عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

بازارها به نرخ هدف ۲۲ درصدی تورم واکنش نشان دادند

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی گفت: اعلام نرخ هدفگذاری شده ۲۲ درصدی برای تورم دو اثر بسیار مهم داشت؛ اول اینکه تمام دستگاه‌هایی که در کنترل تورم نقش دارند باید پس از اعلام نرخ هدف‌گذاری شده نهایت همکاری با بانک مرکزی را داشته باشند و همچنین شاهد آن بودیم که پس از اعلام نرخ ۲۲ درصد برای تورم، بازارها نسبت به این هدف بانک مرکزی واکنش نشان دادند و اعلام آن در بازارها اثرگذار بود.

بازارها به نرخ هدف ۲۲ درصدی تورم واکنش نشان دادند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره هدفگذاری نرخ 22 درصدی تورم اظهار داشت: همانطور که می‌دانید یکی از وظایف بانک مرکزی مهار تورم است و نباید تابع نرخ تورم باشیم و باید آن را کنترل و مهار کنیم.

    وی افزود: در دو سال گذشته به دلیل شوک ارزی شاهد تورم‌هایی بودیم که در سال‌های گذشته در مجموع میانگین نرخ تورم، این نرخ‌ها وجود نداشت و از سال 98 برای کنترل نرخ تورم مجهز به ابزار عملیات بازار باز شدیم و در حال حاضر آمادگی استفاده از بازار باز را داریم.

    رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل افزایش نرخ تورم حجم نقدینگی است، گفت: بنای جدی برای کنترل حجم نقدینگی داریم و می‌توان با ایجاد انضباط مالی از طریق انتشار اوراق خزانه و فروش سهام به نرخ‌های هدف‌گذاری نزدیک شویم.

    همتی تاکید کرد: به طور قطع حجم نقدینگی امسال کمتر از سال گذشته خواهد شد و تورم هم نزدیک به نرخ 22 درصد با افزایش یا کاهش 2 درصدی این نرخ هدفگذاری شده خواهد بود.

    وی با بیان اینکه بسیاری به ما گفتند با اعلام نرخ هدفگذاری شده برای تورم، ریسک بزرگی را پذیرفتید، گفت: مهار تورم، ریسک بزرگی نیست بلکه وظیفه بانک مرکزی است که با انجام اقداماتی به آن نائل می‌شویم.

    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اعلام نرخ هدفگذاری شده 22 درصدی برای تورم دو اثر بسیار مهم داشت؛ اول اینکه تمام دستگاه‌هایی که در کنترل تورم نقش دارند باید پس از اعلام نرخ هدف‌گذاری شده نهایت همکاری با بانک مرکزی را داشته باشند و همچنین شاهد آن بودیم که پس از اعلام نرخ 22 درصد برای تورم، بازارها نسبت به این هدف بانک مرکزی واکنش نشان دادند و اعلام آن در بازارها اثرگذار بود.

    همتی افزود: با ابزارهایی که در دست داریم و از طریق اقدامات در بازار پول، نرخ تورم را کنترل می‌کنیم و تا یک سال آینده به نرخ هدفگذاری شده می‌رسیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی