عصر بازار

یوان دیجیتال به دنبال حذف بیت کوین و شکستن سلطه دلار

عصر اعتبار- چشم اندازه یوان دیجیتال که ممکن است سال آینده میلادی از سوی چینی ها به بازار عرضه شود رفتن به سمت حذف پول کاغذی است. کارشناسان می‌گویند ممکن است این ارز بتواند تعادل کنونی در نظام قدرت اقتصادی در جهان را تغییر دهد.

یوان دیجیتال به دنبال حذف بیت کوین و شکستن سلطه دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، یوان دیجیتال که قرار است از سوی دولت چین عرضه شود با چشم انداز جایگزین شدن به جای پول های کاغذی وارد بازار می شود.

    کارشناسان بر این باورند عرضه این ارز از سوی دولت چین که ممکن است سال آینده میلادی اتفاق بیفتد حتی می‌توانند تعادل کنونی در نظام قدرت اقتصادی جهان را دستخوش تغییر کند.

    بانک مرکزی چین هفته گذشته اعلام کرد یوآن دیجیتال برای استفاده در زمان برگزاری المپیک زمستانی 2022 آماده خواهد شد.

    از طرف دیگر استفاده از این ارز در چهار شهر بزرگ چین به صورت آزمایشی کلید خورده است.

    شو یوآن، کارشناس ارشد موسسه تحقیقات مالی چین زیر مجموعه دانشگاه دولتی پکن در مصاحبه ای با روزنامه سوث چاینا مورنینگ پست گفت: زمانی که چند سال دیگر به عقب نگاه می‌کنیم خواهیم دید که 2 اتفاق تاریخی در سال 2020 رخ داده اند که یکی شیوع ویروس کرونا و دومی به وجود آمدن ارز دیجیتال یوآن در چین است.

    در حالی که چین از سال 2014 تحقیقات بر روی ارز دیجیتال را آغاز کرده بود اما در عین حال به شدت استفاده و معاملات ارزهای مجازی نظیر بیت کوین را محدود و سرکوب کرده است به گونه‌ای که به دستور دولت چین و در قالب اجرای قانون مقابله با کلاهبرداری و پولشویی از سال 2017 معاملات ارز های دیجیتال در 100 کارگزاری این کشور به طور کامل متوقف شده است.

    اندرو پولک، مدیر بخش تحقیقات موسسه تریویوم چاینا، میگویند: چینی‌ها فرصت این را یافته اند تا در این زمینه در جهان پیشرو شوند.

    کارشناسان می گویند اقدامات چین در توسعه ارزهای دیجیتال تهدید جدیدی علیه سلطه مالی آمریکا در جهان خواهد بود.

    آدیتی کومار و اریک روزنباخ، اساتید دانشکده کندی هاروارد معتقدند نسخه دیجیتال یوان چین می‌تواند در نهایت به ایران و دیگر کشورها کمک کند تا به شکلی ساده تر تحریم های آمریکا را دور زده و پول خود را بدون آنکه توسط واشنگتن رهگیری شود جابجا کنند.

    آنها طی مقاله اعلام کردند که ممکن است روزی برسد که شاهد نقل و انتقال پول های دیجیتال بین کشورها بدون استفاده از نظام پرداخت بین المللی دلار پایه کنونی باشیم.

    هنری پالسون، وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا، اما می‌گوید تهدیدهای کنونی علیه جایگاه دلار به عنوان ارز قالب بین المللی خیلی نگران کننده نیستند.

    وی مدعی است که حتی اگر یوان دیجیتال ثابت کند که قابلیت استفاده بالایی در جهان دارد، دلار همچنان اعتبار خود را حفظ کرده و در قیمت گذاری کالاهای اساسی نظیر نفت از آن استفاده خواهد شد.

    بر خلاف این ادعا اما متیو گراهام، مدیرعامل موسسه سینو گلوبال کپیتال، معتقد است که ارز یوان دیجیتال می‌تواند دیگر کشورها و افراد را بر آن دارد تا از این ارز و فناوری چینی استفاده کنند.

    وی گفت خیلی محتمل است که دیگر کشورها خود را به سمت وفق دادن با این بستر مبادلاتی چین سوق دهند و ممکن است در آن زمان طرفی که زودتر اقدام کرده باشد از مزیت بیشتری برخوردار شود.

    قرار است برای استفاده از یوان دیجیتال افراد از یک نرم افزار که به خط تلفن آنها متصل است استفاده کنند و می توانند با استفاده از گوشی خود پول را بین حساب ها جابجا کنند.

    نکته اینجاست با توجه به آنکه استفاده از این ارز قانونی است ممکن است مبادلات آن بدون بانک ها به عنوان واسطه انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی