عصر بازار

مدیر بانک صنعت ومعدن استان مرکزی عنوان کرد؛

اعتماد به توانمندی شعب سبب ارتقای عملکرد و افزایش رضایتمندی

عصر اعتبار- تقویت نقش توسعه‌ای به همراه رعایت انضباط مالی و ارتقای شاخص‌های عملکردی هدفی است که در بانک صنعت و معدن با افزایش مشارکت شعب این بانک مد نظر قرار دارد.

اعتماد به توانمندی شعب سبب ارتقای عملکرد و افزایش رضایتمندی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در این راستا روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با حسین یوسفی مدیر استان مرکزی و رئیس شعبه اراک در خصوص عملکرد، دستاوردها و برنامه های آتی این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

    1- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟
    پس از نامگذاری سال 1399 توسط مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید که بسیار خردمندانه و پرمحتوا می باشد. بانک صنعت معدن استان مرکزی برای تحقق آرمانهای عینی شعار سال با تکیه بر تمامی ظرفیت ها و سیاست های اعتباری بانک و با هدف تسریع در دستیابی به اهداف جهش تولید و برای انجام سنجش بیشتر، برنامه های ذیل را در دستور کار خود قرار داده است.
    1- شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های اقتصادی استان
    2- کمک به تکمیل زنجیره های تولید و مهندسی ارزش و توانمندسازی خوشه های صنعتی و تولیدی
    3- کمک به توسعه و تقویت شرکت های دانش بنیان
    4- بررسی و کمک به احیاء واحدهای راکد و کمتر از ظرفیت تولید و واحدهای تملک شده و کاهش تملک واحدهای جدید مشکل دار
    5- حفظ و صیانت از بنگاههای اقتصادی و کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا
    6- توجه به صنایع خرد و تکمیل زنجیره های تولید، خوشه های صنعتی و صنایع تبدیلی و تکمیلی
    7- تکمیل طرح های سرمایه گذاری نیمه تمام با اولویت طرح های دارای پیشرفت فیزیکی بالا

    2- مهمترین برنامه شعبه در سال 99 چیست؟
    بهره مندی از حداکثر ظرفیت بانک جهت حمایت از واحدهای تولیدی در راستای جهش تولید و افزایش اشتغال، تلاش و جدیت مضاعف جهت تحقق برنامه عملیاتی و ابلاغی توسط ستاد، تمرکز بیشتر روی افزایش درآمدهای شعبه از طریق افزایش عملکرد برنامه های اعتبارات اسنادی و صدور ضمانت نامه های بانکی و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت های ایجاد شده در قانون بودجه نظیر بند ل و قانون تسهیل بدهی بدهکاران جهت تعیین تکلیف بدهی های غیرجاری و کاهش مطالبات و ریسک مطالباتی شعبه و در نهایت ارتقاء درجه شعبه از مهمترین برنامه های سال 1399 می باشد.

    3- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
    شناسایی اهلیت مشتریان و واحدهای صنعتی که از توان بالقوه بالایی برخوردار بودند و پرداخت تسهیلات بالغ بر 1682 میلیارد ریال به این واحدها و کسب رتبه نخست شعبه در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی از محل بند الف تبصره 18 سال های 97 و 98 در بین سیستم بانکی استان، کاهش ریسک مطالبات شعبه از 41% به 19% در پایان سال 98 مهمترین اقدامات سال98 بوده است. برنامه ریزی ،هدف گذاری، همدلی، همکاری و انجام امور در قالب کار تیمی و گروهی دلایل این موفقیت بوده است.

    4- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال 99 برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
    شناسایی عواملی که باعث رشد و شکوفایی تولید می گردد ، همچنین شناسایی واحدهایی که در اثر تحریم های ظالمانه و نیز شیوع کرونا دچار آسیب شده اند. برنامه ریزی جهت کمک حداکثری با استفاده از تمام ظرفیت قانونی و منابع در اختیار به این واحدها صورت می گیرد.
    تامین مالی در کوتاهترین زمان ممکن، ارائه راهکارها و مشاوره های لازم متناسب با هر واحد تولیدی ، مساعدت و تعیین تکلیف و تقسیط بدهی واحدهایی که دچار آسیب شده اند، کمک به تکمیل زنجیره ارزش واحدهای تولیدی جزو اولویت های کاری شعبه می باشد.

    5 - برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
    تشکیل جلسه با همکاران، تشریح و تجزیه و تحلیل سیاستهای اعتباری و راهبری بانک توسط یکایک همکاران و سپس برنامه ریزی لازم جهت نیل به هدف و متعاقبا رصد و پایش برنامه به صورت هفتگی انجام می شود . در این راستا انجام امور در قالب کارگروهی و تیمی، شناسایی و بازاریابی مشتریان با اهلیت و توانمند استان ، کوتاه کردن و تسریع در اجابت درخواست مشتریان و پیگیری مستمر امور، قطعاٌ تاثیرات بسزایی در رسیدن به اهداف و رشد فعالیت های شعبه خواهد داشت.

    6- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
    حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال از اهمیت ویژه ای در بانک های توسعه ای و تخصصی برخوردار می باشد. بانکداری دیجیتالی میتواند برای بانک صنعت و معدن که تعداد شعب کمتری در سطح استان وکشور دارند و خلاء بعد فاصله با شرکت ها باعث گله مندی مشتریان گردیده که قطعاً در کارکرد حساب و تمرکز حسابهای آنها تاثیر گذار می باشد را بپوشاند. تمرکز بانک بر بانکداری شرکتی و دیجیتال و تدوین دستورالعملهای لازم و ارتقاء سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری بانک در این راستا تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی بانک خواهد داشت.

    7- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
    بازاریابی و شناسایی مشتریان با اهلیت و توانمند و توجه به نیازهای مشتریان و تعامل هرچه بیشتر در ارائه خدمات بانکی ویژه در قالب بانکداری دیجیتال و بانکداری شرکتی توام با تسریع در پاسخگویی به نیاز اینگونه واحدها تاثیر بسزایی در افزایش منابع بانک دارد. همچنین فروش اموال تملیکی و وصول مطالبات غیرجاری و تعیین تکلیف بدهی شرکت هایی که به هر دلیل دچار مشکل بوده و توانایی بازگشت به تولید با ظرفیت مناسب را دارند در افزایش منابع بانک تاثیرگذار می باشد .
    بنابراین حفظ مشتریان با اهلیت موجود و جذب مشتریان توانمند و دارای حسن سابقه نزد سیستم بانکی و توجه ویژه به تسریع در صدور انواع ضمانت نامه و گشایش اعتبارات اسنادی جزو اولویت های اصلی روش های جذب منابع شعبه می باشد.عملکرد سه ماهه سال 99 نشان می دهد که شعبه اراک نسبت به دوره مشابه سال 98 از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده که البته این میزان قانع کننده نمی باشد.

    8 - در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده است ؟
    در سال 1398 بر اساس بازاریابی و شناسایی مشتریان با اهلیت و انجام کلیه امور در قالب کار تیمی ، شعبه اراک توانست 22 طرح صنعتی بالغ بر 1682 میلیارد ریال تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت را تأمین مالی و رتبه اول را در بین بانکهای استان از آن خود نماید.

    9- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
    طی سالهای اخیر بانک صنعت و معدن مجموعا 11 طرح صنعتی را با تسهیلاتی بالغ بر 4268 میلیارد ریال با اشتغال مستقیم 689 نفر در استان مرکزی به بهره برداری رسانده است. مجموع سرمایه گذاری طرحهای فوق 6102 میلیارد ریال بوده است.

    10- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
    بانک صنعت و معدن نقش ویژه ای در توسعه صنعتی استان دارد. در حال حاضر 2 طرح صنعتی با تسهیلاتی بالغ بر 27318 میلیارد ریال با سرمایه گذاری بیش از 39025میلیارد ریال در حال اجرا می باشد. پیش بینی می گردد با بهره برداری از طرحهای فوق اشتغالی بالغ بر 147 نفر ایجاد خواهد شد.
    تعداد 2 طرح با تسهیلاتی بالغ بر1100 میلیارد ریال در قالب مشارکت مدنی طی سال 98 پذیرش و در مرحله بررسی و تصویب می باشند.

    11- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
    استان مرکزی با مساحت 6/29405 کیلومتر مربع 8/1 درصد مساحت کل کشور را دارا می باشد که تقریبا در مرکز ایران قرار گرفته و از شمال به استانهای تهران و قزوین و از شرق به استان قم و از غرب به استان همدان و از جنوب به استانهای اصفهان و لرستان محدود می باشد.استان مرکزی استانی صنعتی است که طی دهه های گذشته با راه اندازی طرح های صنعت نفت و پتروشیمی به یکی از بزرگترین مراکز صنایع استراتژیک کشور تبدیل شده است. از تولیدات عمده استان می توان به آلومینیوم، محصولات آلومینیومی، ریخته گری فلزات سنگین، مخازن تحت فشار، بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و عمرانی، خودروهای ریلی، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، رنگ های صنعتی، منسوجات، شیشه و جام، بلور، انواع لاستیک خودرو، سیم و کابل، شوینده ها، دوده صنعتی، الیاف مصنوعی، انواع سنگ ساختمانی، لوازم خانگی و کاشی، لوله و پروفیل فولادی و پی وی سی و ... اشاره کرد. در استان مرکزی تعداد 38 شهرک صنعتی وجود دارد که مجموع واحدهای صنعتی مستقر در این شهرکها بالغ بر 3003 واحد می باشد. همچنین کل طرحهای دارای پروانه بهره برداری در استان مرکزی تعداد 2747 فقره می باشد که تعداد 1975 طرح آن فعال می باشد.

    12- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
    یکی از روشهای تامین منابع، وصول به موقع مطالبات می باشد.شناسایی مشتریان با اهلیت و اعتبارسنجی متقاضیان در زمان بررسی درخواست مشتری از جمله راهکارهایی است که می تواند در کاهش مطالبات غیرجاری تاثیر بسزایی داشته باشد. هدف گذاری و برنامه ریزی جهت نیل به هدف، تشکیل جلسات منظم با همکاران و پیگیری وصول مطالبات در قالب کار تیمی و گروهی، شناسایی مشتریانی که نتوانستند به تعهدات خود عمل نمایند و پیرو آن بازدیدهای دوره ای و میدانی از این طرح ها و تشکیل جلسه با مدیران شرکت های بدهکار و اتخاذ راهکارهای لازم جهت برون رفت شرکت از مشکلات و وصول مطالبات بانک و برگشت مجدد منابع بلوکه شده به چرخه تولید در دستور کار شعبه قرار دارد. در این خصوص استفاده از کلیه ظرفیت های قانونی نظیر بهره مندی از بند ل تبصره 16 قانون بودجه سال98، قانون تسهیل بدهی بدهکاران به سیستم بانکی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کمک و مساعدت به طرح هایی که امکان راه اندازی مجدد آنها وجود دارد و تقسیط مجدد تسهیلات غیرجاری تاثیر بسزایی در وصول مطالبات بانک دارد. بطور کلی وصول مطالبات خلاصه می شود در پیگیری، پیگیری و پیگیری

    13- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
    بازاریابی و بازدیدهای میدانی و شناسایی مشتریان با اهلیت نزد سیستم بانکی، شناسایی زنجیره تامین مشتریان و عوامل موثر بر فعالیت آنها، تشکیل جلسه با مدیران شرکت ها و تشریح انواع خدماتی که بانک می تواند در اختیار مشتریان قرار دهد، رعایت اصول مشتری مداری و احترام به مشتریان توسط کلیه همکاران و انجام امور مشتری در کوتاهترین زمان، تاثیر بسزایی در تعامل فی مابین بانک و مشتریان ایجاد خواهد کرد.تمرکز بر فعالیت های کارمزدی نظیر ضمانت نامه و گشایش اعتبارات در سال جاری در دستور کار شعبه می باشد. همچنین توجه به محیط کسب و کار و ساختمان بانک در استان نقش بسیار موثری در ارتباط با مشتریان ایفا می کند.

    14- تعامل شما با مقامات بالای استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
    در حال حاضر حدود اختیارات کمیته اعتباری استان پاسخگوی نیاز مشتریان نمی باشد. لذا عموما پذیرش اولیه درخواست ها توسط شعبه انجام و گزارشات لازم تهیه و جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نهایی به کمیته اعتبارات ارسال می شود. در این راستا تعامل کلیه همکاران محترم ستاد با شعبه سازنده و بسیار بالاست. بطوریکه باتعامل و مساعدت همکاران محترم ستاد شعبه اراک در پایان سال 98 رتبه اول پرداخت تسهیلات از محل منابع بند الف تبصره 18 را بین شبکه بانکی استان به نام خود ثبت و از عملکرد بانک در استان توسط مدیر ارشد استان تقدیر و تشکر کتبی به عمل آمد این موفقیت مرهون تعامل بسیار سازنده ستاد با شعبه می باشد.
    یکی از اعضای فعال جلسات استان نظیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، کمیته های حمایت از واحدهای صنعتی علی الخصوص واحدهای صنعتی آسیب دیده، بانک صنعت و معدن در استان می باشد. که همواره تعامل بسیارخوبی با مقامات استان برقرار نموده بطوریکه گاها اظهارنظر کارشناسی بانک در جلسات ملاک عمل قرار می گیرد.

    15- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
    نیروی انسانی در هر سازمانی ارزنده ترین و مهمترین سرمایه سازمان محسوب می شود. با بررسی سازمانهای موفق به خوبی به نقش و اهمیت ویژه ای که نیروی انسانی در توسعه و پیشرفت این سازمانها داشته اند می توان پی برد . لذا توجه خاص به نیروی انسانی در پیشرفت و اعتلای سازمان نقش ویژه ای دارد. نگاه ویژه به نیازهای نیروی سازمانی، آموزش های به هنگام و به روز در راستای افزایش تجربه و مهارت نیروها، توجه ویژه به کارکنان شایسته و جانشین پروری می تواند آینده هر سازمان را در این خصوص بیمه نماید. لازم است با نگاه خاص به نیروی انسانی شرایطی فراهم شود که نیروهای شایسته جذب بانک شوند و با توسعه توانمندی های خود، اثربخشی و رضایت مندی شغلی خود را افزایش دهند. لذا توجه ویژه به همکاران مستعد، کوشا و توانمند و توجه به آموزش آنها و جانشین پروری در دستور کار مدیریت استان می باشد.

    16- روش شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
    جلسات مستمر با همکاران تشکیل و در این جلسات برنامه های شعبه تشریح و با خرد جمعی تصمیمات لازم اتخاذ می گردد. در این جلسات تمامی همکاران پیشنهادات خود را جهت بهبود عملکرد شعبه ارائه می نمایند. در جلسات فوق معمولا ایده های جدید و خلاقانه مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد. لذا تمامی همکاران علی رغم اینکه در جریان امور شعبه قرار می گیرند در تصمیم گیریهای مهم کاری نیز نقش آفرینی دارند و ادامه همین روال در دستور کار مدیریت استان می باشد.

    17- طرحهایی که با تأمین مالی بانک در آن استان راه اندازی شده و در سطح ملی مطرح هستند را بیان کرده و نحوه حمایت بانک از آنها را تشریح فرمائید؟
    طرح هایی که با تأمین مالی بانک در استان مرکزی راه اندازی و در سطح ملی مطرح هستند عبارتند از انرژی صنعت خاورمیانه، صنایع شیمیایی پتروتک، زاگرس مس سازان ایران، بهنوش ایران، پارس تاواتاپایا، الیاف مصنوعی دلیجان و کاغذ پاسارگاد مرکزی مجموع تسهیلات پرداختی به این واحدها بالغ بر 1343 میلیارد ریال می باشد. میزان سرمایه گذاری طرحها 1918 میلیارد ریال و میزان اشتغال آنها 654 نفر می باشد. همچنین تعداد 6 طرح صنعتی با حجم سرمایه گذاری 18433 میلیارد ریال و تسهیلات 12903 میلیارد ریال با اشتغالی بالغ بر 1330 نفر در حال اجرا می‌باشد.
    بازدید و تشکیل جلسه با مدیران طرحها و بررسی مسائل و مشکلات در راستای رفع موانع و مشکلات این پروژه ها، تشویق مشتریان فوق به تمرکز حساب نزد شعبه، و ارائه انواع خدمات بانک به شرکتها در دستور کار شعبه می باشد .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی