عصر بازار

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

حذف قیمت از سامانه نیما باعث عدم شفافیت می‌شود

۶ ماه پول ریالی تولیدکننده‌ها نزد صرافی‌ها مانده است

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: برخی از صرافی‌هایی که از سوی بانک مرکزی برای تخصیص ارز صادراتی به واردکننده معرفی شده‌اند، ارزی به تولیدکننده‌ها پرداخت نکرده‌اند و پولِ ریالی آنها نزد صرافی‌ها است.

حذف قیمت از سامانه نیما باعث عدم شفافیت می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، فریال مستوفی درباره حذف قیمت‌ها از سامانه نیما طی روزهای گذشته و عدم اعلام میانگین قیمت دلار و یورو در این سامانه طبق روند گذشته اظهار داشت: سامانه نیما توافقی بین صادرکننده و واردکننده است و آنچه در این سامانه درج می‌شود نرخی توافقی است؛ حذف قیمت از سامانه اگرچه از شفافیت قیمت‌ها می‌کاهد اما به هر حال یک نرخ عرفی برای قیمت‌های دلار و یورو وجود دارد که با اختلاف چند سنتی نوسان دارد. اگرچه شفافیت امری ضروری برای اقتصاد ایران است.

    او ادامه داد: مشکل بزرگ تولیدکنندگان و صادرکنندگان در شرایط فعلی نه حذف قیمت از سامانه نیما، بلکه تاخیر در دریافت ارز است. برخی تولیدکنندگان مدعی هستند 6 ماه است که پول به ریال پرداخت کرده‌اند اما ارز نگرفته‌اند. همچنین آنها مدعی هستند که برخی از صرافی‌هایی که از سوی بانک مرکزی برای تخصیص ارز صادراتی به واردکننده معرفی شده‌اند، ارزی به تولیدکننده‌ها پرداخت نکرده‌اند و پولِ ریالی آنها نزد صرافی‌ها است.

    این عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: نظر بانک مرکزی این است که مسئولیتی در مقابل صرافی‌ها ندارد. بهتر است که بانک مرکزی نظارت کافی بر عملکرد صرافی‌ها داشته باشد.

    وی افزود: مشکل تامین ارز کشور در شرایط کنونی به علت تحریم‌ها به وجود آمده است. درآمد ارزی نفتی کشور از 100 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار رسیده است و این کاهش درآمد ارزی در تامین ارز مورد نیاز کشور موثر است.

    مستوفی خاطرنشان کرد: وقتی درآمد ارزی به دلیل تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت پایین می‌آید و مشکلات نقل و انتقالات بانکی و پولی هم وجود دارد، مسلما بانک مرکزی به اندازه کافی ارز ندارد که به بازار تزریق کند. در بحث ارز عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است. با اینحال وقتی به واردکننده، ارز تخصیص می‌دهند باید ارز را پرداخت کنند. واردکننده نیز ممکن است برای موارد اولیه تولید به ارز نیاز مبرم داشته باشد.

    رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تصریح کرد: اینکه یکی از صرافی‌ها نتوانسته ارز صادراتچی را بیاورد، بهتر است هرچه زودتر پیگیری شود تا بخشی از نیاز تولیدکنندگان به ارز تامین شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی