عصر بازار

اردوغان بانک‌های خارجی را قاچاقچیان ارز خواند!

عصر اعتبار- رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش به قاچاقچیان ارز رحم نخواهد کرد.

اردوغان بانک‌های خارجی را قاچاقچیان ارز خواند!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پس از آن که بانک فرانسوی " بی ان پی پاری با" اعلام کرد میزان عملیات های ارزی خود در ترکیه را کاهش می‌دهد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در اظهاراتی به انتقاد از این رویکرد پرداخت و مدعی شد که کشورش مورد حمله ارزی خارجی‌ها قرار گرفته است. اردوغان هم چنین افزود که کشورش به کسانی که ارز را به خارج از ترکیه قاچاق می کنند رحم نخواهد کرد.

    علاوه بر بانک بی ان پی پاری با، برخی بانک‌های دیگر خارجی فعال در بازار ترکیه نظیر بانک تسویه اروپا نیز اعلام کرده‌اند به طور موقت فعالیت‌های ارزی خود را در ترکیه تعلیق می کنند. تصمیم جنجالی بانک مرکزی ترکیه در محدود کردن تراکنش ها و سواپ ارزی ارزی باعث اخلال در فعالیت این بانک ها شده است.

    لیر ترکیه حدود دو هفته پیش و در پی کاهش مجدد نرخ بهره به کمترین سطح تاریخ خود در برابر دلار رسید اما پس از آن با محدودیت های اعمالی در سواپ ارزی و تزریق ارز توسط بانک مرکزی، لیر مجددا تقویت شد و به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود رسید.

    بانک مرکزی ترکیه هم چنین مذاکراتی با بانک های مرکزی آمریکا، انگلیس، ژاپن و قطر برای نقل و انتقال ارزی داشته است.

    برخی از منابع خبری مدعی شده اند که بانک مرکزی ترکیه در نظر دارد نرخ بهره را مجددا کاهش دهد. این در حالی است که پیشتر صندوق بین‌المللی پول نسبت به کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره و پیامدهای بی ثبات کننده آن بر روی بازار پول و ارز ترکیه هشدار داده بود.

    در معاملات امروز بازارهای ارزی استانبول روند تقویت لیر ادامه یافته است تا جایی که نرخ برابری هر دلار معادل 6.874 لیر، هر یورو معادل 7.52 لیر و هر پوند معادل 8.421 لیر اعلام شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی