عصر بازار

افزایش متقاضیان «وام ازدواج»

عصر اعتبار- معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از افزایش متقاضیان وام ازدواج در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد متقاضیان این وام تا پایان خرداد ماه امسال بیش از ۴۲۰ هزار مورد بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به ۴۱۴ هزار مورد می‌رسید.

افزایش متقاضیان «وام ازدواج»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدمهدی تندگویان، در نشست خبری هفته ازدواج با بیان اینکه هفته ازدواج امسال از فردا آغار می‌شود به برخی از موانع ازدواج جوانان در کشور پرداخت و گفت: موضوع ازدواج در سال‌های گذشته روند نزولی داشته و این روند به چند عامل بستگی دارد. بعضی از این عوامل طبیعی است و از این به بعد باید این کاهش را به خاطر کاهش جمعیت کشور شاهد باشیم.


    وی با بیان اینکه در عرض دو دهه گذشته کاهش فرزندآوری در کشور به وجود آمده است، افزود: تاثیرات این موضوع در دهه‌های آینده خود را نشان می‌دهد. تعویق فرزندآوری زوجین هم از دیگر موضوعات است که متاسفانه فرهنگ خوبی نیست، اما به هر حال کاهش اولاد و فرزندآوری تاثیراتش را کم کم در هرم جمعتی نشان می‌دهد.


    معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بخش‌هایی از این موضوع به موضوعاتی مثل اقتصاد، مسکن و اشتغال مربوط است، ادامه داد: این عوامل در مجموع موجب شیب کاهشی ازدواج شده است. امسال بحث کرونا هم مشکل را مضاعف کرده است تا خیلی از کسانیکه تصمیم به ازدواج داشتند این موضوع را به تاخیر بیندازند.


    تندگویان با بیان اینکه یکی از مشکلات جوانان این است که هزینه‌هایی که پارسال می‌توانستند با آن زندگی خود را شروع کنند در حال افزایش است و اگر بخواهند زندگی را به بعد از کرونا منتقل کنند این که چه قدر باید هزینه کنند، نیازمند هشدارهای جدی است، افزود: درخواست ما شروع زندگی بدون مراسم است که هم موجب جلوگیری از شیوع کروناست و هم حذف مراسم های زاید و موجب کاهش هزینه زوج‌های جوان است.


    وی ادامه داد: امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و موضوعات مربوط به کرونا شعار ما استفاده از ظرفیت خیران است، به همین دلیل همراهی خیران را شعار خودمان قرار می‌دهیم. امسال اولین بار مجمع خیرین ازدواج را تشکیل دادیم؛ در همه استان‌ها این مجمع شکل گرفته است. مجمع ملی خیرین ازدواج را هم شکل دادیم و اساسنامه آن و دفتری نیز در وزارت خانه تشکیل شده است. با تشکیل این مجمع ظرفیت خیرین در حوزه ازدواج هدفمند شده است.

    زوجینی که مشکل جهیزیه و مسکن دارند به مجمع خیرین استانی مراجعه کنند

    معاون امور جوانان با بیان اینکه زوجینی که در خصوص تهیه جهیزیه، اشتغال، مسکن و ... دچار مشکل هستند می توانند به مجمع خیرین ازوداج استان مراجعه کنند، گفت: ادرات کل ورزش و جوانان متقاضایان را راهنمایی می‌کنند که براساس پایش خود خیرین، افراد نیازمند در یک طرح مشخص ملی با وحدت رویه از کمک‌ها بهره‌مند می‌شوند.

    معافیتهای مالی خیران


    تندگویان با اشاره به اینکه کمک خیرین در کنار تسهیلات دولت در وام ازدواج است، تصریح کرد: این کار موجب وحدت رویه در توزیع کمک می‌شود تا اینطور نباشد که یک خانواده چند بار کمک دریافت کند و یک خانواده اصلا کمکی دریافت نکند. به همین دلیل از خیرین دعوت می‌کنم به این جمع بپیوندند. همچنین ما تلاش می‌کنیم معافیتهای مالی خوبی برای خیرین در ساخت و تهیه امکانات در بخش اقدامات خیریه‌ای فراهم کنیم که فقط با عضویت در مجمع امکان پذیر است.


    وی با بیان اینکه بیش از 15 هزار جهیزیه، 5000 مراسم ازدواج، 3600 وام ازدواج و 3200 وام مسکن از سوی خیرین برای جوانان فراهم شده است، گفت:3500 وام اشتغال، 2800 تهیه مسکن برای زوجین و 4000 اشتغال برای زوجین نیازمند از سوی خیرین فراهم شده است.

    پرداخت وام ازدواج به روز و منظم است

    افزایش متقاضیان این وام


    معاون امور جوانان با اشاره به اینکه پرداخت وام ازدواج کاملا به روز و منظم است، توضیح داد: با همه مشکلات اقتصادی دولت و ضربه‌های اقتصادی ناشی از کرونا این وام به روز پرداخت می‌شود. این وام امسال  50 میلیون تومان با بازپرداخت 7 ساله است.

    وی با اشاره به اینکه به دنبال شیوع کرونا و کاهش میزان ازدواج پیش بینی می‌کردیم متقاضیان وام ازدواج نیز کاهش پیدا کنند، گفت: این درحالیست که تا پایان خرداد ماه سال امسال بیش از 420 هزار نفر متقاضی وام ازدواج بودند که از این تعداد 122 هزار نفر وام خود را دریافت کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته در خصوص تعداد متقاضیان وام ازدواج بیش از 414 هزار نفر بود که از این تعداد بیش از 182 هزار نفر وام خود را دریافت کرده بودند. امیدواریم که افزایش این رقم ناشی از ازدواج بوده و دریافت وام صوری نباشد.


    معاون امور جوانان با اشاره به اینکه بخشی از این متقاضیان ممکن است مربوط به ازدواج‌های ثبت شده در سال‌های گذشته باشند، ادامه داد: از سال 96 هرکس ازدواج کرده باشد می‌تواند امسال درخواست وام بدهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی