عصر بازار

۱۰۳ هزار نفر مقرری بیکاری کرونا دریافت کردند

عصر اعتبار- مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار گفت: براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه ۱۰۳ هزار نفر مقرری بیکاری کرونا در اسفند را دریافت کردند و لیست تکمیلی ۴۶هزار نفر دیگر نیز برای این سازمان ارسال شده است.

۱۰۳ هزار نفر مقرری بیکاری کرونا دریافت کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند.

    برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir  راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند.بر اساس این گزارش مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت و مشاغل کم خطر که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده‌اند، تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.بر اساس آخرین آمار 822 هزار و 868 نفر در سامانه بیکاری درخواست خود را ثبت کردند که از این تعداد 689 هزار و 92 نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری کرونا شناخته شدند.

    * جزئیات ثبت نام بیکاران در بیمه بیکاری

    یکی از مشکلات بیمه بیکاری این بودکه مبلغ آن مطابق مبلغ تعیین شده در قانون نبود از سوی دیگر تماس های برخی از مخاطبان به تسنیم حکایت از این دارد که این مبلغ هنوز واریز نشده است. مسعود بابایی،مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره دلیل عدم واریز می گوید: از میان مشمولان بیکاری اسفندماه ماه امسال که مقرر شد شماره حساب خود را ارسال کنند، شماره حساب 91 هزار و 656 نفر مشکل داشت.

    وی افزود: شماره حساب برخی افراد مشکل داشته و با کدملی آنها همخوانی نداشت یا اینکه خارج از 6 بانک عاملی که اعلام شد شماره شبا ارسال کردند.

    مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار گفت: برای این افراد پیامک فرستادیم که شماره حساب خود را اصلاح کنند که 72هزار و 317 نفر تا روز گذشته این کار را انجام دادند که لیست این افراد برای تامین اجتماعی ارسال کردیم تا برای واریز مقرری به سازمان برنامه و بودجه فرستاده شود اما 19هزار و 339نفر هنوز اقدامی در این زمینه انجام ندادند.

    وی اظهارداشت: 200هزار و 532 نفر از بیکاران کرونا در فروردین ماه نیز شماره شبای خود را فرستادند اما همچون اسفندماه 70 هزار و 683 نفر شماره شبای نادرست اعلام کرده بودند که با دریافت پیامک اصلاح شماره حساب 59 هزار و 502 نفر اصلاح لازم را انجام دادند و مابقی نیز هنوز شماره حساب صحیح را ارسال نکردند.

    بابایی گفت: البته فایل اطلاعاتی اصلاح شده متقاضیان بیمه بیکاری فروردین ماه را به سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور ارسال کردیم تا در زمان تعیین شده واریز مقرری آنها انجام شود.

    وی درباره پرداخت بیمه بیکاری، بیکاران کرونا در اسفندماه گفت: آمار پرداخت بیمه بیکاری کرونا در اختیار سازمان برنامه و بودجه است، اما براساس اعلام این سازمان 103 هزار نفر مقرری بیکاری کرونا در اسفند را دریافت کردند و لیست تکمیلی 46هزار نفر دیگر نیز برای این سازمان ارسال شده است.

    مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار گفت: مشمولان بیمه بیکاری در اسفندماه 371هزار و 340نفر بود که بخشی از کارفرماها لیست بیمه ارسال کرده بودند و براین اساس 241 هزار نفر مشمول نهایی بیمه بیکاری کرونا بود و در حال حاضر لیست 150هزار مشمول بیمه بیکاری کرونا در اسفند ماه در اختیار سازمان برنامه و بودجه است.

    وی گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بیمه بیکاری مشمولان ناشی از شیوع کرونا از اسفند 98 تا پایان اردیبهشت 99 را تحت پوشش قرار داده است و هنوز مصوبه‌ دیگری در این زمینه وجود ندارد.

    بابایی درخصوص مبلغ واریزی بیمه بیکاری کرونا گفت: تاکید ما بر پرداخت مطابق با قانون (بند ب ماده هفت قانون کار) بوده است اما مبلغ واریزی بنابر صلاحدید سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور بوده است که براساس اعلام مشمولان منطبق با قانون نبوده است. مقرر شده بود پرداخت بیمه بیکاری اسفندماه در دو مرحله انجام شود که یک مرحله آن صورت گرفته است.

    مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار درباره پرداخت بیمه بیکاری مشمولان در فروردین و اردیبهشت ماه گفت: لیست کامل مشمولان در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفته است و قرار است این سازمان پالایش تعداد عائله را انجام می‌دهد و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌دهد اما زمان واریز آن مشخص نیست.

    وی همچنین درباره بیمه بیکاری در ماه‌های آینده نیز گفت: در خردادماه پرداخت بیمه بیکاری روند قانونی می‌شود و افراد باید حتما سابقه پرداخت بیمه منطبق با قانون باشد و مبلغ پرداختی نیز برعهده سازمان تامین اجتماعی است که مطابق قانون پرداخت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی