عصر بازار

شیب نزولی اقتصاد انگلیس بر اثر کرونا

عصر اعتبار- رشد اقتصادی انگلیس به رغم تدابیر دولت بوریس جانسون برای سومین ماه پیاپی به دلیل بحران کرونا (کووید-۱۹) و اعمال محدودیت‌های قرنطینه در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) سقوط کرد.

شیب نزولی اقتصاد انگلیس بر اثر کرونا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرد اجرای قرنطینه کامل و تعطیلی شرکت‌های تجاری در ماه آوریل باعث سقوط 20.4 درصدی رشد اقتصادی شده است.

    ریشی سوناک وزیر دارایی انگلیس در واکنش به این آمار گفت؛ ویروس کرونا بر اقتصاد انگلیس مانند سایر اقتصادهای جهان تاثیر جدی گذاشته است.

    وی مدعی شد بسته اقتصادی دولت برای جبران خسارات‌های ناشی از بحران کرونا سبب خواهد شد تا پس از بازگشایی شرکت های تجاری از دوشنبه هفته آینده، اقتصاد کشور به سرعت ترمیم شود.

    این در حالیست که معاون وزیر بهداشت انگلیس در گفت وگو با شبکه خبری اسکای اظهار داشت که دولت انتظار تجربه این میزان از کاهش رشد اقتصادی را نداشت.

    همچنین «جاناتان آثو» از موسسه آمارهای اقتصادی گفت؛ سقوط رشد اقتصادی انگلیس در ماه آوریل گذشته، سه برابر بیشتر از ماه قبل از آن، و 10 برابر بیشتر از دوران پیش از کروناست.

    وی افزود؛ در واقع تمام بخش‌های اقتصاد کشور به ویژه صنعت ساخت‌وساز و خودروسازی آسیب دیده و حجم واردات و صادرات به میزان قابل توجهی کم شده است.

    سرعت کاهش قدرت اقتصادی انگلیس در ماه‌های اخیر شتاب بالایی به خود گرفته است. رشد اقتصادی انگلیس در ماه مارس (اسفند/فروردین) گذشته نیز بیشترین افت را پس از بحران سال 2008 میلادی تجربه کرد.

    براساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 5.8 درصد کاهش یافته است. این در حالیست که اقتصاد انگلیس در سه ماهه پیش از آن نیز 2 درصد نسبت به سه ماهه آخر سال میلادی 2019 افت کرده بود.

    بانک مرکزی انگلیس پیشتر نسبت به بروز عمیق‌ترین رکود اقتصادی در تاریخ این کشور بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا (کووید-19) هشدار داد.

    کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده است؛ اقتصاد این کشور 14 درصد از قدرت خود را تا پایان سال جاری از دست خواهد داد که این رقم بیشترین میزان در 71 سال گذشته به‌شمار می‌رود. 

    براساس این گزارش آمار ببکاری به‌شدت افزایش خواهد یافت و مردم بخش عمده‌ای از درآمد خود را از دست می‌دهند.

    روزنامه دیلی‌تلگراف چندی پیش به نقل از مقام‌های وزارت دارایی انگلیس از افزایش بی‌سابقه کسری بودجه این کشور تا پایان سال جاری خبر داد. براساس این گزارش امکان دارد کسری بودجه انگلیس از 55 میلیارد پوند برآورد شده در مارس گذشته به 337 میلیارد پوند برسد.   

    بنابه گزارش وزارت دارایی انگلیس، بیش از 7.5 میلیون شاغل در انگلیس به دلیل بحران کرونا خانه‌نشین و به دریافت کمک هزینه دولت متوسل شده‌اند. همچنین یک میلیون و 500 هزار نفر برای دریافت کمک هزینه بیکاری، از آغاز قرنطینه تاکنون درخواست داده‌اند.

    دولت انگلیس به دنبال شیوع ویروس کرونا و وضع مقررات قرنطینه 330 میلیارد پوند اعتبار برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بحران اختصاص داده است. با این حال نتیجه ارزیابی‌ها و برآورد بیشتر موسسه‌های داده‌پژوه در انگلیس نشان می‌دهد؛ اقتصاد این کشور ضمن از دست دادن یک سوم قدرت خود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بیشترین میزان کسری بودجه را پس از پایان جنگ جهانی دوم تجربه خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی