عصر بازار

گزارش عملکرد سال ۹۸

بیش از نصف تسهیلات بانکی صرف سرمایه در گردش

عصر اعتبار- آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۴ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری صرف تامین سرمایه در گردش شده و ۳۲.۵ درصد از کل این تسهیلات به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته که بعد از بخش خدمات بیشترین تسهیلات بانکی را دریافت کرده است.

بیش از نصف تسهیلات بانکی صرف سرمایه در گردش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار در سال گذشته 975 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های مختلف اقتصادی شامل کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی و خدمات پرداخت شده که نسبت به مبلغ 773 هزار و 700 میلیارد تومانی این تسهیلات در سال 1397 حدود 26 درصد افزایش داشته است. همچنین بیش از 526 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات معادل 54 درصد از کل تسهیلات پرداختی صرف تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی شده است. همچنین 68.3 درصد از تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت و معدن به تامین سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

    از نیم باقی مانده این تسهیلات نیز نزدیک به 133 هزار میلیارد تومان معادل 13.6 درصد کل تسهیلات به توسعه، حدود 112 هزار میلیارد تومان معادل 11.5 درصد به ایجاد و حدود 110 هزار میلیارد تومان معادل 11.3 درصد به خرید کالای شخصی احتصاص یافته است.

    تعمیر هم کمترین سهم از این تسهیلات را به خود اختصاص داده، به طوری که در سال گذشته 25 هزار و 500 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است.

    همچنین در بین بخش‌های مختلف اقتصادی، بخش خدمات بیشترین سهم از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده، به‌طوری‌که 328 هزار و 600 میلیارد تومان معادل 33.7 درصد از کل این تسهیلات در سال گذشته صرف بخش خدمات شده است. همچنین تسهیلات پرداخت شده به این بخش نسبت به سال 97 13.6 درصد افزایش‌ یافته است.

    افزایش 52 درصدی تسهیلات پرداخت شده به صنعت و معدن

    بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن با دریافت 317 هزار و 200 میلیارد تومان معادل 32.5 درصد بیشترین تسهیلات بانکی را دریافت کرده است. با این وجود تسهیلات پرداخت شده به این بخش نسبت به سال  1397، 51.8 درصد افزایش‌ یافته است.

    سهم بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و مسکن و ساختمان نیز به ترتیب 19، 7.6 و 7 درصد از کل تسهیلات بانکی پرداخت شده به بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است. البته پرداخت این تسهیلات در سال گذشته نسبت به سال 1397 در بخش بازرگانی و کشاورزی 64.4 و 27.2 درصد افزایش یافته، اما در بخش مسکن و ساختمان با کاهش 33.8 درصدی مواجه شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو