عصر بازار

سهم ۶۲ درصدی تراکنش‌های کمتر از ۲۵ هزار تومان در ابزار کارتخوان

عصر اعتبار- بر اساس اعلام شاپرک، با افزایش پرداخت مبالغ خُرد سهم تراکنش‌های کمتر از ۲۵ هزار تومان در ابزار کارتخوان فروشگاهی به ۶۲ درصد رسید و ۳۲ درصد تراکنش‌ها دارای مبلغی بالاتر از ۲۵ هزار تومان هستند.

سهم ۶۲ درصدی تراکنش‌های کمتر از ۲۵ هزار تومان در ابزار کارتخوان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، گزارش شبکه پرداخت الکترونیک در فروردین ماه 99 درباره دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی بر اساس دامنه مبلغی ابزار کارتخوان فروشگاهی با توجه به محاسبه کارمزد بانک پذیرنده در مبالغ کمتر از 50 هزار ریال (پنج هزار تومان)، بین 50.001 ریال تا 250.000 ریال (بیشتر از 5 هزار تومان تا 25 هزار تومان) و بالاتر از 250.000 (بیشتر از 25 هزار تومان) تقسیم شده است.

    دامنه مبلغی تراکنش دستگاه‌های کارتخوان/اختصاص بیشترین سهم تراکنش به مبالغ 5 تا 15 هزار تومان

    در فروردین ماه سال جاری بالغ بر یک میلیارد و 921 میلیون  و 582 هزار تراکنش به ارزش یک هزار و 978 میلیارد ریال در شبکه شاپرک انجام شده است که در سهم ابزارهای پذیرش شبکه پرداخت الکترونیک همچنان بیشترین سهم به دستگاه‌های کارتخوان با سهمی بالغ بر 90.97 درصد اختصاص پیدا کرده است؛ ابزار کارتخوان فروشگاهی با تعداد بیش از 8 میلیون و 385 هزار پایانه فعال تعداد یک میلیارد و 709 میلیون تراکنش را به خود اختصاص داده است.

    آمار اعلام شده از دامنه مبلغی تراکنش‌های شاپرکی نشان می‌دهد که بیشترین تراکنش با استفاده از دستگاه کارتخوان در فروردین ماه دارای دامنه مبلغی بین بیشتر از 5 هزار تومان تا 15 هزار تومان بوده است؛ بر اساس آمار، 40.6 درصد از تراکنش‌های ابزار کارتخوان در بازده مبلغی بالای 5 هزار تومان تا 25 هزار تومان اعلام شده است؛ همچنین گزارش شاپرک بیانگر آن است که 21.73 درصد از تراکنش‌های شاپرکی در فروردین ماه کمتر از 5 هزار تومان بوده است که نشان از افزایش تعداد تراکنش‌های خرد مانند خرید شارژ نسبت به فروردین ماه بوده است؛ همچنین 5.67 درصد از کل تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی متعلق به تراکنش‌های مانده گیری بوده که حاکی از استفاده گسترده شهروندان از ابزار پایانه فروش برای انجام عملیات مانده گیری کارت‌های بانکی است.

    سهم 32 درصد تراکنش‌های شاپرکی با مبلغ بالاتر از 25 هزار تومان

    یکی از نکات مهم که باید توجه داشت دامنه مبلغی 62.33 درصدی مبلغ تراکنش‌های شاپرکی تا 25 هزار تومان است و صرفا 32.01 درصد از تمام تراکنش‌های شاپرکی فروردین برای تراکنش‌های با مبلغ بالاتر از 25 هزار تومان بوده است.

    90 درصد تراکنش کارتخوان با مبلغی کمتر از 500 هزار تومان

    گزارش شاپرک نشان می‌دهد که از دو میلیارد و 74 میلیون تراکنش ابزار کارتخوان (با احتساب تراکنش‌های عملیات مانده گیری)، در حدود یک میلیارد و 65 میلیون تراکنش ابزار کارتخوان فروشگاهی دارای مبلغ  تا 25 هزار تومان بوده است. همچنین آمار منتشر شده  حاکی از آن است که بیش از 90 درصد از تراکنش‌های ابزار کارتخوان در اسفند ماه دارای مبلغی کمتر از پنج میلیون ریال ( 500 هزار تومان) بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی