده بوده که به جذابیت بیشتر آن کمک می‌کند.

    وی در پایان عنوان تاکید می‌کند: درحال حاضر نرخ سود بانکی حدود 15 تا 16 بوده، اما حتی اگر نرخ سود بانکی سپرده‌های بلندمدت به 18 درصد نیز برسد، بازهم اوراق جذابیت‌های ویژه‌ای را برای مشتریان خود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی