عصر بازار

بسته عظیم مالی چین برای مقابله با کرونا

عصر اعتبار- مقامات چینی نیم تریلیون دلار برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا تخصیص دادند.

بسته عظیم مالی چین برای مقابله با کرونا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر چند که بخش بزرگی از اقتصاد چین با کند شدن سرعت شیوع ویروس کرونا در این کشور مجددا بازگشایی شده است اما نخست وزیر چین اعلام کرد که به دلیل فضای نامطمئن ناشی از کرونا و اخلال در تجارت جهانی، این کشور امسال برای نخستین بار هیچ گونه نرخ رشد اقتصادی را هدف گذاری نخواهد کرد هر چند که تا حد امکان با استفاده از سیاست های انبساطی و رویکرد حمایتی تلاش خواهد کرد تا رشد را تقویت کند.

    چین معمولا رشد اقتصادی بین بازه 6 تا 7.5 درصدی را هدف گذاری می کرد اما رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست امسال به منفی 6.8 درصد رسید که از زمان ثبت آمارهای رشد فصلی بی سابقه بوده است. به گفته لی که کیانگ، چین 3.6 تریلیون یوان (نیم تریلیون دلار) برای کاستن از تبعات اقتصادی شیوع کرونا و حمایت از بخش های مختلف اقتصادی تخصیص خواهد داد و اشتغال زایی برای 9 میلیون نفر را در سال جاری دنبال خواهد کرد.

    این مقام چینی با اشاره به پایبندی این کشور به فاز نخست توافق اعلام کرد: ما درهای خود را به روی جهان باز نگه خواهیم داشت تا زنجیره تامین و صنایع خود را در وضعیت باثباتی باقی نگه داریم و سرعت اصلاحات و توسعه را در کشور بالا ببریم.

    نخست وزیر چین هم چنین اعلام کرد دولت یک تریلیون یوان ( 140 میلیارد دلار) از درآمدهای پیش بینی شده خود را به شکل بخشودگی های مالیاتی، کاهش خواهد داد. این احتمال وجود دارد که کسری بودجه امسال چین به 3.6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد که در صورت تحقق، برای نخستین بار از سال 1994 این نسبت به بالای سه درصد خواهد رسید.

    پیش بینی می شود حدود 80 میلیون نفر از شاغلین چینی تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش درآمدهای خود و یا بیکاری موقت مواجه شده باشند.

    جولیان اوانز، کارشناس اقتصاد چین در موسسه " کپیتال اکونومیکسگ گفت: اقدامات تازه دولت چین نشان می دهد که مقامات انتظار طولانی شدن شرایط کنونی را دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی