عصر بازار

عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه:

بانک مرکزی برای تامین مالی دولت، اوراق بدهی بلندمدت منتشر کند

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه می‌گوید: بانک مرکزی به منظور تامین مالی دولت اوراق قرضه بلندمدت و با نرخ سود جذاب را با امکان خرید توسط بخش‌های غیر بانکی فراهم کند.

بانک مرکزی برای تامین مالی دولت، اوراق بدهی بلندمدت منتشر کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سیدحسین سلیمی درباره افزایش دو درصدی رقم سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی اظهار داشت: افزایش رقم سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی به 12 درصد کمک کننده است و در حقیقت بانک مرکزی نیاز بین بانکی را با این اقدام تامین کرده و به تقویت آن کمک کرده است.

    وی افزود: این افزایش باعث می‌شود تا مقداری از نقدینگی جذب شود ولی بهترین راه برای بانک مرکزی این است که اوراق قرضه بلندمدت مدت مثلا 10 یا 7 ساله با نرخ سود جذاب منتشر کند و مانع از افزایش پایه پولی و کمک گرفتن از منابع بانک‌ها برای تامین مالی دولت شود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در خارج از کشور، اوراق بدهی و دولتی به طور معمول در بازه‌های زمانی 5 تا 10 ساله منتشر می‌شوند و بانک‌ها و شرکت‌های مختلف با پیش‌بینی از میزان تعهدات خود و برای اطمینان بخشی از دارایی‌هایشان این اوراق را خریداری می‌کنند، اما در ایران اوراق اسناد خزانه یا بدهی در بازه زمانی یکساله منتشر می‌شود و به همین دلیل نرخ سود آن را با سپرده‌های بانکی مقایسه می‌کنند.

    عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: زمانی که ما اوراق بدهی را با نرخ سود 15 تا 17 درصد منتشر می‌کنیم، برای خریدار جذابیت لازم را ندارد و به نظرم بانک مرکزی باید در نرخ سود تجدید نظر کند. از این راه می‌توان نقدینگی لازم برای خرید اوراق را از نقدینگی موجود در بازار و نه فقط از منابع بانک‌ها جذب کرد.

    سلیمی ادامه داد: در حال حاضر تنها بانک‌ها امکان خرید اوراق را دارند ولی باید با تغییر رویه، هم نرخ سود را جذاب کرد و هم امکان خرید اوراق توسط غیربانکی‌ها را هم فراهم کرد.

    وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد از اوراق کنونی که توسط دولت منتشر شده را بخش دولتی خریداری کرده زیرا بخش خصوصی با توجه به در نظر گرفتن نرخ تورم و سایر متغیرهای اقتصادی مانند شاخص بورس، تمایلی به خرید اوراق ندارد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بانک‌ها و بخش دولتی نیز برای پشتوانه‌های تضمین‌های خود اقدام به خرید اوراق دولتی می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی